اکسیر ادب،کیمیای شهامت !

“اکسیر. [ اِ ] (معرب ، اِ) به اصطلاح کیمیاگران جوهر گدازنده و آمیزنده و کامل کننده که ماهیت جسم را تغییر دهد یعنی جیوه را نقره و مس را طلا کند و چنین جوهری وجود خارجی ندارد و فرض محض است” این را علی اکبر خان دهخدا در لغتنامه نوشته است.

شاید آن روزگار نام بردن از “اکسیر ” و “کیمیا”  ریشه در علم شیمی داشته ، اما بی گمان امروز و در این روزگار ، باید ادب را اکسیری دانست که اگر یافت شود بسیاری از ناخالصیهای اخلاق را صاف می کند. انتخاب نام اکسیر برای برنامه ای اجتماعی در شبکه ۳ سیما تا چه حد با مضمون این برنامه همخوانی داشت نمی دانم اما قدر مسلم آنکه اگر ادب را جوهره انسان برشمریم ،این گوهر ارزشمند درشبکه ۳ سیما به یک اکسیر تبدیل شده است که به قول علامه دهخدا به عینیت یک وجود خارجی درنیامده و فرض محض است. موضوع تنها یک مجری به نام فرزاد حسنی ویک تهیه کننده به نام “مصطفی شریفی” نیست چراکه عمق ماجرائی که شاهد آن بودیم ،نشان می دهد کار از جای دیگری لنگ می زند.

درباره آنچه در برنامه “اکسیر” اتفاق افتاد سخنهای زیادی گفته شد هم منتقدان از خجالت مجری درآمدند و هم مجری وتهیه کننده به کفایت از خود دفاع کرده اند. آنچه دراین مقال به آن اشاره می شود نوع دیگری از اکسیر است که سطح دیگری از دست اندرکاران تلویزیون را دربرمی گیرد .سطحی که در کرسی سیاست گذاری و مدیریت رسانه مشغول فعالیت هستند.این مورد در دوسطح قابل بررسی است:

سطح اول:  مدیریت روابط عمومی سازمان صداوسیما

پس از موج سنگین اعتراضات مردم به نمایش  قسمتی از  برنامه “اکسیر” که نشان دهنده بیداری وجدان عمومی و حساسیت قاطبه مردم شریف کشورمان به ادب وحرمت گذاری به بزرگترها به عنوان یک ارزش فرهنگی واجتماعی ایرانیان است ، روابط عمومی این سازمان اعلام کرد که شامگاه یکشنبه ۱۹ اردیبهشت مجری وتهیه کننده برنامه اکسیر دربرنامه «مردم چی میگن؟ »حاضر خواهند شدو درباره برنامه توضیح خواهند داد.همین اطلاع رسانی روابط عمومی صداوسیما نشان می دهد هیچ توجهی به عمق اعتراض مردمی صورت نگرفته است .منطق روابط عمومی ایجاب می نمود که روابط عمومی رسانه ملی به نوعی با مردم همراهی نشان می داد نه آنکه صرفا اطلاع رسانی درباره زمان حضور مجری وتهیه کننده خاطی تلویزیون را برعهده بگیرد.

سطح دوم:مدیریت  شبکه ۳ سیما

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

شبکه ۳ سیما درباره این برنامه دچار دواشتباه استراژیک شده است.

اشتباه اول پخش کامل برنامه ضبط شده اکسیر بدون حذف بخشهای موهن نمایشی آن بود.  برنامه های رادیوئی وتلویزیونی به دوگونه کلی پخش می شوند یا به صورت تولیدی یا به صورت زنده .برنامه های تولیدی برنامه هائی هستند که قبلا ضبط شده و بعد از بازبینی پخش می شود.اما برنامه زنده برنامه ای است که  تمام بخشهای آن به صورت مستقیم و کاملا زنده پخش می شود و امکان حذف بخشهای مشکل دار برنامه به راحتی حاصل نمی شود.

برنامه اکسیر یک برنامه تولیدی بوده و طبق قوانین صداوسیما قبل از پخش از کانالهای نظارتی گذاشته وبازبینی برروی آن انجام شده است. ناظران و ارزیابان برنامه ها امتحان خود را برای حذف صحنه ها و گفتارهای ناپسند برنامه های مختلف به خوبی پس داده اند بنابراین نباید نسبت به این بخش اغماض به خرج می داده اند.اگرهم اغماضی از این ناحیه صورت گرفته باشد مدیران مجموعه درسطوح مختلف مسؤل بوده وباید پاسخگو باشند و ازهمه مهمتر مدیر شبکه به عنوان کسی که حرف آخر رابرای پخش برنامه میزند باید مسؤلیت اشتباهات سطوح قبل را برعهده بگیرد.چیزی که اکنون متاسفانه فقط بردوش مجری خاطی یعنی آقای فرزاد حسنی سنگینی می کند.

اشتباه دوم اختصاص آنتن زنده شبکه  به دست افرادی است که نتوانسته اند در بخش تولید وظیفه رسانه ای خود را به خوبی ایفا نمایند و باعث رنجش خاطر مخاطبان شده اند. این افراد که به شدت تحت فشار افکار عمومی قرارگرفته اند بدترین گزینه ممکن را در دفاع از خود  انتخاب کردند و آن افشای پشت  پرده برنامه ای است که مردم تصور دیگری از آن داشتند. آقای شریفی تهیه کننده برنامه که پیش از این ضمن انتشار پشت صحنه برنامه در فضای مجازی و مصاحبه با مطبوعات اعلام کرده بود که شخص مورد مصاحبه قرار گرفته یک هنرور بوده وهمه اینها جزئی از سناریوی برنامه بوده است ، ناخواسته راز دیگری را برملاکرد وآن اینکه همه این بی حرمتی ها ازقبل نوشته وتمرین شده بود! فرزاد حسنی هم درکنار عذرخواهی باز از مخاطبان گلایه کرد و گروهی ازمنتقدانش را به روز قیامت واگذار کرد!

همه آنچه که در این چند روز حول این ماجرا رخ داده است نشان می دهد علاوه برادب، اکسیر دیگری نیز وجود دارد که حلقه مفقوده این رسانه است وآن شهامت مدیران در پذیرش اشتباه وعذرخواهی از مردم است.

دراین زمینه متاسفانه روابط عمومی سازمان صداوسیما به جای عذرخواهی رسمی از مردم ،ایشان را به شنیدن حرفهای مجری برنامه دعوت کرد! وبا کمال تأسف مدیر شبکه ۳ سیما به جای پذیرش مسؤلیتهای خود و پوزش از مردم  ترجیح داد سنگینی کار رابرعهده  مجری وتهیه کننده برنامه بسپارد ، درحالی که به طور منطقی این دونفر آمادگی روحی لازم برای حضور دربرنامه زنده وعذرخواهی از مخاطبان را نداشتند. اگرچه کار فرزادحسنی و مصطفی شریفی،به هیچ عنوان پسندیده و شایسته رسانه ومخاطبان آن نیست اما درصدی از این اشتباه متوجه مدیرانی است که اجازه تولید و پخش چنین آیتم موهنی را داده اند پس چرا در این زمان هیچ ردی از خود نشان نمی دهند و مردم را با دو نیروی برنامه ساز خویش تنها گذاشته اند.

به عنوان یک کارشناس رسانه معتقدم  عذرخواهی روابط عمومی رسانه ملی واستعفای مدیر شبکه ۳ سیما (ولو به صورت نمایشی) می تواند بهترین گزینه برای پایان این رخداد تلخ  باشد. لازمه این کار یافتن کیمیای شهامت است که می تواند ماهیت ماجر را به خوبی عوض کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. زهرا می گوید

    گناه داره فرزادبخدا این مردم ناراحتن از اینکه توهیین و بی احترامی شده اگه اینقدر براشون اهمین داره چرا خودشون رعایت نمیکنن درفضا های مجازی همه به همه فحش میدن کوچک تر بزرگ تر نمییشناسن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

45 − = 44