این حاصل کار فرهنگی صداوسیما نیست

در غفلت واحدهای نظارتی اتفاق افتاد

مطمئنم حاصل کار فرهنگی صداوسیما در چهل سالگی انقلاب آن چیزی نیست که در استندآپ کمدی موهن پنجشنبه شب هجده مرداد نود و هفت از شبکه ی نسیم پخش شد.

مدیر شبکه ی نسیم را می شناسم.

لا اقل دو سه سالی با هم  همکار بودیم و در شوراهایی در صداوسیما با هم نشست و برخاست داشته ایم.

فردی انقلابی، جانبازی از اهالی فرهنگ و هنر با سابقه ی طولانی در مدیریتهای فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، مدیرکل اسبق مطالعات راهبردی صداوسیما، مدیرسابق شبکه اول سیما و بسیاری از مسؤلیتهای دیگر فرهنگی که برخی از آنها را هم نمی دانم.

می دانم انسان دقیقی است و اگر از دیدگاه نظارت وارزیابی – حتی بدون موضع انقلابی و اسلامی و فقط با دیدگاه فرهنگ ایرانی -به برنامه اخیر خنداننده شو در استندآپ کمدی اجرا شده توسط شرکت کننده ای به نام «محمد متین» نگاه می کرد، محال بود اجازه ی پخش به آن دهد.

اما افسوس که این اتفاق نیفتاد و مدیران پخش و نظارت این شبکه نیز حساسیتهایی که در موارد دیگر به خصوص در مسائل سیاسی به خرج می دهند، در مورد این معضل فرهنگی مصروف نکرده اند و آنچه که این روزها به صورت بسیار بی پروا و بی محابا در برنامه های خندوانه دیده شده ، دوباره تکرار می شود.

حقیقت این است که برنامه ی خندوانه که روزی یکی از بهترین برنامه های شبکه ی نسیم بود و نگارنده این سطور بارها از آن تقدیر کرده بود ؛ مدتی است از مدار اصلی خود خارج و به ورطه ای افتاده است که باید از آن خارج شود.

موضوع فقط تبدیل آن به ویترینی برای تبلیغات بازرگانی برخی اپراتورها و اپلیکیشنها نیست -که البته در نوشته ی قبلی به نوع نگاه غیر فرهنگی و رواج فرهنگ غیر اسلامی بخت آزمایی در آن اشاره کرده ام – ؛ موضوع از این فراتر است. خندیدن و خنداندن هدفی شده است که هر وسیله ای را در این برنامه توجیه کرده است.

برنامه «خندوانه» و به خصوص «خنداننده شو»به تهیه کنندگی «سید علی احمدی» و کارگردانی «رامبد جوان» و نویسندگی دوستانی همچون«امیر مهدی ژوله» در ماههای اخیر به صورت آشکاری از شوخی های جنسی و مسائلی که در فرهنگ ایرانی شرم آور تلقی می شود، برای خندیدن و خنداندن استفاده می کند و پرده هایی را در تلویزیون می دَرَد که نباید دریده شوند.

به نمونه ی زیر که در ساعات پایانی پنجشنبه شب گذشته و بامداد امروز جمعه در برنامه «خنداننده شو» پخش شد توجه فرمایید که مشتی است نمونه ی خروار.

«محمد متین نصیری»:

ایده پرداز خانواده ما بابامه

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

که در ۹۶ درصد مواقع با ایده هاش ما به خاک سیاه می شینیم کلاً ۴ درصد ایده ی درست و حسابی می ده که ما هیچ وقت جزئش نیستیم.

هروقت از دستشویی میاد بیرون ایده اش می گیره!

همین من!

خود من حاصل همین ایده پردازیهای یهویی  بابامم(خنده ی حضار)

یه روز ازدستشویی اومده بیرون گفته :

متین…

۹ماه بعدش من دنیا اومدم!(خنده و تشویق حضار)

 

جملات بعدی این شرکت کننده تکمیل کننده ی نگاه موهنی است که نویسنده، تهیه کننده وکارگردان این مجموعه به مقام پدر و خانواده وارد کرده اند با چاشنی اشارات جنسی به مقابل دوربین برده اند و مدیران پخش شبکه نیز با تساهل و تسامح از آن گذر کرده اند تا این گردونه ی غیر فرهنگی بر مدار پر اشتباه خود بچرخد.

فکر می کنم باید به فرهنگ ایران تسلیت گفت با چنین رسانه ای …

از همه بدتر اینکه بینندگان تلویزیون را آنقدر ساده می پندارند که در میانه ی این هیاهوی تبلیغ بازرگانی و ترویج اباحه گری های اخلاقی پای شهید مظلومی را به میان می کشند که سالی است برای ارزشهای دیگری به خون غلطیده است که با سوداگری های اسپانسرهای برنامه و محتوای برخی از استندآپ کمدی های خنداننده شو در تضاد است.

کاش مدیر شبکه ی نسیم یک جلسه ی فوق العاده تشکیل دهد و به بازنگری در محتوای استند آپ کمدی های خنداننده شو بپردازد …

کاش اگر این جلسه تشکیل نمی شود لا اقل تلفنی به دست اندرکاران برنامه بگویند:

آقای تهیه کننده، جناب مجری لطفاً هرکاری می خواهید بکنید ولی پای شهدا را وسط نکشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 + 1 =