باز محرم و باز ترکیب بند عاشورائی محتشم کاشانی

باز این چه شورش است که درخلق عالم است      باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است 

محتشم کاشانی , مرثیه سرائی،شعرعاشورا

قرنها از سرودن این بیت می گذرد اما هرسال در چنین شبها و روزهائی انگار تازه سروده شده و همچون داغی که سر باز می کند باز تازه می شود. سراینده این شعرکه در قالب یک ترکیب بند ۱۲ بندی سروده شده است ، شاعری است از خطه کاشان که بیشترین شهرتش را از همین ترکیب بند یافته است.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

کمال‌الدین علی محتشم کاشانی (۹۰۵ – ۹۹۶ ه.ق د)دارای لقب شمس الشعرای کاشانی شاعر ایرانی در آغاز سده ده هجری و هم دوره با پادشاهی شاه طهماسب صفوی در کاشان وبه روایتی نراق زاده شد، بیشتر دوران‌زندگی خود را در این شهر گذراند و در همین شهر هم در ربیع‌الاول سال ۹۹۶ هجری درگذشت و محل دفن او بعدها مورداحترام مردم قرار گرفت. نام پدرش خواجه میراحمد بود. کمال الدین در نوجوانی به مطالعه علوم دینی و ادبی‌معمول زمان خود پرداخت و اشعار شعرای قدیمی ایران را به دقت مورد بررسی قرارداد. شعرهای او درباره رنج و درد امامان شیعه است و مطلع «باز این چه شورش است…» در میان شیعیان جایگاه ویژه‌ای دارد و شاعران بسیاری پس از محتشم تا کنون از ترکیب‌بند یادشده در شعرها و نوحه‌هایشان سود برده‌اند. او فنون شاعری را از صدقی استرآبادی (ساکن کاشان) فرا گرفت و خود شاگردانی مانند تقی‌الدین محمد حسینی صاحب، صرفی ساوجی، وحشتی جوشقانی و حسرتی کاشانی را پرورش داد.

mohtasham
سنگ مزار محتشم کاشانی

وی در جوانی به دربار شاه طهماسب صفوی راه یافت و به مناسبت قصیده و غزلهای زیبایش مورد لطف شاه قرار گرفت؛ محتشم پس از مدتی در زمره شعرای معروف عصرخود جای گرفت ولی نظر به معتقدات دینی خود و احساسات شیعی دربار شاهان صفوی که در صدد تقویت این مذهب (در مقابل مذاهب اهل سنت) بودند به سرایش اشعارمذهبی و مصائب اهل بیت که در نوع خود تازه و بی بدیل بود پرداخت. محتشم پس از چندی به یکی از بزرگ‌ترین شعرای ایران در سبک اشعار مذهبی و مصائب ائمه اطهارشیعه بدل گشت و اشعارش در سرتاسر ایران معروفیت خاصی یافت، بطوری که می‌توان وی را معروف‌ترین شاعر مرثیه گوی ایران دانست که برای اولین بار سبک جدیدی درسرودن اشعار مذهبی به وجود آورد. اولین اشعار مذهبی محتشم در سوگ غم مرگ برادرش بود که ابیات زیبائی در غم هجر او سرود و پس از آن به سرایش مرثیه‌هایی در واقعه جانسوز کربلا، عاشورای حسینی و مصیبت نامه‌های مختلف پرداخت.

هنرلند از روز اول محرم، هر روز را به یکی از بندهای این ترکیب بند اسرار آمیز اختصاص خواهد داد، باشد اسباب توجه بیشتر به اشعار ومراثی پرمغز ادیبان این سرزمین کهن فراهم شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

55 − 54 =