آقای وزیر ارشاد،شکایت از منتقد،فرار از واقعیت است

نمی گوییم که تمام منتقدان منصف بوده و غرض و مرضی ندارند،اول اینکه می خواهیم واقعیت از دروغ بازشناخته شود و دوم اینکه منتقدان بی غرض و مرض شناسایی شده و مورد احترام و تکریم قرار بگیرند.

آقای وزیر ارشاد،شکایت از منتقد،فرار از واقعیت است|سرزمین هنر|سینما

منتقدان اصیل و منصف،همیشه و در همه جا باعث خیر و برکت و پیشرفت بوده و خواهند بود.این نقدهای سازنده هستند که راهگشا بوده و چرخ های صنعت و هنر را به حرکت درآورده و می آورند.

اگر محاسن و معایب یک دستاورد صنعتی یا هنری مشخص نشود، مطمئنا در آن حرفه تحول و پیشرفتی حاصل نخواهد شد.

هنر جهان،بی شک مدیون نقدهای سازنده و منتقدان کاربلد است،از هنرهای تجسمی گرفته تا سینما و تئاتر.

نقد آثار هنری و منتقدان عرصه هنر در کشورهای پیشرفته بسیار مورد توجه است . این عنایت باعث پیشرف سریع آنها در عرصه هنر شده است.

در کشور فرهنگ خیز و هنرپرور ایران،متاسفانه این چنین نیست و در اکثر اوقات،به جای استفاده از سواد و راهکارهای منتقدان،برای شان شمشیرها را از رو بسته و سایه شان را در هر مکان و زمانی با تیر می زنند!

وقتی منتقدی با دانش از روی دلسوزی آثار به اصطلاح هنری یا عملکرد مراکز تصمیم گیری عرصه فرهنگ و هنر را نقد می کند، صاحبان آثار و مدیران مربوطه،باید دست اش را بوسیده و بر چشم بگذارند،نه اینکه علم مخالفت برعلیه او برافراشته و در هوا بچرخانند.

جالب اینجاست که اکثر مسوولان دولتی و بخش خصوصی هنر و سینما، خویش را نقدپذیر پنداشته و در رسانه ها داد سخن سر می دهند که منتقدان روی چشم ما جای دارند،اما در عمل برای از راه بدر کردن آنان تلاش می کنند!

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

وزیر جدید ارشاد ،رییس سازمان سینمایی و دیگر زیرمجموعه های وزارت ارشاد،همگان ادعا کرده و می کنند که با منتقدان در تعامل بوده و با آنان جلسات مشورتی برگذار کرده و می کنند،اما چرا هیچ کدام از منتقدان بنام و صاحب تجربه خبری از این جلسات ندارند؟

چرا نقد منتقدان دلسوز را در سایت ها و رسانه های خود منتشر نمی کنند؟

شعار دادن بسیار آسان است،اما عمل به شعار و تداوم آن سخت است که کمتر مسوولی به آن تن داده و می دهد.

آقای وزیر ارشاد،بارها گفتید که برای منتقدان احترام قائل هستید،اما شنیده ایم که یکی از زیرمجموعه های شما،پروژه ای را طراحی کرده تا دوباره پای منتقدان را به دادسرا و دادگاه ها باز کند.

امیدواریم این شنیده ما حقیقت نداشته و شایعه ای بیش نباشد،اما برای اینکه واقعیت روشن شود،شخصا به این مسئله ورود کنید و دستور تحقیق دهید تا مشخص شود چنین پروژه ای در یکی از زیرمجموعه های وزارتخانه شما کلید خورده است یا خیر؟

هرچه سریع تر دستور پیگیری بدهید بهتر است،زیرا زودتر واقعیت روشن خواهد شد.اگر شایعه باشد که همه خدا را شکر می گوییم،اما اگر خدای نکرده حقیقت داشته باشد،مدیر مربوطه را بازخواست کنید که چرا چنین پروژه آسیب رسانی را کلید زده یا خواهد زد؟

شکایت از منتقد،در حقیقت فرار از واقعیت است،نه کشف حقیقت.

با هنرمندان باید با زبان هنر و با منتقدان نیز باید با لسان خودشان گفت وگو و تعامل کرد.

نمی گوییم که تمام منتقدان منصف بوده و غرض و مرضی ندارند،اول اینکه می خواهیم واقعیت از دروغ بازشناخته شود و دوم اینکه منتقدان بی غرض و مرض شناسایی شده و مورد احترام و تکریم قرار بگیرند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + 3 =