برنامه «هفت» ومرثیه ای برای فارغ التحصیلان دانشگاه صداوسیما

برنامه «هفت» ومرثیه ای برای فارغ التحصیلان دانشگاه صداوسیما

علیرضا دباغ

صدا و سیما رسانه ملی ماست ؛ اینکه مدیران ومسؤلان آن خودشان اهمیت این موضوع را بدانند یا ندانند که در چه جایگاهی هستند مسأله ای است که به شدت به اعتبار این سازمان نزد افکار عمومی گره خورده است.

در همین مورد اخیر درباره برنامه «هفت» تصمیم های اشتباه مدیران این سازمان نشان داد که هیچ کدام به اندازه کافی خود را در برابر مردم به عنوان مخاطبان این رسانه،مسؤل نمی دانند و الّا انتخاب مجری مناسب برای این برنامه نباید این قدر با مشکل و اما و اگر همراه می شد.

همان طور که همه علاقمندان سینمای ایران می دانند اجرای برنامه «هفت» ویژه سی وششمین جشنواره فیلم فجر در دقیقه ۹۰ صورت پذیرفت و مجری پرکار و پر مسؤلیتی مانند رضا رشیدپور جایگزین گزینه ی اشتباهی دیگری مانند مهران مدیری شود.

تصمیمهای مدیران این رسانه گاهی به جوک شبیه است.انگار کسانی دیگر برای ایشان تصمیم می گیرند. کسانی که ظاهراً معادلات دیگری به جز فرهنگ و هنر را در باره صداوسیما اعمال می نمایند.

راستش رابخواهید کار صدا و سیما آنقدر گره خورده است که دیگر نمی توان انتظار تصمیمی مبتنی بر شعور و منطق رسانه ای و تخصصی از آن داشت. نه تولید کار خودش را درست انجام می دهد نه آموزش به چرخه تولید متصل است. از همین برنامه های تلویزیونی  اخیر مثال می زنم.

متأسفانه در  سالهای اخیر تمام مجریان سرشناس تلویزیون از اجرای خود برای گرفتن پوئن تهیه کنندگی برنامه های خودشان در شبکه  های مختلف سیما استفاده می کنند وگاه اگر بنا به مشغله های دیگرشان افتخار تهیه کنندگی برنامه هایشان را نپذیرند در صورتی مقابل دوربین می نشینند که تهیه کننده ی برنامه را خودشان انتخاب کنند در حالی که نه در دانشگاه صداوسیما درس تولید خوانده اند و نه زیر بار آموزش های تخصصی مرکز آموزش صداوسیما در زمینه گویندگی و اجرا رفته اند . این یعنی نعل وارونه زدن در تولید…یعنی مصداقی از همان به هم ریختگی امور در صداوسیما و حاصلش می شود انحصار گرایی ، دلزدگی جوانان با استعدادی که از همان دانشگاه صداوسیما فارغ التحصیل شده اند اما نمی توانند در آن رسانه کار کنند….

رضا رشیدپور
رضا رشیدپور

 رضا رشیدپور مجری توانایی است و از بسیاری از مجریان خوش آب ورنگی که یا از دل هیئات مذهبی یا محافل خصوصی برای اجرا انتخاب می شوند برای نشستن مقابل ملت ایران مناسب تر است. او هم تشخص رسانه ای دارد و هم صدای مناسب و هم سواد رسانه ای کافی برای اجرای برنامه های اجتماعی و قطعاً از مهران مدیری برای اجرای برنامه هفت بهتر است اما مشکل اینجاست که چرا صداوسیما برای اجرای برنامه سینماییش  که نقدی تخصصی می طلبد مدیری انتخاب اولش می شود و رشید پور انتخاب از سر اجبار!

مطمئن هستم گذاشتن یک تست مجری گری در بین دانشجویان ممتاز رشته ی تولید در دانشگاه صداوسیما حتی در مقطع لیسانس هم می تواند به انتخاب مجری مناسب تری برای برنامه های هنری سازمان  کمک کند.

بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه صداوسیما از وضعیت شغلی خویش نارضایند و بسیاری از دانشجویان این دانشگاه از آینده ی شغلیشان نا امید…

آیا وقت آن نرسیده است که مسؤلان صداوسیما نقد از درون را جدی بگیرند و به بازسازی سیستمی بپردازند که در آن شکوفایی استعداد بر پژمردن آن ارجحیت یابد؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + 2 =