تاملی در سیر تاریخی داستان نویسی و اندیشه جهانی شدن به قلم حامد حبیبی-قسمت پنجم

در قسمت چهارم مقاله آقای حامد حبیبی از جنگ تمدنی داستان سرایان نوشته بودند که روح داستان سرایی در عالم وجود دارد و حتی آدم و حوا اولین تراژدین های عالم نبودند بلکه جزء اولین مخاطبان تراژدی محسوب می شوند. قالب داستان سرایی در غرب افسانه اساطیر و خدایان یونان، در اسلام قصص قرآنی و در ایران گنجیه اشعار شعرا است و با توجه به همین تفاوت می توانیم تفاوت در روح جمعی و تاریخی غرب و ایران را مشاهده کنیم که به تقابل تمدنی ایران و یونان و مصر مشهور است. امروز داستان و تراژدی جای خودش را به فیلمنامه داده و درواقع سینما عامل پیشرونده است تا جایی که هالیوود مرکز اطلاع رسانی تحولات مهم جهانی پیش از وقوع می باشد.

همه این قالب های داستان سرایی را امروز می توانیم در سینما جستجو کنیم و صرف نظر از تخیلی بودن یا حقیقی بودن این داستان ها و شخصیت های این داستان ها، آنچه مهم است این که این ذهن گرایی ما را به چه تمدنی رهنمون می شود؟

۵-امپراطوری هالیوود

جنگ امروز، جنگ سینمایی است. سینمای هالیوود در مقابل همه دنیا و برای تحمیل تمدن فروپاشیده آمریکا به دنیا دست و پا می زند. شبکه های ماهواره ای وابسته به صهیونیسم هم همین هدف را دنبال می کنند. اگر رابرت مرداک، مدیر شبکه فارسی وان میگوید: «مادر را باید به لجن کشید»، در همین عرصه کارزار دارد سخن می گوید که نتیجه آن را در فیلم ها و سریالهای پخش شده از شبکه های تحت مدیریت او می بینیم.

داستان سرایی درواقع جنگ تمدن هاست و نظام لیبرال دموکراسی آمریکا به این نتیجه رسیده است. محصول داستان سرایی در فیلم های هالیوودی غالبا یأس و افزایش خشونت و کشتار و تجاوز و استثمار و بردگی و تولد فرزندان نامشروع و جنون و مشکلات روحی و روانی و بحران بی خانوادگی و فروپاشی ازدواج و افزایش آمار طلاق و… است که معمولا ترسیم کننده دهکده جهانی آمریکا و هالیوود می باشد که یک ارباب می خواهد، که همه باید از او اطاعت کنند و آن ارباب آمریکا است.

سایه یهودیان کاملا بر پیکره هالیوود سنگینی می کند.هالیوود مکانی نزدیک لس آنجلس است که در نظر خالقان یهودی سینمای هالیوود، مکانی جادویی است. نیل گابلر (مورخ و منتقد یهودی آمریکایی) در کتابش از قول «های کرفت» (فیلمنامه نویس) می نویسد: “یهودیان هالیوود به رویای آمریکایی ایمان داشتند نه به شکست آن و سخت و پیروزمندانه کوشیدند شاهدی بر بقا و وجود رویا بیافرینند.” [۱] رویای آمریکایی اختراعی یهودی است که هالیوود بر این اساس در سال‌ ۷۰۰ فیلم‌ تولید می‌کند و‌ ۷۸% سینماها و تلویزیونهای‌ جهان‌ از آن‌ تغذیه‌ می‌شوند و بخش چشمگیری از درآمد گیشه های دنیا را به خود اختصاص داده که سود خالص آن ۱۵ میلیارد دلار می باشد[۲] و قابل توجه است که بیشترین درصد فروش محصولاتش در خصوص آخرالزمان است.[۳]

از سال ۲۰۰۰ همزمان با تشدید روند ذهن گرایی در هالیوود و پرداختن به بحث منجی آخرالزمان، باور انتظار مورد هدف قرار می گیرد و از آنجایی که فوتوریسم و اعتقاد به منجی آخرالزمان در همه ادیان الهی و غیر الهی مشترک و انکار ناپذیر است، به جای انکار، انتظار آخرالزمانی مورد نظر تورات و انجیل در سینمای هالیوودی عرضه شد که فنداسیون آن در رنسانس تراژدی (عصر فلسفه و عقل گرایی) پایه ریزی شده است. هالیوود هیچگاه فیلم بی هدف و خنثی نساخته و حتی می توان گفت به شواهد ذکر شده، بحث مهدویت ستیزی هم در این سالها در هالیوود شدت می یابد. در هالیوود تقریبا برای ساخت هر فیلم از چندصد اندیشمند و نویسنده مشاوره می گیرند و مبانی نظری خود را که محصول ایده ها و اهداف است به زبان تصویر ترجمه می کنند و قابل توجه آنکه به لحاظ روانشناسی هر تصویر معادل هزار کلمه است.

ادامه دارد…

[۱] گابلر، نیل، امپراطوری هالیوود: مروری بر زندگی خالقان یهودی سینما، ترجمه الهام شوشتری زاده، تهران: سایان- عابد، ۱۳۹۳

[۲] www.31nama.com

[۳] www.yjc.ir  (کد خبر: ۵۲۲۰۴۶۵)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 89 = 99