اعتراض ها به هیئت داوران جشنواره فیلم فجر از روی صحنه تا پشت صحنه- بخش اول

اعتراض به هیئت داوران جشنواره فیلم فجر از روی صحنه تا پشت صحنه

 

گزارش تحلیلی سرزمین هنر

 

در حالی که نزدیک به یک هفته از پایان جشنواره فیلم فجر می گذرد اعتراض به هیئت داوران جشنواره ادامه دارد و ابعاد گسترده تری می گیرد. اولین اعتراضها از شامگاه ۲۱بهمن که نامزدهای این دوره از جشنواره اعلام شدند آغاز و تاکنون ادامه دارد.

در همان شبانگاه ۲۲ بهمن در برج میلاد ابتدا کامبوزیا پرتوی از دیده نشدن بازی خوب سعید آقاخانی در فیلم کامیون اعتراض کرد و سپس هومن سیدی هنگام دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم -که پس از عدم موفقیت فیلمش در بخشهایی که کاندیدا شده بود مشخص شد – با طعنه گفت فکر کردم آدرس را اشتباه آمده ام.امین حیایی هم که سکوت کرد و پشت میکروفون نرفت اما ابراهیم حاتمی کیا کولاکی به پا کرد که درباره آن در این سایت و سایتهای دیگر مطالبی گفته شده.

اما این اعتراض ها وقتی بیشتر شد که رسول صدرعاملی در برنامه «هفت» از عملکرد هیئت داوران سخن گفت. او پرده از ماجرای عجیبی برداشت که می تواند به اعتبار جشنواره به شدت لطمه وارد نماید.

افشاگری عضو هیئت داوران درباره فیلم لاتاری

رسول صدر عاملی که به همراه محمد رضا فروتن به عنوان دو تن از اعضای هیئت داوران در آخرین برنامه هفت در جشنواره فیلم فجر حضور یافته بود در پاسخ به پرسشی درباره  فیلم «لاتاری» گفت :

رُک بگویم؟ لاتاری آزارمان داد.  قصه و تِم فیلم، همه هیئت داوران را آزار داد.

در «لاتاری» مُنجی فرض می کند ریشه مشکلات بیرون از کشور است، در حالی ریشه داخلی است!اول از همه فیلم باید به دل بنشیند تا در بخش های دیگر دیده شود. من در درجه اول مثل یک کودک فیلم را می بینم و اگر تأثیر گذاشت، بعد می بینم فیلمبرداری یا موارد دیگرش چطور بود.

لاتاری
لاتاری

این عضو هیئت داوران ادامه داد:

فیلمبرداری، طراحی صحنه و لباس، تدوین و… باید در خدمت کارگردان باشد و اگر نباشد بهترین کارگردانی و نورپردازی ها اشتباه است. فیلمسازی کار تیمی است و خوبی ها برای همه تقسیم می شود، اما اگر بدی باشد فقط و فقط به کارگردان برمی گردد. سختی کار کارگردان همین است و وقتی کلیت فیلم مورد پسند نیست، در تمام بخش های فنی هم دچار ایراد است.

صدرعاملی ادامه داد: در مورد بازی‌ها هم هادی حجازی‌فر در «لاتاری» بازی فوق‌العاده‌ای دارد و تماشاگر را به‌عنوان قهرمان فیلم تحت تاثیر قرار می‌دهد. ولی جواد عزتی نامزد ششم و حجازی‌فر نامزد هفتم ما بودند و ما نمی‌توانستیم بیش از پنج نامزد اعلام کنیم. به ویژه چون در بخش‌های دیگر نامزدهای بیشتری معرفی کردیم، اینجا دیگر نمی‌شد. چون در بخش کارگردانی که نامزدی بیشتری داریم فیلمسازان ما چیزهای تازه‌ای به سینمای ما اضافه کرده بودند.

در ادامه محمدرضا فروتن نیز گفت: ما به محتوای فیلم‌ها توجه کردیم. «لاتاری» خشونت و انتقام را ترویج می‌کند، در حالی که ما ترجیح می‌دهیم تا در فیلم‌ها بیشتر مذاکره و گفتگو ببینیم.

فشار به هیئت داوران نبود ، پیشنهاد بود

 رسول صدرعاملی همچنین در پاسخ به پرسشی درخصوص فشارهای بیرونی به هیئت داوران گفت:

ابداً چنین نبود. آقای حیدریان دوبار پیش ما آمدند. یک بار روز اول که ۵ دقیقه آمدند و خوشامد گفتند و یکبار هم روز آخر که کاندیدا بدست ایشان رسیدو آمدند و از ما تشکر کردند. یک نظر هم دادند و آن اینکه یکی از فیلم ها خیلی زیاد کاندیدا دارد، به نظر شما این چنین نیست؟ همین و تمام شد. اما دبیر جشنواره خود را به در و دیوار می زد تا اتفاقی که فکر می کرد خوب است رخ دهد اما ترکیبی که چیده بود حرف او را گوش نمی کرد!

رسول صدرعاملی در برنامه هفت
رسول صدرعاملی در برنامه هفت

صدرعاملی با بیان آنکه طبعاً هر جشنواره سرمایه گذار و اسپانسری دارد که به دنبال اهداف خود است، گفت: اگر درباره دبیر جشنواره این حرف را می زنیم طبیعی است. وقتی ۲۲ فیلم جلوی من می گذارند من نمی دانم آن ۱۰۰ فیلمی که متقاضی بودند چه بودند و البته دبیر جشنواره به این بلوغ رسیده که تلاشش را برای انتخاب هیئت انتخاب بکند اما در داوری ها به هیچ وجه دخالتی نبود.

محمدرضا فروتن نیز درخصوص فشارهای احتمالی به اعضای هیئت داوران بیان داشت:

در این دوره ای که من حضور داشتم هیچ گونه اعمال فشار و جبری واقعا نبود، اما پیشنهاد بود. اما اینکه ما را در موقعیتی قرار دهند که ما باید چنین کاری بکنیم ابدا. اتفاقا توصیه ها و پیشنهادهای موثری بود که من فکر می کنم هیئت داوران به اشتباه گوش نکردند! ما هیئت داوری دموکراتی داشتیم که بسیار به نظر یکدیگر و مجموع آرا احترام گذاشتیم.

این تمام ماجرای برنامه هفت ۲۲ بهمن ۹۶ نبود و د رادامه ی گفتگو سوء تفاهم ها آنگونه که می خوانید و می بینید ادامه پیدا کرد.

 

ماجرای توئیت تهیه کننده فیلم لاتاری

مجری برنامه پای توئیتر را هم به برنامه باز کرد . سید محمود رضوی تهیه کننده فیلم لاتاری در توئیتی پیش از خوانش رأی داوران جشنواره  تلویحاً اعلام کرده بود که قرار است هیچ جایزه ای به لاتاری داده نشود.

 

توئیت سید محمود رضوی تهیه کننده لاتاری
توئیت سید محمود رضوی تهیه کننده لاتاری | اعتراض به هیئت داوران جشنواره

 

او در توئیتش نوشته بود:

«امشب از دبیر محترم جشنواره فیلم فجر آقای داروغه زاده اجازه گرفتم تا صحبت هایی که در آخرین جلسه قبل از صدور پروانه ساخت لاتاری در حضور محمدحسین مهدویان در خصوص سرنوشت لاتاری در جشنواره گفتند را منتشر کنم.

و‌ خدا را شاهد می گیرم که ایشان مدیر صادق و راستگویی هستند. ایشان در آن جلسه به صورت شوخی و جدی فرمودند که در جشنواره فیلم فجر چینش طوری خواهد بود که هیچ اتفاقی برای لاتاری نمی افتد. سپاس از این صداقت که به صورت طنز آینده فیلم را تصویر کردند.»

وقتی رضا رشیدپور این پرسش را از رسول صدر عاملی مطرح کرد وی در واکنش به توئیت سیدمحمود رضوی گفت:

«خدا مرا نبخشند اگر چنین پیامی به ما داده باشند یا چیزی که بخواهد ما را به این وادارد تا فیلمی را نادیده بگیریم.»

ادامه دارد….

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

48 − = 45