ازمستند «بدون مرز باحجاب» تا «مرزهای مخدوش شده حجاب درکلام»

همزمانی پخش مستند «بدون مرز باحجاب » با انتشار سخنرانی موهن یک نماینده مجلس خطاب به زنان محترم کشورمان ،نگاه منتقدانه «محمدامیرسجادی» را معطوف به نکته های مهمی کرده است که در نقدی براین برنامه تلویزیونی به آن اشاره داشته است.

پخش برنامه “بدون مرز با حجاب” اخیرا بعد از بخش خبری ۲۰/۳۰ شبکه ۲ آغاز شده است. تیزر برنامه را از پیش دیده بودم، گر چه موضوع، جذابیتی برای پیگیری نداشت اما صبر کردم تا ببینم و بعد قضاوت کنم.

نوعی مستند نمایشی که در آن آدمهای واقعی نقش خودشان را بازی میکنند، از جمله مجری و مصاحبه گر،سر کارخانم نیکو روین.
برنامه در تونس ضبط شده بود، و در طی برنامه خانم نیکو روین و یکی از زنان تونسی به خانه زنی فرهیخته ولی بی حجاب می روند و با هدیه دادن روسری و گفتگویی ساده، او را محجبه میکنند! در سکانس پایانی، زن مسن تونسی را میبینیم که با حجاب مشغول خواندن سوره ی فجر است.
گذشته از حرفهای کلیشه ای و ملال آور و مظلوم نمایی های مرسوم زنان محجبه، هیچ زاویه دید جدید و یا نکته قابل توجهی ملاحظه نکردم.
ساده بگویم، این مستند نمایشی، نه مستند بود و نه بهره ای از نمایش داشت! از این دست برنامه ها در صدا و سیمای ما کم نیست، اما پرداختن به یک موضوع نخ نما شده که همیشه هم اثر عکس داده برایم جای تعجب داشت، آن هم احتمالا با هزینه های مضاعف ضبط در کشورهای خارجی!
تهیه کنندگان این دست برنامه ها گویا میخواهند به مخاطب ایرانی بگویند؛ ببینید که زنان محجبه دیگر کشورها در شرایطی که رعایت حجاب کار سخت تری است با اشتیاق حجاب را رعایت میکنند!!!

اما این نکته همیشه عمداً یا سهواً مغفول می ماند که زنان در بیشتر نقاط جهان آزادند  حجاب داشته باشند یا نداشته باشند ، ولی درایران که در آن رعایت حجاب برای خانمها اجباری است. به عبارت دیگر حجاب برای زنان در بسیار ی از کشورها یک انتخاب است اما برای زن ایرانی یک قانون! که برای اجرایش خدا می داند برخی از جامعه متشرعین به بانوان جامعه ما چه بی حرمتی ها که نکرده اند، و عجیب که امر به معروف همیشه متوجه زنان بی حجاب یا فاقد حجاب شرعی شده اما هیچگاه دست امر به معروف به دامن توهین کنندگان به انسانیت بانوان نرسیده.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

ای کاش تلویزیون وقت می گذاشت و از نماینده ارومیه سؤال می کرد، چرا به زعم شما مجلس جای زنان نیست؟ آن هم زنان محجبه ای که کامل ترین پوشش اسلامی را دارا هستند.( سایر حرفهای سخیف و توهین آمیز این نماینده بماند تا بعد)

کاش دراین روزها وشبهائی که با نام بانوی نمونه اسلام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها عجین شده است ، از زن بودن فقط به داشتن حجاب یادنمی شد و از بزرگی مقام زن فقط به پوشش اکتفا نمی شد. کاش به احترام حق تضییع شده زنان درکلام هتاکانه این نماینده مجلس ، صداوسیما درکنار پخش مستند «بدون مرز باحجاب» گزارشی از زنان بزرگی می گرفت که نه تنها حضورشان درمجلس شورای اسلامی ننگ و عارنیست بلکه نماینده شدنشان سند افتخاری است برای جامعه ای که ایشان رابرای نمایندگی برگزیده اند.
ای کاش سرکار خانم نیکو روین بجای گفتگو با بانوان دیگر کشورها و محجبه کردن آنها پای صحبت زنان هموطنش می نشست، حرفهای آنها را می شنید و با احترام به مقام انسانی بانوان حق انتخاب پوشش برای دختران و زنان ایرانی را محترم می شمرد و سپس آن روسری رنگارنگ را که به زن تونسی داد به دختر ایرانی می داد و جلوی دوربین به عزیزان گشت ارشاد میگفت؛” این روسری زیبای رنگین را از طرف صدا و سیما هدیه می دهم، لطفا در خیابان ولیعصر مزاحم این خانم نشوید که این روسری زیبا و رنگارنگ هم اسلامی است.”

دلم برای دختران و زنان هم وطنم می سوزد که بدحجابی و آرایش تندشان ابزار مناسبی است برای تلویزیون تا انتخابات و راهپیمایی های رسمی را رونق بخشند، اما بعد سر کار خانم نیکو روین از طرف همین تلویزیون مأموریت می یابد به کشورهای مختلف پرواز کند تا زنان محجبه دیگر کشورها را به رخ بانوان تحقیر شده ی کشورش بکشد.

به عنوان یک مرد ایرانی به همه زنان با حجاب و بی حجاب کشورم ادای احترام می کنم، به همه زنانی که پوشش خود را انتخاب می کنند، حجاب یا بی حجابی، انتخاب آنهاست و صادقانه همانی هستند که هستند و جلوی دوربینهای صدا وسیما نقش بازی نمی کنند! به همه بانوان کشورم احترام می گذارم چون انسان هستند، حجاب نشانه ی انسانیت زن نیست، علامت رعایت قوانین فقهی دین و مذهب ماست، دین ومذهبی که دوستش داریم و قوانینیش را محترم می شمریم.


برای اطلاع از متن سخنرانی  نادرقاضی پور نماینده مردم ارومیه درمجلس کلیک کنید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. سهیل می گوید

    عالی بود ، واقعا مطلب پربار و مفیدی بود ، دستتون درد نکنه واقعا خسته نباشید

  2. محمد می گوید

    کاری به صدا و سیما ندارم و کاری هم به این برنامه مضخرف ندارم
    ولی تاسف برای دانشجوی دکتری این مملکت که هنوز وجود زن رو درک نکرده
    این سخن بارها تکرار شده (از دامن زن مرد به معراج می رود)
    زن وظیفش چیز دیگری است
    با اون قسمت از سخنان اون نماینده هم که حاوی توهین بود مخالفم ولی با این که جای زن در مجلس نیست به شدت موافقم
    ان شاالله خداوند همه رو اصلاح کنه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

51 − = 41