اندر احوالات دگرباشی و افاضات جناب بهروز خان افخمی

کاریکاتوری که در این پست می بینید و متنی که می خوانید واکنش دو تن از هنرمندان کشورمان است در مقابل سخنان اخیر بهروز افخمی درباره دگر باش بودن صادق هدایت که با زبان طنز بیان شده است. این دو اثر از میان پستهای روز اخیر هالی فرهنگ و هنر در فضای مجازی انتخاب شده است.

بهروز افخمی در اظهاراتی فرمودند صادق هدایت یک همجنس گرای منفعل بود و در داستان های او زن ها رقت انگیزند!
والاه ما هرچه در زندگی صادق خان جستجو کردیم موردی از گرایشات همجنس خواهانه وجود ندارد یعنی نه به کسی ورود کرده اند نه کسی در خاطرات خود نوشته که بر ایشان وارد شده است!

سن بهروز خان هم در زمان خودکشی ایشان سه سال بوده و بعید است خاطره بدی در ذهن ایشان مانده باشد.
اگر به استناد داستان های هدایت باشد تا جایی که به ذهن نگارنده می رسد به جز یک مورد در «بوف کور» که برادرزن لکاته را می بوسد هیچ چیز دیگری در کتاب های ایشان نیست.
در مورد ارزش زن هم بنده تعجب نمی کنم که جناب افخمی این اظهارات را فرموده اند زیرا شاخه ای جدید در نقد ادبی این مملکت گشوده شده به نام نقد نخوانده ها. و به گفته یار غار ایشان آقای فراستی : من نخوانده و ندیده نقد می کنم حرفی بود؟!
جناب مستطاب نه تنها داستان «داش آکل» را نخوانده اند حتی فیلمش را هم ندیده اند! یا «زن اثیری» در «بوف کور» یا شخصیت «کاتیا» ، داستان «صورتک ها»، «زنده به گور» و ده ها زن دیگر.

«صادق هدایت» آنچنان به عشق آسمانی باورمند بود که از پایان خوش و ازدواج و همخوابگی با کاراکترهای زن داستانهایش و تنزل آنها به لکاتگی تنفر داشت بگذریم آنکه کتاب می خواند می داند که هدایت که بود و آنکه کتاب نمی خواند فیلمسازی می شود کهبهترین فیلمش (شوکران) در مورد زنی صیغه ای است! و البته این لفظ دگرباش را در مورد سینماگرانی که در کن شرکت کرده بودند هم به کار برد که بازخورد مناسبی برایش به همراه نداشت.
اگر از دوستان بهروز خان هستید دیوان حافظ را از او دور کنید مبادا که سراغ ترک شیرازی را بگیرد!

محسن الوان ساز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

61 − = 54