گفت و گو با بهمن کریمیان رئیس انجمن کارکنان لابراتوارهای فیلم سینمای ایران

برومند شکری

بهمن کریمیان یکی از پیشکسوتان فعال لابراتوار تلویزیون که در بسیاری از آثار فاخر سینماپی و تلویزیونی فعالیت داشته است.گفتگو با ایشان حاوی نکات مهمی درباره وضعیت ورود سینمای ایران به عرصه دیجیتال است.

 آقای کریمیان شما از قدیمی های حوزه ی فنی در سینما و تلویزیون محسوب می شوید،وضعیت ورود به عرصه ی دیجیتال را چطور ارزیابی می کنید؟

بهمن کریمیان :به عنوان فردی که سابقه  فعالیت و مدیریت در حوزه خدمات فنی پس تولید فیلم های سینمائی و تلویزیونی را داشته ام به سیر تغییر فناوری از آنالوگ به دیجیتال در سینمای جهان و ایران به خوبی واقف هستم و این تغییرات را  یک امر طبیعی می دانم. ولی به نگرش برخی مدیران ارشد و تصمیم گیر صنعت سینما در خصوص چگونگی ورود به صنعت دیجیتال انتقاد دارم. ممکن است پدیده دیجیتال ابزاری در اختیار ما بگذارد که با سهولت بیشتری فعالیت های گذشته را به سرانجام برسانیم ولی نباید کیفیت که مهمترین هدف بخش تولید یک پروژه سینمائی است به دست فراموشی سپرده شود.

بهمن کریمیان
بهمن کریمیان

نقش مدیران را در مواجهه با این تغییر تکنولوژیک چطور ارزیابی می کنید؟

صنعت سینما همچون سایر رشته های علوم و صنایع وارداتی متکی بر دانش، تخصص و تجربه است که برای بهره مندی از مزایای خوب آن می بایست مدیران تصمیم گیر نظام سینمائی کشور نسبت به شناخت، آموزش، پرورش نیروی انسانی کارآمد و تجهیزات مورد نیاز این پدیده با درایت و برنامه ریزی جامع تری توجه می نمودند. متاسفانه این مهم در اقدامی شتابزده و عجولانه و با توسل به شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بر جامعه، ارزشها و داشته های قابل توجه سینمای ۳۵ میلی متری را که مدیون سالها تلاش سینماگران این صنعت بود را به یکباره با پدیده ای به نام دیجیتال که هنوز از ماهیت و کاربردهایش اطلاع چندانی در دست نبود، جایگزین نمودند.

 یعنی معتقدید این تغییر به نیروهای نسل قدیم لطمه وارد کرده ؟

به هرحال باید پذیرفت که در این جایگزینی تعداد کثیری از نیروهای متخصص و ماهر سینمای آنالوگ از چرخه فعالیت های هنری و اقتصادی خارج گردیدند در حالی که با برنامه ریزی مناسب آموزشی قادر بودیم با صرف هزینه بسیار کمی ضمن جلوگیری از افزایش جمعیت بیکار کشور با تربیت نیروهای انسانی مستعد و با تجربه به سمت سینمای دیجیتال، اهداف کیفی تولیدات سینمائی را مورد توجه بیشتری قرار دهیم.

 انجمنهای صنفی در این زمینه چه نقشی را ایفا کرده و می کنند؟

با وجود تغییرات فناوری و تعطیلی لابراتوارهای سنتی فیلم، انجمن کارکنان لابراتورهای سینمای ایران متشکل از متخصصان لابراتوار آنالوگ و دیجیتال هنوز هم مشتاقانه به فعالیت خود ادامه می دهند و هر کجا که وجودشان نیاز باشد حضور پیدا می کنند. به همین خاطر در نشست اخیری که با مدیران خانه سینما داشتیم بر استفاده از تجارب و دانش کارکنان لابراتوارهای سنتی تاکید داشتیم و خواستار پیگیری مشترک مسائل صنفی شدیم که امیدوارم مورد توجه قرار بگیرد.

 

بهمن کریمیان
بهمن کریمیان

 

به نظر شما آیا سینماداران سالنهای مناسبی برای نمایش فیلمها در دوران دیجیتال دارند؟

یکی دیگر از مشکلات ورود نابهنگام به عرصه سینمای دیجیتال ، غفلت از استانداردهای تجهیزاتی است. این مهم به ویژه در بستر نمایش آثار دیجیتال سینما در رابطه با سیستم پروژکشن های موجود در اغلب سینما که حاصل دسترنج گروه و عوامل سازنده فیلمها را با چالش جدی روبرو نموده، همچنان به صورت آزاردهنده ای قابل مشاهده و بررسی است.

 شما به عنوان رئیس انجمن کارکنان لابراتوارهای سینمای ایران چه کارهایی را در اولویت فعالیتهایتان می دانید؟

بهمن کریمیان : برگزاری دوره های آموزشی، تحقیق و توسعه برای بروزرسانی دانش دیجیتال برای کارکنان لابراتوار دیجیتال و سایر بخش های تولید سینما، رصد تازه ترین تحولات فن آوری،  از اولویتهای حرفه ای هست اما  نحوه مواجهه بعضی از تهیه کنندگان با خدمات لابراتوارهای دیجیتال و سرانجام تولید و تبدیل فیلمهای موجود در آرشیوهای کشور به فرمت های دیجیتالی چندان رضایت بخش نیست.

 و سخن آخر آقای بهمن کریمیان در این گفتگو؟

خوشبختانه صنعت سینمای ایران از نظر محتوا و مضمون، سینمائی بالنده و شناخته شده در عرصه بین المللی می باشد. لذا شایسته است این سینما از نظر تکنیکی نیز از قابلیت های همسوئی با آثار و تولیدات خارجی بهره مند گردد و این مسئله به یمن توجه بیشتر به آموزش و خرید تجهیزات مناسب مقدور خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − = 4