اسکار ۲۰۱۸ و شانس سینمای ایران | جبار آذین

شانس سینمای ایران در اسکار۲۰۱۸

جبارآذین

اسکار ۲۰۱۸ یک مراسم بزرگ سیاسی سینمایی است که درگرمی بازار صنعت،اقتصاد و سیاست سینمای جهان ،نقشی پررنگ و شاخص دارد. صرفنظر از موضع گیری های مثبت ومنفی درباره اسکارو سرمایه گذاران ،حامیان وسیاست گذاران واداره کنندگان آن، اسکارمشهورترین دلبرسینمای جهان است که درتمام دنیا شیدا و شیفته فراوان دارد و در ایران هم صف بیقراران آن طولانی است! امسال نیزجمعی ازحرفه ای ها وغیرحرفه ای ها،سینماشناسان وسینما ناشناسان،بساط گزینش و معرفی فیلم ایرانی برای شرکت درمراسم اسکار را پهن کرده اند.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

با آنکه همگان به رغم دواسکار «اصغر فرهادی» که اولی ربطی به لابی گری مسوولان سینمایی و تولید دومی ارتباطی باسینمای ایران ندارد ، برای شانس ایران در اسکار حساب بازنکرده اند و این بساط انتخابشان فقط نمایش است، ولی می خواهند ازموقعیت آن به نفع خود و شایدسینمای کشور بهره ببرند! درفهرست نخستین ارائه شده ازسوی گزینشگران ایرانی برای اسکار ۲۰۱۸ اسامی ده فیلم به چشم می خورد. فیلم هایی که قرار است بضاعت سینمای ایران را در جهان به نمایش گذارند.

اصغرفرهادی در اسکار
اصغرفرهادی در اسکار

واقعیت این انتخاب ها و فیلم ها این است که هیچ کدام از آن ها، آثاری کامل و بدون نقص نیستند و توانایی رقابت با تولیدات خوش ساخت چند میلیاردی را ندارند.فیلم ها یی مانند «ویلایی ها» و «ماجرای نیم روز» ،حتی اگر بدون کاستی بودند،به دلیل مضمون و محتوای ناپسند دل و سیاست اسکاری ها، موردحمایت اسکارسازان قرار نمی گرفتند .فیلم های «وارونگی» ،«خانه ای در خیابان چهل ویکم» و «برادرم خسرو» نیزدرحدگزینش و معرفی برای اسکارنیستند و «مالاریا»، «نفس» و «لاک قرمز» درمیان تولیدات داخلی هم امتیاز های بالا ندارند. دو فیلم «رگ خواب» و «بیست ویک روز» گرچه کم اشکال نیستند، ولی چنانچه مورد توجه واقع شوند، به علت ساختارهنری و سینمایی نخواهد بود که مضمون آنها ممکن است، اسکاریان راخوش آمده باشد! درهرحال بضاعت سینمای ایران برای اسکار۲۰۱۸ چندان شایسته و آبرومند نیست و هیچ کدام ازفیلم ها نمی توانند نماینده بدون عیب و ایراد سینمای ما باشند.نکته آخر اینکه،گرچه به ظاهر ازنگاه گزینشگران ایرانی،فیلم های یادشده،آثار مطلوب ایران برای شرکت در اسکاربوده اند، اما پرسش این است که، آیا به راستی این گونه بوده و فیلم های بهتر و مناسب تر برای معرفی به اسکار نبوده است یابوده و به دلایلی نخواسته اند که آن هارا معرفی کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

28 − 25 =