بازدید وزیر ارشاد از دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر/جشنواره تئاتر فجر با ۳۰ درصد ظرفیت سالن برگزار می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در دبیرخانه چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در جریان جزئیات روند برپایی این رویداد قرار گرفت.

بازدید وزیر ارشاد از دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر/جشنواره تئاتر فجر با ۳۰ درصد ظرفیت سالن برگزار می‌شود|سرزمین هنر|جشنواره|تئاتر| در این دیدار، محمود سالاری معاون هنری وزیر ارشاد، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره و جمعی از مدیران وزارتخانه، معاونت هنری و جشنواره تئاتر فجر حضور داشتند.

محمود سالاری در ابتدای این نشست با بیان اینکه جشنواره تئاتر فجر یکی از دشوارترین جشنواره‌های ماست، اظهار امیدواری کرد با حضور آقایان قادر آشنا و حسین مسافرآستانه این دوره، بدون مشکلات مرسوم برگزار شود و گفت: اگر بتوانیم این رویداد را با گفتمان‌های دینی و ملی خودمان عجین کنیم شاهد اتفاقی بزرگ خواهیم بود.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از برگزارکنندگان و دست‌اندرکاران جشنواره تئاتر فجر، برای برپایی چهلمین جشنواره تئاتر فجر در این ایام سخت و روشن نگاه داشتن چراغ این محفل قدردانی کرد.

قادر آشنا هم در ادامه، با بیان اینکه تمهیداتی برای مواجهه با شرایط بحرانی احتمالی از نظر شیوع کرونا در جشنواره تئاتر فجر اندیشیده شده است، گفت:دوستان ما در دبیرخانه جشنواره سه حالت را برای برگزاری این رویداد پیش‌بینی کرده‌اند؛ در بدبینانه‌ترین حالت که بدتر شدن شرایط به واسطه شیوع بیشتر کروناست، صرفا از طریق پلتفرم‌هایی مانند تلویزیون تئاتر ایران جشنواره را برگزار می‌کنیم. حالت دیگر این است که ۵۰ درصد اجرای زنده و ۵۰ درصد از طریق پلتفرم‌ها آثار اجرا شوند و حالت سوم هم این است که وضعیت عادی شده و اجراها به صورت زنده برگزار شوند.

جشنواره تئاتر فجر پذیرای هنرمندانی از کشورهای همسایه خواهیم بود

مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به ویژگی‌ها و جزئیات چهلمین جشنواره تئاتر فجر هم توضیح داد:هر ساله بخش بین‌الملل جشنواره با حضور گروه‌هایی از کشورهای اروپایی و صرف هزینه و در عین حال تحمل چالش‌های متعدد برگزار می‌شد، اما امسال تصمیم گرفتیم که در این بخش، به کشورهای حوزه تمدنی ایران باستانی و اسلامی توجه کنیم و پذیرای هنرمندانی از کشورهای همسایه خواهیم بود.

آشنا با تشریح جزئیاتی از آثار رسیده به جشنواره، گزارشی درباره تعداد و مضمامین نمایش‌های حاضر در جشنواره ارائه کرد.

مدیرکل هنرهای نمایشی همچنین درباره تغییر شیوه داوری آثار در چهلمین جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد:هر سال تعداد اعضای هیات انتخاب سه تا پنج نفر بودند، اما امسال تعداد آن‌ا به ۱۵ نفر افزایش یافت که از طریق سامانه تلویزیون تئاتر ایران آثار را تماشا و ارزیابی کردند. ضمن اینکه تعداد داوران استانی بیشتر از تهرانی‌ها بود و داوران از اسامی همدیگر اطلاع نداشتند.

آشنا با تاکید بر اینکه دبیرخانه چهلمین جشنواره تئاتر فجر، آمادگی لازم را برای برگزاری جشنواره‌ای آبرومند با کمترین حاشیه دارد، خواستار توجه بیشتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تامین بودجه این رویداد شد و از طرفی حضور حسین مسافرآستانه را در مقام دبیری این رویداد، یک نعمت توصیف کرد.

حسین مسافرآستانه نیز با اشاره به برگزاری مراسم افتتاحیه چهلمین جشنواره تئاتر فجر در یزد، گفت:سال‌های سال بود که هنرمندان متقاضی شرکت در جشنواره از سراسر کشور معتقد بودند که فجر فقط مختص تهران است، اما امسال برای اولین بار با استقبال خوبی که استانداری یزد داشت، افتتاحیه جشنواره را به شهری غیر از تهران منتقل کردیم.

حجم بالای متقاضی برای شرکت در جشنواره هم خوب است و هم بد

دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در این دوره ۶۳۲ گروه متقاضی شرکت در جشنواره بودند، توضیح داد:این حجم بالای متقاضی برای شرکت در جشنواره هم خوب است و هم بد. بد است، چون نشان می‌دهد که این هنرمندان نتوانسته‌اند پتانسیل هنری‌شان را در جایی به جز جشنواره هزینه کنند. اگر می‌شد جشنواره به‌جای ۱۰ روز، در یک ماه برگزار شود، شاید زحمت گروه‌ها نشان داده می‌شد، اما با توجه به محدودیت، تعدادی از آثار از حضور در این رقابت جا ماندند؛ هنرمندان خوبی که محل دیده شدن آنها نباید فقط فجر باشد.

مسافرآستانه با بیان اینکه تعدد جشنواره‌ها، ما را از زیر این بار خلاص نمی‌کند ادامه داد: مشکل تئاتر کشور فقط بحث مالی نیست، مشکل بیکار نماندن و دیده شدن هم هست. تجمیع جشنواره‌ها می‌تواند بار روحی و روانی را کم و انگیزه کار در طول سال را بیشتر کند.

او نیز با اشاره به مزیت‌های این دوره از جشنواره، و جایگزین کردن بخش «ملل» به‌جای «بین‌الملل»، گفت:اگرچه در دو سال کرونایی، در اروپا هم خبری از تئاترهای خاص نبود، اما ترجیح دادیم منطقه فرهنگی را در این بخش در اولویت قرار دهیم.

محمدمهدی اسماعیلی در ابتدای صحبت‌های خود با تبریک فرا رسیدن ایام دهه فجر، خطاب به برگزار کنندگان جشنواره گفت:خوشبختانه جشنواره چهلم تئاتر فجر تا امروز به خوبی پیش رفته و این مهم به همت شما بوده است و از این بابت اعتماد کاملی به کار شما داریم.

امکان بلیت فروشی با حداقل ۳۰ درصد ظرفیت سالن‌ها فراهم می شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دشواری تصمیم‌گیری در شرایط کرونایی که در پیش‌بینی آینده اثرگذار است، افزود:در روزهای اخیر جلساتی با ستاد مقابله با کرونا درباره نحوه برگزاری جشنواره‌های هنری فجر داشتیم که بر اساس آن هفته گذشته ظرفیت سامانه بلیت فروشی جشنواره فیلم مشخص و در مورد جشنواره‌های تئاتر و موسیقی فجر هم مقرر شد امکان بلیت فروشی با حداقل ۳۰ درصد ظرفیت سالن‌ها فراهم شود تا بتوان سلامت جامعه هنری را تضمین کرد.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه تلقی مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد  این است که نباید جامعه و مشاغل تعطیل شود، تصریح کرد:فرهنگ و هنر جلوه نمادین و هوشیار جامعه است و موضوع به نحوی باید پیش برود که رضایتمندی حوزه فرهنگ و هنر تامین شود.

وزیر فرهنگ با اشاره به مسائل مالی جشنواره تئاتر فجر، اعلام کرد: به زودی مبالغی که برای بودجه جشنواره مشخص شده بود را تامین می‌کنیم تا دغدغه این موضوع را نداشته باشید؛ بنابراین هر کاری برای ارتقای کیفیت جشنواره لازم است را بدون نگرانی انجام دهید.

اسماعیلی در پایان یادآور شد:انتظار این است که جشنواره تئاتر فجر امسال، نمادی از سیر تحولی جدید در حوزه آثار نمایشی باشد،چراکه هرچه این حوزه بیشتر تقویت شود اثرش را در هنرهای دیگر هم مشاهده خواهیم دید. نگاه ما از ابتدا به تئاتر به عنوان یک هنر اساسی بوده و توجهی ویژه به آن داشته‌ایم. کارهای خوبی هم در این زمینه پیش‌بینی شده که بعد از جشنواره اجرایی می‌شود تا در سال‌های آینده، گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شود و با عزمی جزم این مسیر را دنبال کنیم.

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + 4 =