به مناسبت روز جهانی انیمیشن / جهش تولید در پویانمایی با بِرندسازی

محمد زندکریمخانی – مدیر روابط عمومی مرکز پویانمایی صبا

جهش تولید در انیمیشن با بِرندسازی | سرزمین هنر | تخصص حرف اول را می زند. این جمله ای بود که ده ها سال پلاک موفقیت و تفاخر صنعتگران و اهل فن بود. اما در جهان امروز که اکثر تخصص ها فراگیر شده و میدان رقابت میان اهالی هر فن و صنعتی باز و گسترده شده است،

برای سرآمد شدن و متفاوت بودن، دیگر نمی توان به همان شعار قدیمی و پلاک خاک گرفته رجوع کرد، چرا که امروزه سخن از فراتخصص ها و خاص بودن ها است.

داشتن « بِرند» و «بِرندسازی» مهمترین شاخص تفاوت و فراتخصص بودن است. خط شروع، شلوغ است و میدان رقابتِ تولید، پُرمدعی اما آن کالایی که « بِرند» شود، برنده است. نمونه این مدعا را می توان در دنیای فانتزی پویانمایی یا همان انیمیشن جستجو کرد.

انیمیشن، هنری خیال انگیز

کمپانی های فراملیتی پویانمایی نزدیک به یک قرن است که با ورود به عالم خیال انگیز رنگها و نقش های متحرک، چشم و ذهن مخاطب خود را به دنیایی تخیلی رهنمون می شوند.

این هنر خیال پرور، خاطره پرور می شد زمانی که یک شخصیت کارتونی در سریالی مستمر تبدیل به قهرمان و کاراکتری ویژه می شد. کاراکتری که می تواند الهام بخش، الگوآفرین و جریان ساز باشد.

انیمیشن میکی موس، پینوکیو، سمباد، تارزان، سیمسون ها، ملوان زبل، تام و جری، توییتی، پلنگ صورتی، اسپایدرمن، بت من، سوپرمن، گووفی، یوگی و دوستان و بسیاری دیگر نمونه هایی از این برندسازی های کارتونی هستند که نه تنها قدرت فرهنگ سازی پیدا می کنند بلکه سود سرشاری نیز نصیب تولیدکنندگان آنها می کنند.

این موقع است که می توان عنوان« صنعت» را برای هنر پویانمایی متصور شد.

هنر پویانمایی درکشور ما سابقه ای چند ده ساله دارد اما نمی توان آن را به عنوان « دوران طلایی رونق انیمیشن» و یا دوره « صنعتی شدن پویانمایی» قلمداد کرد. چرا که این هنر همیشه در سایه دیگر تولیدات رسانه ای اعم از سینما و تلویزیون قرار داشت.

فردای بهتر پویانمایی

این سایه سار سنگین باعث شده بود که عبارتی همچون«بِرندسازی» در تولیدات انیمیشن ایرانی بسیار غریب و دست نیافتنی باشد. اما اگر منصف باشیم و تنها بخش خالی لیوان را ننگریم، خواهیم دید که این لیوان نیمه پُری هم دارد.

در سال های اخیر تولیدکنندگان انیمیشن داخلی با الهام گرفتن از قصه های ایرانی و داستان شخصیت های تاریخی، کاراکترها و سریال های بسیاری خوب و اثرگذاری را مانند شکرستان، سیاساکتی، جوانمردان، پهلوانان، روبی و جوجه ها، مثلنامه و بسیاری دیگر در حوزه پویانمایی خلق کرده اند.

سعی و تلاش شرکت های پراکنده و تولیدکنندگان انیمیشن در سراسر کشور در نقطه ای کانونی به نام مرکز پویانمایی صبا به هم می رسند و یک هم افزایی قابل توجهی را سبب می شود. هم افزایی که نویدبخش آینده ای پویا، توسعه یافته و کارآفرین در بخش تولید پویانمایی ایرانی خواهد بود.

دیر نخواهد بود که رسانه ها، مردم و فرهنگ های مختلف جهان با شخصیت ها و داستان های ایرانی در قالب انیمیشن آشنا شده و خریدار آن خواهند بود. آن روز است که بِرندهای ایرانی، حضور خود را به کمپانی های جهانی تولیدکننده انیمیشن دیکته خواهند کرد.

به امید آن روز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

39 − 29 =