اصغر فرهادی برنده جایزه اسکار ۲۰۱۲ غایب بزرگ مراسم اسکار ۲۰۱۷

اصغر فرهادی برنده جایزه اسکار ۲۰۱۲ میلادی برای فیلم جدائی نادر از سیمین در هنگام دریافت تندیس جایزه اسکار یادداشت کوتاهی را به زبان انگلیسی خواند اما به زبان فارسی یک جمله دلنشین گفت:

سلام به مردم خوب سرزمینم!

او سپس از فرهنگ ایرانی و صلح دوستی ایرانیان سخن به میان آورد  و گفت:

«دراین لحظه بسیاری از ایرانیان در سراسر جهان  مشغول تماشای این برنامه هستند و فکر می کنم آنها بسیار خوشحال هستند .  اما آنها  نه تنها برای به دست آوردن این جایزه مهم  و یک فیلم و فیلمساز خوشحال هستند بلکه این خوشجالی به این دلیل است که در روزگاری که سیاستمداران صحبت از جنگ، ارعاب و خشونت می کنند نام کشور آنها از طریق فرهنگ باشکوهش دراینجا مطرح می شود. فرهنگی غنی وکهن که زیر غبار سنگین سیاست پنهان شده است.من این جایزه را با کمال افتخار تقدیم می کنم به مردم کشورم؛ مردمی که به تمام فرهنگها و تمدنها احترام می گذارند وهرگونه خشم و خشونت را خوار می شمارند. با سپاس فراوان »

اصغر فرهادی برنده جایزه اسکار ۲۰۱۲ امسال نیز شانس بسیار زیادی برای کسب دومین اسکار ایران را دارد . فیلم «فروشنده» او امروز جز پنج فیلمی است که آکادمی اسکار آن را در مرحله نهائی انتخاب بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان قرار داده است.

بامداد امروز چهارشنبه چهارم اسفندماه ۱۳۹۵ به وقت آمریکا مهلت رأی گیری از اعضای آکادمی به پایان رسید و کار شمارش آرا برای انتخاب بهترین فیلم های اسکار ۲۰۱۷ آغاز شده است. درحالی که شمارش معکوس برای برگزاری مراسم آغاز شده است ، این نماینده شایسته کشورمان دعوت آکادمی اسکار برای شرکت در مراسم اسکار ۲۰۱۷ را در اعتراض به حکم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده در ممنوع کردن ورود ایرانیان واتباع شش کشور دیگر نپذیرفته است.

تاکنون رقبای فرهاد در این دوره همراه با ۶۰ هنرمند بزرگ دیگرجهان از این اقدام اصغر فرهادی حمایت و اعتراض خود به ریاست جمهوری آمریکا را درنامه سرگشاده ای اعلام کرده اند. دراین نامه، به لغو سفر «اصغر فرهادی» کارگردان ایرانی، «عمر سلیمان» موسیقیدان سوری و «راما حیدر» نمایشنامه‌نویس فلسطینی – سوری به آمریکا نیز اشاره و به آن اعتراض شده است.
به نظر می رسد این بار اصغر فرهادی پیام مردم ایران را به شیواترین زبان به گوش جهانیان رسانده است حتی اگر درمراسم شرکت نکرده و برنده هم نشود.

برای این هنرمند برجسته موفقیت بیشتر آرزو می کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

28 − 24 =