از سرهنگی تا گزارشگری:یک مورد ایده آل برای مطالعات ارتباطی در حوزه رسانه های نوین

هفته گذشته ،یک اشتباه کوچک در حین گزارش بازی دو تیم لهستان و ایرلندشمالی در جریان بازیهای جام ملتهای اروپا (یوفا ۲۰۱۶) جنجال آفرین شد. جنجالی که تأثیر رسانه های نوین بر محتوای رسانه های نسل قدیم را به خوبی نشان داد. هنرلند با مرور این ماجرا قصد مزمت هیچ یک از طرفین ماجرا را ندارد بلکه فقط می خواهد این موضوع را به عنوان یک مورد مطالعاتی ( case study) در حوزه مطالعات رسانه ای مطرح نماید تا در پژوهشها و تحقیقات اساتید و دانشجویان علوم ارتباطات مورد مداقه نظر قرارگیرد.

ماجرا از آنجا آغاز شد که « علیرضا علیفر» گزارشگر ۶۳ ساله ورزش فوتبال در تلویزیون ،در حین گزارش مسابقه دو تیم اروپائی اشتباه عجیبی مرتکب شد . او که برای گزارش بازی میان تیمهای لهستان و ایرلند شمالی  انتخاب شده بود تمام تلاشش را برای گزارشی دقیق از این بازی ارائه کرد اما غافل ازاین نکته بود که جوانی در جنوب کشور هم تلاش می کند تا با شیطنتی ظریف شانس خود را برای تأثیر درگزارش این شب بیازماید،تلاشی که اتفاقا به ثمر نشست .

«امیر دولاب» جوان اینترنت باز جنوبی در شهر کوچکی از استان بوشهر اندکی پیش از شروع بازی دو تیم فکر جالبی به سرش می زند وتصمیم می گیرد با ویرایش مطلبی در دایره المعارف عمومی ویکی پدیا نام سازنده استادیوم «الیانز ریوویرا»ی شهر نیس فرانسه را با نام خودش امیر دولاب عوض کرد.

این تله ی «دولاب» به خوبی جواب داد و گزارشگر بازی با اتکا به اطلاعاتی که از این وبسایت به دست آورده بود نام سازنده این استادیوم را «دولاب امیر» معرفی کرد. بقیه ماجرا در فضای مجازی اتفاق افتاد وقتی که جوان بوشهری در یک چت کوتاه ماجرا را برای رفیق خود نقل کرد و از این شوخی خندیدند.

۱۳۴۳۲۱۶۰_۱۰۲۰۹۷۸۰۶۰۳۴۱۴۱۶۳_۸۰۴۸۴۸۲۷۱۹۸۳۳۷۶۸۶۳۹_n

 

فردای آن روز تقریبا کمتر جوانی بود که از این شوخی خبر نداشته باشد.خیلی زودتر از آنچه تصور می شد این خبر نقل محافل رسانه ای شد تا جائیکه برخی از سایتها این رخداد را گاف بزرگ سرهنگ و برخی دیگر صوتی بزرگ تلویزیون نامیدند.

دراین بین سرهنگ علیفر در مصاحبه ای با سایت خبرآنلاین با واکنشی خوب وحرفه ای ضمن پذیرش این اشتباه عنوان کرد اگر این جوان را ببیند با او عکس یادگاری می گیرد. (مصاحبه مورخ ۲۵ خرداد۹۵)

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

اما ماجرا به همین جا ختم نشد . همان شب برخی از همکاران سرهنگ در ویژه برنامه یورو۲۰۱۶ با شوخی از این موضوع یاد کردند وهمین امر باعث شد علیرضا علیفر که در مصاحبه دراین باره جنتلمنانه برخورد کرده بود عنان اختیار را ازدست داده و بیانیه شدید اللحنی صادر کند که ارزش واعتبار مصاحبه روز قبل خود را به کلی از بین ببرد. وی دراین نامه همکاران خود را حسود وبخیل خواند و با لحن خودستایانه ای  خود را مطرح ترین چهره این رشته  معرفی کرد و جوان بوشهری را یک خطاکار نامید!(بیانیه علیفر)

همان شب  عادل فردوسی که گزارش بازی انگلیس و ولز را برعهده داشت  اشاره کنایه آمیزی به این ماجرا کرد . او در ابتدای صحبتش،آنجا که داشت اسامی بازیکنان دو تیم را اعلام می کردگفت:«بازیکنان را معرفی کردیم اما کاری نداریم که سازنده این ورزشگاه چه کسی بوده است و اصلا چه کار داریم که چه کسی این ورزشگاه را ساخته است؟چه کاری است خودمان را درگیر این موضوع کنیم؟»

با این حال علیفر پس از گذراندن چند روز سخت و پر حاشیه سرانجام در بامداد پنجشنبه سوم تیرماه یک بار دیگر برای گزارشگری یم بازی دیگر از یورو۲۰۱۴ پشت میکروفون قرار گرفت وتلاش کرد این بار دقیقتر به گزارش بپردازد.

خبر آنلاین دراین باره نوشت:همزمان که در فضای مجازی و کانال های تلگرامی معروف یا توئیتر ، برایش می نوشتند که جناب سرهنگ با گزارش بازی ایتالیا و ایرلند ، انتقامی سخت از منتقدانی که می گفتند او دیگر نباید فوتبال گزارش کند ، گرفته است ، در اوایل نیمه دوم بخشی جدید از تلاشش برای به روز بودن را رو کرد.

او درباره نام زازا ، بازیکن ایتالیا گفت:«من الان با دو نفر از دوستانم تماس گرفتم در ایتالیا و به واسطه آنها از گزارشگر شبکه رای ایتالیا درباره تلفظ صحیح نام این بازیکن پرسیدم و او به من گفت با اینکه حرف صدا دار پشت حرف«ز» آمده و می شود نام این بازیکن را «زات زا» ، مثل پیتزا خطاب کرد اما خود ایتالیایی ها به او می گویند زازا پس ما هم به تبعیت از هموطنان زازا به او می گوییم زازا!»سرهنگ علیفر که هفته ای پر از انتقاد را پشت سر گذاشت ، هر طور بود، بازی ایتالیا را گزارش کرد و برگشت و اعتقادش این بود که ایتالیا از ایرلند ترسیده و ترس هم برابر مرگ است.

او برای این بازی هم بار دیگر از ویکی پدیا به عنوان مرجع اطلاعاتی استفاده کرده بود و برای همین هم بود که اشتباها اطلاعات لیختن اشتاینر را در این بازی به جای استورارو ، گفت و اطلاعات بازیکنان را با هم اشتباه گرفت.

به هرحال سرهنگ علیفر که در  سال۱۳۸۰ در منطقه ۶ راهنمایی  و رانندگی تهران بزرگ در محدوده میدان فلسطین خدمت می کرد  اکنون یک تنه همچون یک اپوزوسیون علیه همکاران گزارشگر فوتبالش قدعلم کرده است.در تصویر زیر کهدر فضای مجازی منتشر شده است، علیفر را با همکاران سابق پلیسش می بینید که ظاهرا ازهمکاران گزارشگرش بیشتر دوستشان دارد.

سرهنگ علیفر
سرهنگ علیفر

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

65 + = 66