بررسی خرید و استفاده صحیح از سیستم ها

مسعود خورده چی ( مدرس سابق دانشکده صدا وسیما )

(صدا رسانی _ انتقال پیام _ خرید سیستم صوتی)
هدف از نوشته؛ بررسی خرید و استفاده صحیح از سیستم ها _ جلوگیری از شدت صدا و فیدبک _ چیدمان صحیح بلند گو و نحوه نصب صحیح تجهیزات است.
اگر بخواهید سرمایه ای را بکار ببرید و سیستم مناسبی بخرید که هم پیامتان منتقل گردد و هم از آزار و آسیب های گوش اجتناب کنید و در خاتمه حضار شما از محیط لذت ببرند

چه فاکتور هایی باید مد نظر باشد :


۱_ سالن چند متر ” مکعب “است؟ ۲_ نوع پوشش کف _ سقف _ دیوار ها چیست؟ ۳ _ سالن در حالت تخلیه چند db نویز و نوفه دارد ؟ ( صدای عادی خیابان ۳۰db است) ۴_ چه میزان صدای بیرونی دارید یکنواخت است یا گاهگاه شبیه بوق ماشین ؟ ۵_ سالن در حالت ” پر ” چه میزان اغتشاش و نویز دارد ؟ نسبت به تخلیه ؟ ۶_ نوع پیامتان غالبا چیست ؟ سخنرانی است ؟ آواز است ؟ ارکستر است ؟ و….۷_ نوع سازها چیست ؟ آیا هم فرکانس هستند یا همخوانی کمتری دارن ؟ مثلا امکان ویلن با دهل هست ؟ ! …۸_ چند نفر و چند ساعت در سالن حضور دارن ؟ ۹ _ تعدادمجریان ثابت ومتحرک چند نفر است / میکرو فن حداقل و حداکثر چند تاست ؟

سپس بدقت به سوالات ذیل پاسخ دهید :


۱_ چقدر هزینه حداقل _ حداکثر برای خرید سیستم در نظر دارید ؟ ۲_ آیا برند سیستم برایتان مهم است ؟۳_ آیا اپراتور آموزش دیده همواره دارید ؟ ۴_ برای نگهداری و تعمیرات فکر کرده اید؟

با جمع بندی سوال ها ودریافت پاسخ ها بسراغ انتخاب سیستم می رویم !

۱_ ابتدا تعداد ونوع خاص میکروفن را انتخاب میکنیم ” میکروفن ها در کارخانه سازنده برای کارهای متفاوت طراحی و ساخته شده اند در کاتولوگ انها چند مشخصه دیده میشود منجمله منو دیراکشن ( یک جهته ) _ بای دایرکشن ( دو جهته ) و دلوار ( شبیه قلب ) که کاربری های متفاوتی دارن .

در جائی که حضار با هم حرف میزنن خرید میکروفن حساس و دلوار دور ریختن پول است / صداها در حد آسیب درهم و بهم ریخته است / در مجلس شورا با عوض کردن میکروفن بسیار گران و حساس با یک میکروفن با منو دایرکشن توانستم بمیزان زیادی از نویز کم کرده وصداهای نامفهوم قبل بمقدار زیاد بهینه گردید ۲_ نوع بی سیم یا باسیم و تعلیم نگهداشتن آن به دست مجری که در نهایت روبروی بلند گو قرار نگیرد تا فیدبک نکند .

” سیستم های صوتی”


اکنون به هدف نهائی که همان پیام رسانی بدون نوفه و فیدبک و مطلوب است برای مقصد نهایی ایجاد آرامش لذت از موزیک درک پیام صحیح و بدون خستگی و یا اگر برای ختم در مسجد مثلا مسجد کریمخان یکبار رفته باشین بعد از یکربع سخنرانی دو روز سردرد و آزار دارین ! هم از صدای خیلی بلند و هم از آکوستیک نبودن دیواره هاست.در مجلس شورای اسلامی بهارستان سال ها متخصصین ایرانی و ژاپنی نمیتوانستن مبدا صدای آزار و هم آوایی و نوفه را تشخیص دهند! که همانطور که گفتم چاره آسان بود : تعویض میکروفن بسیار گرانقیمت وحساس و دلوار با میکروفن تک جهت و ارزان و بدون حساسیت بالا! این بدان معنی است که صرف هزینه کردن نتیجه مطلوب عاید نمیشود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

36 − 30 =