برداشتن نقاب از زندگی پر دروغ آدم بزرگها, نقد و بررسی رمان زندگی پر دروغ آدم بزرگها نوشته النا فرانته

نقد و بررسی رمان زندگی پر دروغ آدم بزرگها نوشته النا فرانته

کتاب ” زندگی پر دروغ آدم بزرگ ها ” نوشته النا فرانته, سرگذشت نوجوانی از طبقه نسبتا مرفه است که به جستجوی هویت و گذشته پنهانی اش می رود.

این کتاب در ایران با اجازه رسمی صاحب اثر به زبان فارسی ترجمه و چاپ شد.

النا فرانته, نویسنده مطرح و البته محبوب ایتالیا, برای اولین بار با کتاب ” عشق زجر آور” پا به عرصه ادبیات گذاشت و ماریو مارتونه, کارگردان مطرح ایتالیایی , بر اساس آن فیلمی ساخت که در چهل و هشتمین جشنواره فیلم کن به نمایش در آمد,
 زندگی پر دروغ آدم بزرگ ها اثر النا فرانته
زندگی پر دروغ آدم بزرگ ها اثر النا فرانته

ده سال بعد دومین کتاب او با نام ” روزهای طردشدگی” به پیشخوان کتابفروشی ها رسید و این بار روبرتو فانئنتنزا, دیگر کارگردان ایتالیایی, فیلمی بر اساس آن ساخت که به شصت و دومین جشنواره فیلم ونیز راه یافت.

جوانا دختر نوجوانی است که زندگی آرام و بی دغدغه ای را با پدر و مادرش در شهر ناپل می گذراند, دنیای او منحصر به خانواده, مدرسه, دوستان محدودی که از دید پدرو مادرش برای دوستی مناسب هستند, است.

ک بار که اتفاقی به صحبت های پدر و مادرش گوش می دهد متوجه می شود از شباهتش به عمه ای که او هرگز ندیده است صحبت می کنند, و اینجا آغاز داستان است.
” پدرم دو سال قبل از اینکه خانه را ترک کند, به مادرم گفت که من خیلی زشتم.

او این جمله را با صدایی آهسته در آپارتمانی که بعد از ازدواجشان در ریونه آلتو در ارتفاعات سن جاکومو دی کاپری خریده بودند, گفت.

همه چیز به حالت سکون ایستاد – فضای شهر ناپل, نور آبی رنگ آسمان در ماه فوریه سردو یخبندان, آن کلمات – ولی من سر خوردم و رفتم, کماکان هم این کار را ادامه می دهم.”

این لحظه جایی است که جوانا از دوره شیرین کودکی خارج می شود به دنیای نوجوانی وارد می شود, دلهره عدم پذیرش از سوی خانواده, تغییرات روحی ناشی از دوره بلوغ, رشد و ناهماهنگی اندارم های ظاهری همه و همه باعث ایجاد روحیه شکننده در دختر نوجوان می شود.

جوانا تنها راه نجات از سوالات بی پایان دوره نوجوانی راملاقات با عمه و خانواده پدری می داند, که از سالها پیش بنا به دلایلی رابطه ای با آنها نداشته اند.

رازهای سر به مهری که فاش شدنشان هویت دوره بزرگسالی جوانا را رقم می زند.

شخصیت های اصلی کتاب زندگی پر دروغ آدم بزرگ ها, جوانا, عمه اش ویتوریا, شهر ناپل, تحصیلات و شان اجتماعی هستند. که تمام این ها در زبان ایتالیایی اسامی مونثی هستند که هوشمندی فوق العاده نویسنده در خلق رمانی زنانه را نشان می دهد.

تغییرات نوجوانی جوانا را از دختری نمونه و درسخوان به نوجوانی سرکش تنبدیل می کند. هرچه او بیشتر به رازهای خانواده پی می برد و با پیچیدگی مواجه می شود, نقاب های دوست داشتنی افراد خانواده بیشتر از چهره شان فرو می افتد و زشتی های زندگی بزرگسالان آشکار می شود.

جوانا اگرچه دختری نوجوان است ولی به درستی پی می برد این زشتی ها هیچ ارتباطی با ظاهر اطرافیانش ندارد بلکه حالت روحی و ذات افراد است که زشتی درونی را به ظاهرشان انعکاس می دهد.

شهر ناپل شخصیت جدای این داستان است, مدافع و مادر است, وطن است. حتی کسانی که ترکش کرده اند به نحوی به آن باز می گردند و ناپل از آنها استقبالی گرم و دلپذیر میکند.

مردان در کتاب زندگی پر دروغ آدم بزرگ ها, از دید راوی یا شخصیتی قدیس وار دارند یا شیاطینی در لباس انسان هستند.

این شیوه در نشان دادن شخصیت های مرد از سوی دختری نوجوان, به سادگی دنیای نوجوانان در مواجهه با جنس مخالفشان را نشان می دهد و برای خوانندگان بسیار آشنا و ملموس است.
داستان در ابتدا با ریتمی تند و پرشتاب پیش می رود, سپس با کم کردن سرعت به جایی می رسد که خواننده متوجه توقف سرعت داستان می شود . درست همانطور که دوره بلوغ و سپس بزرگسالی اتفاق می افتد.

زبان النا فرانته در داستان, پرکشش, خشن و حتی گاهی آزار دهنده می شود ولی این ویژگی اجتناب ناپذیرداستان پردازی اوست.

گذر از نوجوانی, اهمیت خانواده و دوستان, ریشه ها و زادگاه دستمایه های کتاب زندگی پر دروغ آدم بزرگهاست.

زندگی پر دروغ آدم بزرگها را سید مهدی موسوی ترجمه است و این ترجمه خواندنی را حاصل خانه نشینی اجباری و تجربه حبس خانگی به دلیل ویروس کرونا می داند.

زندگی پر دروغ آدم بزرگها کتابی است زیبا در حیطه نگارش و ترجمه اگرچه ایرادات ویراستاری آن گاهی خوانش مطلوب اثر را کم می کند, ولی لطف و شیرینی داستان هم چنان باقی است.

زندگی پر دروغ آدم بزرگها نوشته النا فرانته به دست سید مهدی موسوی ترجمه شد و انتشارات کتاب خورشید آن را در سال ۱۳۹۹ به چاپ رساند.

غزل قربانپور

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

93 − 87 =