یادواره منقدان آسمانی ؛ طغرل افشار

یادواره منقدان آسمانی ؛ طغرل افشار | جبارآذین | سرزمین هنر | سینما | درباره نقش و سهم منقدان در ارتقای فرهنگ جامعه و تولیدات هنری و فرهنگی و تاثیر متقابل و تعاملی منقد وهنرمند، تردید و شبهه وجود ندارد.

در فضای فرهنگ ایران هم مانند عرصه های هنر و سینما و تلویزیون جهان، منقدان گرانسنگ، محترم و تاثیرگذاری بوده وهستند که قدردانی ازهمت ها و مقام شامخ آنان، امری شایسته و سزاوار است.

صد البته باید حساب منقدان را از منتقدنماها مانند حساب هنرمندان ازهنرمندنماها جدا کرد.

از زمان ورود و شکل گیری سینما و در ادامه تلویزیون به ایران و فعال شدن گروه هایی از هنرمندان در این حوزه ها و رونق تولیدات سینمایی و هنری،

به موازات کوشش های مستمر سایر هنرمندان در حیطه های ادبیات وهنر، منتقدان هم وارد این صحنه ها شدند و اندکی بعد، نقش و جایگاه خود را در جامعه یافتند.

افشار پیشرو در نقدنویسی

طی سال ها و تاکنون منقدان فراوان در خدمت هنر و فرهنگ و جامعه، فعال بوده اند، جمعی از این عزیزان، به مسافران آسمانی پیوسته اند که مناسب و پسندیده است که از آن ها یادشده و مقامشان ارج نهاده شود.

با سپاس و قدردانی ازتمام منقدانی که همچنان با عشق وعلاقه و تعهد به کارخود ادامه می دهند و آرزوی سلامتی و روز و روزگار خوش برایشان، به عنوان نمونه ازچند منقد تاثیرگذار مهاجر یاد می کنیم.

طغرل افشار از سینمایی نویسان و منقدان مطرح و از پیشگامان نگارش نقد سینمایی در ایران شناخته می شود.

او متولد پانزدهم فروردین هزار و سیصد و دوازده و دانشجوی حقوق بود که بعد از چند سال فعالیت رسانه ای و سینمایی در بیست وهشتم مرداد سال هزار و سیصد و سی و پنج ازدنیا رفت.

افشار منقدی باسواد، فیلم  و سینماشناس و بانی نخستین جشنواره فیلم درایران بود. برخی نقدهای طغرل افشار از زمان خود جلوتر بود.

از او مقالات سینمایی و کتاب « نامه های فراموش نشدنی» و بازی تجربی درفیلم « بی پناه» ساخته گرجی عبادیا، تولید سال هزار و سیصد و سی وسه به یادگارمانده است.

روحش شاد و یادش گرامی.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

41 + = 49