بدعت رسانه ای درنوروز ۱۳۹۴

Capture2چهارمین روز از نوروز ۱۳۹۴ مصادف بود با سالروز شهادت ام الائمه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها .بی شک قاطبه شیعیان جهان دراین روز عزادار بانوی عالمیان هستند و صداوسیما نیز باید همگام با جامعه به تعظیم شعائردینی از جمله سوگواری حضرت زهرا(س)مبادرت می ورزید.اما اقدام صداوسیما در نوروز امسال وتقسیم بندی برنامه ها به دوبخش قبل از ششم فروردین وبعد از آن پرسشهائی را درجامعه ایجاد کرده است که میتواند مورد توجه قرار گیرد.

عمده این پرسشها به علت تداوم تسری برنامه های سوگواری تا روز ششم فروردین مربوط می شود، درحالیکه روز چهارم فروردین سالروز شهادت آن بانوی بزرگوار بوده است. تا همین سال گذشته عزاداری حضرت فاطمه زهرا  باعث تغییر دربرنامه های صداوسیما درشب و روز این مناسبت بوده است درحالیکه امسال بخش اعظم برنامه های صداوسیمادر روزهای قبل و بعداز این روز تحت تأثیر این مناسبت بوده است.

دراین باره ذکر چندنکته لازم است:

۱- درباره تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها اختلاف نظر وجوددارد. برخی ازمورخان شهادت آن بزرگوار را درروز ۱۳ جمادی الاول سال دهم هجری قمری وبرخی دیگر این تاریخ رادرروز سوم جمادی الثانی نقل کرده اند.مبنای این اختلاف تاریخ در روایتهایی  نهفته است که این واقعه غم انگیز را در هفتاد وپنجین روز یا نودوپنجمین روز بعد از رحلت پیامبر اعظم(ص) عنوان کرده اند .

۲-درحالیکه عموم شیعیان کشورمان هردوی این روزها را به سوگ می نشینند بخشی از متدینان و برخی از هیئات مذهبی از رروز ۱۳ جادی الاول تا روز سوم جمادی الثانی را که بیست روز فاصله دارد را به دودهه برای سوگواری تقسیم کرده وتمام یا بخشهائی از این بیست روز را با برگزاری مراسم ویژه ارج میگذارند.که جنبه عمومی آن نسبت

۳-امسال روایت دوم تاریخ شهادت حضرت زهرا  یعنی سوم جمادی الثانی باچهارمین روز از عیدنوروز تقارن یافته بود و اگر طبق عرف رایج وسنت رسانه ای به این موضوع نگریسته می شد باید از غروب روز سوم تا غروب روز چهارم فروردین قطع موسیقی و پخش ویزه برنامه های سوگواری آن بانوی بزرگوار در صداوسیما صورت می گرفت.اما مشخص نیست به چه دلیل تداوم این سوگواری درصداوسیما  از عرف رایج اجتماع فراتر رفت؟

۴- نکته حائزاهمیت آن است که مردم ما نه به دعوت دولت یا رسانه بلکه برحسب ذات ولائی خود ومحبت دیرین به خاندان عصمت وطهارت (ع) خودشان پیشگام تعظیم شعائر دینی هستند ، واین نکته را حدود ده سال پیش (اوایل دهه۸۰) زمانی که محرم با عیدنوروز تقارن پیدا کرده بود به خوبی نشان دادند .امسال هم مردم به صورت خودجوش به تعظیم نام دختر نبی مکرم اسلام پرداختند این را میتوان درمیان پیامکهای نوروزی مردم  و مجالس روضه های خانگی نیز دید اما نباید از نظردورداشت که رسانه ملی به جای همراهی با مردم در  دومناسبت همزمان نوروز و سالروز شهادت حضرت زهرا(س) به صورت یکطرفه کفه تبلیغات وبرنامه های رسانه ای خویش را به شکل غیر متوازنی به سمت سوگواری پیش برده است. به نحویکه از قبل از تحویل سال تاروز ششم فروردین از پخش برنامه های شاد نوروزی خودداری ورزید .

۵-سوابق سه دهه گذشته از استقرار جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که به جز برای شهادت امیرالمومنین علی(ع)  و حضرت اباعبدالله الحسین (ع)برای شهادت هیچکدام دیگر ازمعصومین  بیش از یک روز سوگواری رسانه ای نداشته ایم اما ظاهرا ازامسال بدعتی رسانه ای در حال شکل گیری است.که می تواند زمینه جدائی بخش بیشتری ازمخاطبان رسانه ملی از برنامه های صداوسیما شود.خصوصا درایام نوروز که رقابت شدید رسانه ای درفضای ماهواره های فارسی زبان شدیدا رواج یافته است.

اکنون باید به این پرسشها فکر کرد که آیا صداوسیما به دنبال آن است که مناسبت جدیدی را برای ایام فاطمیه بیافریند ؟ صرفنظر از درستی یانادرستی این کار جای این پرسش باقی است که آیا جامعه پذیرش این نوع جدید پردازش رسانه ای را دارد؟

امیداست مسؤلان جدید رسانه ملی صرفنظر از علایق شخصی خویش و اطرافیان برای پاسخ به این پرسشها چاره اندیشی کنند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 37 = 39