تحلیلی بر انیمیشن شیراز در۱۳ به در طنز | سیزده به در ِ قرنطینه ای و مقوله ی فرهنگ

تحلیلی بر انیمیشن شیراز  طنز ۱۳ به در  | دکتر علیرضا دباغ

سیزده به در قرنطینه ای و فرهنگ

?سیزدهمین روز از نوروز ۱۳۹۹ را می توان منحصر به فردترین سیزده به درهای قرن اخیر دانست‌‌ از این جهت که به اقتضای شرایط همه ی ایرانیان به جای رفتن به طبیعت، در خانه خواهند ماند تا مانع از گسترش ویروس کرونا شوند و جلوه ای دیگر از درک فرهنگی ایرانیان را نشان دهند.

واقعیت این است که وقتی از فرهنگ سخن می گوییم باید به حال حاضر جامعه نگاه کنیم نه به گذشته. تفاوت بین نوع زندگی ، مناسبات اجتماعی، روابط و آداب و سنن موجود در یک جامعه در یک زمان خاص فرهنگ جامعه را مشخص می کند و نوع معماری و آثار مادی و معنوی به جا مانده از یک دوران تاریخی ، نمایه ای از تمدن انسانها ست و این مسأله تفاوت بین فرهنگ و تمدن را مشخص می کند. ایران تمدن درخشانی در دوران باستان و تا اوایل دوران اسلامی داشته است اما آیا فرهنگ امروز ایران با تمدن کهن آن تناسبی دارد؟

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

پاسداشت فرهنگ ایرانی در نوروز امسال بستن دربهای خانه به روی مهمانان نوروزی و نرفتن به سفر بود که متاسفانه بخشی از جامعه به آن توجهی نکرده و نشان دادند که هنوز در مسائل فرهنگی به رشد و بالندگی لازم نرسیده اند.
در این باره در دوران پساکرونا باید بسیار بگوییم و نقد کنیم. به شرط حیات…

?انیمیشن کوتاهی که هنرمندان خوش ذوق شیرازی به مناسبت “روز ۱۳ به در” تهیه کرده اند تلخی این بخش از فرهنگ معاصر را به شیرینی طنز قابل درک کرده است. ببینیم و بیاندیشیم.

⬅️ برای پیوستن به کانال تخصصی
نقدفرهنگی لطفا اینجا کلیک کنید??
@AlirezaDabbaghjournalist

انیمیشن شیراز در ۱۳ به در ۱۳۹۹

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 + = 17