اسکار جایزه ای برای مخاطب- مروری بر تاریخچه اسکار

سید رضا چهره نگار در مقاله ای تفصیلی به تاریخچه مراسم اسکار نگاهی اجمالی انداخته است و فراز و فرودهای تاریخی اسکار را بیان کرده است.

نخستین مراسم اسکار در ۱۶ می ۱۹۲۹ در ناهاری اختصاصی در هتل روزولت هالیوود با حضور حدود ۲۷۰ تماشاگر برگزار شد. بهای بلیت مراسم بعدی که در هتل میفر برگزار شد، ۵ دلار بود. ۱۵ تندیس کوچک به بازیگران، کارگردانان و دیگر عوامل صنعت فیلم­سازی آن زمان برای گرامی­داشت فعالیتشان طی سال­های ۱۹۲۷-۱۹۲۸ اهدا شد. اسامی برنده ­ها از سه ماه قبل اعلام می­ شد که این رویه در دومین مراسم اسکار در سال ۱۹۳۰ تغییر کرد. از آن زمان و در ۱۰ سال نخست، نتایج برای انتشار عمومی در ساعت ۱۱ شب برگزاری مراسم به روزنامه ­ها داده می­ شد. این شیوه تا زمانی که لس آنجلس تایمز نام برنده­ ها را پیش از شروع مراسم اعلام کند، ادامه یافت. در نتیجه­ ی آن، آکادمی از سال ۱۹۴۱ اسامی برندگان را در نامه­ای مهر و موم شده اعلام می­ نمود و مراسم از تئاتر کداک پخش می­ شد.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

در مورد ریشه­ ی نام ” اسکار” اختلافاتی وجود دارد. در بیوگرافی بت دیویس آمده که او اسکار را از نام همسر اولش هارمون اسکار نلسون جونیور (۱۹۰۷-۱۹۷۵) رهبر ارکستر گرفته است. ادعای دیگر در مورد انتشار نام اسکار به مقاله­ ی مجله ­ی تایم در مورد ششمین مراسم اسکار در سال ۱۹۳۴ و دریافت جایزه توسط بت دیویس در ۱۹۳۶ برمی­گردد. در جایی آمده در ۱۹۳۱ مارگارت هریک (۱۹۰۲-۱۹۷۶ ) دبیر اجرایی آکادمی برای نخستین بار تندیس را دید و او را به یاد “عمو اسکار”ش (نام مستعار پسرعمویش اسکار پیرس) انداخت. سیدنی اسکلسکی (۱۹۰۵-۱۹۸۳ ) مقاله ­نویس در زمان نام­گذاری توسط هریک حضور داشت و در مقاله ­اش نوشت: ” کارکنان با علاقه تندیس معروف خود را اسکار نامیدند”. آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک در سال ۱۹۳۹ رسماً جایزه را اسکار نامید. در جایی دیگر آمده النور لیلبرگ نروژی-آمریکایی، مدیر اجرایی لوییز بی. مایر نخستین تندیس را دید و گفت: “به نظر می­رسد شاه اسکار دوم (اسکار فردریک، شاه سابق نروژ و سوئد) است”. در پایان روز پرسید: “باید با اسکار چکار کنیم، بگذاریمش توی گاوصندوق؟” و این نام بر رویش ماند.

متن کامل این مقاله را در صفحات ۸۵ تا ۱۰۳ شماره دوم فصلنامه سرزمین هنر بخوانید و ویدئویی را که آقای مصطفی محمدخانی دراین باره تهیه کرده اند را به عنوان واقعیت افزوده مشاهد فرمائید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 + 1 =