ابراهیم در آتش ، چاوشی در گلستان

ماجرای آلبوم ابراهیم محسن چاوشی از توقیف تا مجوز

کمتر از یک هفته بعد از آنکه محسن چاوشی از تصمیمش برای انتشار آلبوم ابراهیم در فضای مجازی سخن گفت، سرانجام وزارت ارشاد با انتشار این آلبوم موافقت کرد.آیا این یک قدرت نمایی دیگر از فضای مجازی است؟

ماجرا از ششم مرداد آغاز شد.

ابوالفضل صادقی نژاد مدیر شورای ارزشیابی و نظارت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته ی گذشته در مصاحبه با خبرگزاری مهر توضیحاتی ارائه کرد که به روشن شدن ماجرای آلبوم ابراهیم کمک می کند.

او گفت:

در تاریخ ششم مرداد ماه سال ۹۶ با شماره ثبت ۹۶.۱۴۹۵ هفت قطعه در قالب آلبومی با عنوان «ابراهیم» از سوی موسسه طرف قرارداد با آقای چاوشی در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شد. پس از ثبت این آلبوم ما طبق روال اداری و قانونی روز ۱۸ مرداد ماه این آثار را به شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی ارسال کردیم که پس از بررسی ۲ قطعه تایید و پنج قطعه نیز اصلاحیه خورد.

 مدیر شورای ارزشیابی و نظارت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود:

پس از اعلام این موضوع به موسسه ارسال کننده آلبوم، تاکنون هیچ اقدامی برای اصلاحیه موارد یاد شده انجام نگرفته بنابراین اگر ۹۰ ماه هم این موضوع از سوی موسسه تولیدکننده آلبوم راکد بماند، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزی به این آلبوم نمی دهد زیرا پرونده هنوز به طور کامل تایید نشده است. وقتی شما برای دریافت گواهینامه رانندگی به مراجع مربوط مراجعه می کنید و آن مرجع به شما اعلام می کند که شما با عینک می توانید گواهینامه بگیرید و در غیر این صورت به شما گواهینامه اعطا نمی شود آیا در آنجا هم می توان گفت چرا بدون عینک به من گواهینامه ندادند؟

صادقی نژاد تصریح کرد:

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

اگر آقای چاوشی و مؤسسه تولیدکننده آلبوم نسبت به روند صدور مجوز شکایت یا انتقادی دارند قطعاً شرایط برای تجدیدنظر وجود دارد کما اینکه پروسه صدور مجوز در دوره قبلی دفتر موسیقی انجام گرفته بود بنابراین ایشان به طور کامل حق قانونی داشت با ارسال نامه به مدیریت دفتر موسیقی فرصتی برای دفاع و تجدیدنظر روی رای شورای شعر و ترانه داشته باشد. اصلاً شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی یک روز را به چنین مواردی اختصاص داده که دوستان در مسالمت آمیزترین شکل ممکن نسبت به تجدیدنظر در آرای شورا پیگیری های لازم را انجام دهند.

ابراهیم در آتش ، چاوشی در گلستان

کمی بعد از آنکه موضع دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره ی آلبوم ابراهیم منتشر شد، محسن چاوشی در صفحه ی اینستاگرامش اعلام کرد که چنانچه ابراهیم تا ۲۰ مردادماه مجوز نگیرد، آن را به صورت مستقل و بدون مجوز منتشر می‌کند. چاوشی قصد داشت این کار را از طریق آی تیونز و گوگل پلی انجام بدهد. اما کار به این جاها نکشید.

او عزم جزمش را با انتشار یک ویدئوی کوتاه از ترانه های آلبوم ابراهیم در صفحه اینستاگرامش نشان داد . ویدئویی که در کمتر از ۲۴ ساعت دهها هزار بار دیده شد و در شبکه های اجتماعی جنجال به پا کرد. برخی ها در حمایت از او نوشتند و برخی ها هم آتش بیار معرکه ی ابراهیم شدند.

آن و یدئوی کوتاه ۵۸ ثانیه ای از آلبوم ابراهیم نشان داد که محسن چاوشی چیزی بیشتر از آنکه مسؤلان درباره ی آتشی که برجان طبیعت و محیط زیست کشورما افتاده، نگفته است. شاید به همین دلیل بود که مسؤلان دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک بار دیگر ابراهیم را مورد ارزیابی قرار دادند و شعله هایی که می رفت این اثر هنری را در خود فروبرد خاموش کردند. 

محسن چاوشی در خبری کوتاه که عصر چهارشنبه ۲۴ مرداد ماه در اینستاگرامش منتشر کرد اعلام کرد که «ابراهیم» مجوز انتشار گرفت . او در این پیام از کسانی که در فاصله ی انتشار این دو خبر(توقیف و صدور مجوز) از او و ابراهیمش حمایت کرده بودند تشکر کرد و درباره ی آنچه در این دو روز در این ماجرا گذشته بود به یک کلمه بسنده کرد:

بگذریم…

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + 4 =