اهدای نشان خواجوی کرمانی به استاد شفیعی کدکنی/در مراسم اختتامیه «جایزه آینه دار دوران» برگزیدگان تقدیر شدند

مراسم اختتامیه دومین دوره «جایزه آینه دار دوران» با حضور هنرمندان و چهره های فرهنگی و خانواده استاد باستانی پاریزی در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم از نشان خواجوی کرمانی که توسط یدالله کابلی خلق شد، قرار است موسسه آینه داران دوران با همراهی مرکز کرمان شناسی هرساله آن را برگزار کند رونمایی شد و این نشان به رسم ادب و احترام در اولین دوره به استاد «شفیعی کدکنی» اهدا خواهد شد.

اهدای نشان خواجوی کرمانی به استاد شفیعی کدکنی/در مراسم اختتامیه «جایزه آینه دار دوران» برگزیدگان تقدیر شدند|سرزمین هنر|هنرهای تجسمی|کرمان|

سید عباس دعایی مدیر جایزه آینه دار دوران در ابتدای مراسم ضمن تشکر از تمامی هنرمندان درباره چگونگی شکل گیری این جایزه توضیح داد: به خاطر علاق های که به باستانی پاریزی داشتیم در سال ۱۳۹۵ به یک گروه تصویرگر پیشنهاد داده شد تا آثار مکتوب او را تصویرگری کنند.

برای این کار جلساتی با سید محمد گلاب زاده مدیر مرکز کرمانشناسی گذاشتیم و با اجازه از خانواده باستانی پاریزی به این نتیجه رسیدیم که هر شخصی می خواهد با آثار باستانی پاریزی آشنا شود، ابتدا باید با کرمان آشنا شود.
او افزود: پس از برنامه ریزی هایی صورت گرفته، گروه تصویرگر هر کدام به انتخاب خودشان یکی از کتابهای ایشان را انتخاب کردند و توانستیم حدود ۴۰ اثر هنری از این گروه تهیه کنیم. آثار اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ در قالب یک کتاب با نام «آینهدار دوران»چاپ و در کتابخانه ملی رونمایی شد .

از زمانی که تصمیم گرفتم این رویداد را برگزار کنیم شرکت ملی مس از جایزه آینه دار دوران حمایت کرده است. همچنین در این راه حبیب صادقی هنرمند برجسته کشورمان و حمید باستانی پاریزی فرزند استاد، محمد رضا شفیعی کدکنی، یدالله کابلی،استاد فرشچیان،رسول مرادی وعلی خسروی ما را از نطر فکری و معنوی حمایت کرده اند.
مجموعه فرهنگی آینه داران دوران با هدف بازشناسی چهره های مطرح فرهنگی ایران به نسل امروز پدید آمده است و در این راه می خواهیم از برنامه های متنوع هنری که می تواند مورد توجه جامعه معاصر باشد بهره ببریم و در هر دوره از یکی بزرگان دوران مان تجلیل کنیم.

 

دعایی: خوشحالم که در این راه خانواده استاد باستانی پاریزی همراه ما هستند

دعایی گفت:باعث افتخار من است که فرصتی برایم فراهم شده تا بانی ارج نهادن به خدمات استاد باستانی پاریزی و استاد طاهره صفارزاده باشم. روح این دو استاد آن قدر بزرگ است که کارها به خوبی پیش می رود و خوشحالم که در این راه خانواده استاد باستانی پاریزی همراه ما هستند.

در ادامه مراسم عباس دعایی به نمایندگی از هیات داوران بیانیه دومین جایزه آینه دار دوران را قرائت کرد.

براساس رای هیات داوران در این دوره از پنج تن از هنرمندان امیر دانش مراغه ای، نجوا عرفانی،بهتاش هزاوه، زهره صالحی وابراهیم حسین زاده معروف به ابراهیم مقبلی به رسم یادبود تقدیر ویژه ای می شود و تمامی راه یافتگان به نمایشگاه در نظر گرفته می شوند.
همچنین به زودی در فرهنگستان هنر از همه ۳۳ هنرمندی که آثارشان به نمایشگاه راه یافته اند، تقدیر خواهیم کرد و جوایز در نظر گرفته شده که با نظر داوران تقسیم گشته اهدا خواهد شد. در داوری ها صداقت جباری ومصطفی گودرزی همراه ما بودند.

دعایی همچنین از راه اندازی هیات امنا جایزه آینه دار دوران خبر داد و عنوان کرد: دبیرخانه دائمی این جایزه در خانه هنرمندان ایران برپا خواهد شد و در سال جاری شاهد راه اندازی مسابقه موسیقی با دبیری پیروز ارجمند، مسابقه شعر با دبیری سید علی میرافضلی، مسابقه گرافیک و پوستر با دبیری علی خسروی با موضوع کرمان و فرهیختگان کرمانی خواهیم بود.

دعایی همچنین از یدالله کابلی برای طراحی نشان آینه دار دوران تقدیر کرد و عنوان کرد این نشان در این دوره به رسم ادب و احترام به استاد محمد رضا شفیعی کدکنی که همیشه مشوق ادامه راه برای استفاده از چهره های بزرگ کرمانی بودند، اهدا خواهد شد.

 

مدیر مرکز کرمان شناسی گفت:من اینجام تا سلام دکتر زینی وند را به شما برسانم

سید محمد گلاب زاده مدیر مرکز کرمان شناسی دیگر سخنران این مراسم بود و گفت: من امروز این جا هستم تا سلام مردم شریف کرمان و دکتر زینی وند استاندار محترم کرمان را به شما برسانم. ایشان به دلیل سیل اخیر نتوانستند در این مراسم حضور پیدا کنند.

او در ادامه با اشاره به ای که خواجو کرمانی در دوره تاریخی خوبی متولد نشده بود، افزود: مسائل تاریخی و اجتماعی موجب شدند تا خواجوی کرمانی به شیراز مهاجرت کند. این شاعر گرانقدر اگر ۴۰ سال زودتر یا ۴۰ سال دیرتر متولد شده بود، بی شک زندگی بهتری داشت.

مدیر مرکز کرمان شناسی ادامه داد: در کرمان پیش از تولد خواجوی کرمانی یکی از مهم ترین دانشگاه های آن روزگار برپا شده بود و چهره های به نامی در این دانشگاه تحصیل کرده بودند و درس می دانند اما با وقایع تاریخی که در کرمان رخ داد، این دانشگاه همچون سایر مراکز فرهنگی و علمی در کرمان تعطیل شدند و گرد مرگ بر این شهر نشست.
خواجوی کرمانی به نوعی به دور دنیا سفر کرد و از هر گوشه دنیا چیزی آموخت و به دانش و علم و ادب خود افزود و از این نظر شباهت قریبی به استاد باستانی پاریزی داشت.

در ادامه سید حسین مرعشی زاده در ستایش خواجوی کرمانی سخنانی ایراد کرد.

همچنین در بخش دیگر مراسم علیرضا حبیبی ریاست رادیو فرهنگ لوح تقدیر و هدایایی را به سید محمود دعایی به عنوان یکی از چهره های «فرهنگ یار» اهدا کرد. دعایی نیز این هدیه را خواست به فرزندش سید عباس دعایی به دست فرزند استاد باستانی اهدا شود و تقدیم کرد.

 

با این تشویق ها کمک می کنید تا ما آدم تر باشیم

سید محمود دعایی پس از دریافت جایزه و لوح فرهنگ یار از سوی رادیو فرهنگ گفت: قدردان این تشویق ها هستم.

با این تشویق ها کمک می کنید تا ما آدم تر باشیم. در دوران استاندار سید حسین مرعشی کارهای بزرگی در کرمان انجام شده است، یکی از این کارها ساخت مجسمه خواجوی کرمانی و نصب آن در کرمان است.

او افزود: کرمانی ها، همه دوره ها خدمات ارزشمندی در حوزه های مختلف فرهنگی،علمی و هنری از خود به جا گذاشته اند خدماتی که قرن ها اثرات آن به جا مانده و می ماند.

در ادامه مراسم هادی سیف پژوهشگر هنرهای سنتی در سخنانی گفت: خواجوی کرمانی با تحقیق و بسیار آگاهانه به شیراز سفر کرد.

در دوره ای که او به شیراز مهاجرت کرد؛ آوازه سعدی عالمگیر شده بود و تنگه الله اکبر شیراز مهد تجلی عرفان بود و عرفای بزرگی در این تنگه زندگی می کردند و خواجو نیز به خیل عرفای مقیم این تنگه پیوست.شیراز برای خواجو و خواجو برای ادب فارسی یک غنیمت هستند.

احسان آقایی مدیر موزه هنرهای معاصر نیز در این مراسم گفت: از بانیان برگزاری جایزه آینه دار دوران قدردانی می کنم و خوشحالم با راه اندازی این جایزه شاهد خلق آثار ارزشمندی در حوزه هنرهای تجسمی هستیم. امیدوارم هنرمندان برگزیده این جایزه، روزی بدل به آینه داران دوران شان شوند.

در ادامه این مراسم ارکستر ملی به رهبری بردیا کیارس قطعاتی از حسین دهلوی را اجرا کردند.
در حاشیه برگزاری این مراسم ورکشاپ خط و نقاشی خط با دبیری اسرافیل شیرچی برگزار شد.

 

ورکشاپ ۲۰ هنرمند خوشنویس

اسرافیل شیرچی درباره کارگاه خوشنویسی که در حاشیه برگزاری دومین دوره جایزه آینه دار دوران برگزار شد، گفت:در این ورکشاپ ۲۰ هنرمند خوشنویس که به صورت سنتی و مدرن با خط سرکار دارند دعوت شدند تا هر یک بیتی از خواجوی کرمانی را بنویسند.

او افزود: در واقع هر یک از این تابلو ها پنجره ای از خط و رنگ هستند که به بیتی از خواجوی کرمانی مزین شده اند و دریچه ای برای شناخت بیشتر این شاعر هستند.

شیرچی ادامه داد:از خواجوی کرمانی تا باستانی پاریزی، بهترین بهانه ای است که با آن می توان نام و یاد بزرگان سرزمین مان را با خط زیبای نستعلیق زنده نگاه داشت و از این راه می توان زمینه ای برای پیوند نسل های گذشته را با نسل جدید فراهم کرد.
تمام آثاری که در این ورکشاپ خلق شده اند، پس از تکمیل شدن به موزه کرمان اهدا خواهند شد. این ورکشاپ با حمایت مرکز کرمان شناسی و موسسه آینه داران دوران برگزار شده است. از شرکت کنندگان در این ورکشاپ با اهدای لوح تقدیر شد.

اجرای اختتامیه دومین جایزه آینه دار دوران را باران نیک راه به عهده داشت.

دراین برنامه فیلم شعر خوانی زنده یاد مرحوم دکتر افشین یداللهی در ستایش استاد باستانی پاریزی پخش شد .

اجرای این شعر توسط استاد شهرام ناظری انجام شده. پس از آن تقدیر استاد شهرام ناظری و خانواده مرحوم یداللهی اعلام شد که برای اثر اهدایی مرحوم یداللهی برای ایران با نام«من عاشق ایرانم» توسط موسسه آینه دار دوران در سالگرد درگذشت شان کاری تهیه و رونمایی شود.

مشروح برنامه های رویداد از خواجوی کرمانی تا باستانی پاریزی نیز توسط خانه هنرمندان ایران برای دوره بعدی با همراهی جایزه آینه دار دوران اعلام خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 2 = 3