لیلا سعیدی | هدف غایی من انسان بودن است

گفت و گوی سرزمین هنر با لیلا سعیدی مجری و گوینده

سرزمین هنر با لیلا سعیدی مجری جوان و توانای کشورمان که فارغ التحصیل رشته کارگردانی است گفت و گوئی اختصاص داده که شما را به آن دعوت می کنیم.

 

لطفا برای مخاطبین سرزمین هنر بفرمائید که از چه سالی وارد عرصه حرفه ای مجری گری شدید؟

قبل از هر چیز باید از شما و فصلنامه چند رسانه ای سرزمین هنر تشکر  کنم که فرصتی را در اختیار من گذاشتید. باید بگم هنوز خودم رو حرفه ای نمی دونم که بخوام بگم از چه سالی به صورت حرفه ای وارد این کار شدم نه از روی فروتنی، فقط واقع بینم پس بهتره بگم از سال ۹۰ این کار رو به صورت رسمی شروع کردم.

یک مجری و گوینده باید چه توانائی هایی داشته باشد؟

پیشتر ها می گفتند، سیمای خوب، صدای خوب، اجرای خوب؛ اما این روزها معیارها کمی تغییر کرده گاهی مجری نه صدای خاصی دارد و نه سیمای مناسبی ولی با اجرای مناسب و دلچسب مخاطبین بسیاری را جذب می کند و گاهی مجری به لحاظ صدا و تصویر عالی ولی در اجرا ضعیف است پس در نهایت فقط اجرا مهم است هر چند اگر کنار یک اجرای عالی صدا و سیمای خوبی هم داشته باشد که دیگر حرف ندارد به شخصه می گویم مجری باید خلاق و نو آور هم باشد هر چه اجرا بی نقص باشد هر چه زیبا باشی هر چه صدایت عالی باشد مردم امروز از تکرار خسته می شوند باید خودت باشی این خودت یک چاشنی دلچسب برای اجراست ممکن است عده ای خوششان نیاید ولی ممکن نیست موفق نباشی

از بین مجریان سرشناس خانم و آقا کدام یک را بیشتر می پسندید؟

از خانمها باید بگویم بیشتر مجریهای امروزه رادیو و تلویزیون را دوست دارم چون به نسبت محدودیتهایی که نسبت به مجریان آقا در ایران دارند اغلب خوب هستند

مخصوصاً خانم ژاله صادقیان با آن شعر خوانی شیرینش، خانم ژیلا امیر شاهی… بگذارید اسم نبرم صادقانه می گویم اغلبشان خوب هستند به جز دو سه نفری که نه برای اجرایشان بلکه برای عدم صداقت دوستشان ندارم . از آقایان ولی باید بگویم نیمی از مجریان آقا که در حال حاضر فعالیت دارند را شخصا نمی پسندم ولی خب آقای علی ضیا، آقای فرزادحسنی، احسان علیخانی، عادل فردوسی پور، احسان کرمی، پدرام کریمی همچنان عالی هستند و خدا بیامرزد آقای علی معلم که همیشه اجرایش برایم الگو بود.

خصوصیات رفتاری یک هنرمند باید چگونه باشد؟

خصوصیات رفتاری یک هنرمند در زندگی شخصی به خودش مربوط است ولی تا هر جایی که در دید مردم، رسانه و قابل انتقال باشد باید از صافیِ صداقت، ادب و شعور اجتماعی بگذرد به نظرم وقتی هنرمندی به آن اندازه از شهرت و محبوبیت برسد که حرفش و عملش تاثیر گذار باشد حتما باید حداقل ماهی یکبار به یک  روانشناس مراجعه کند، یک مشاور داشته باشد، به هر حال همه ی ما معایبی داریم و طبیعی است ولی همه ما مورد توجه و معروف و تاثیر گذار نیستیم، باید بپذیریم شهرت و محبوبیت بهائی دارد که باید پرداخت! هر چند هنرمندان بسیار والاقدری داریم که چندان معروف هم نیستد اما باز هم مهم اثری است که از خودمان به جا می گذاریم.

 

به نظر شما فرق بین یک بازیگر و مجری در چیست؟

بازیگر قرار نیست خودش باشد به نظرم کارش راحت تر است گویا ما آدمها دیگری را بهتر از خودمان بازی می کنیم اما مجری باید، باید خودش باشد تا با یک اجرای خوب مورد قبول و دلچسب شود هر چند مجری هم باید بازیگری را بشناسد نه برای بازی کردن بلکه برای اینکه در دام بازیگری نیفتد، مجری نباید بازی کند نه خودش را نه اجرایش و نه مردم را!

آیا در زندگی از معیار خاصی پیروی می کنید؟ 

معیار من فقط شاد بودن است فکر می کنم ما انسانها زندگیمان برای این است که تلاش کنیم شاد باشیم چرا که غم همیشه و همه جا هست گویا با ما خلق شده، این شادی است که باید برایش جنگید، برایش هزینه و وقت گذاشت، البته منظورم شادی درونی و واقعی است که آرامش درونی را به همراه دارد و آرامش درونیست که مهربانی را خلق می کند، صداقت را و عشق را…

نظر شما در مورد صدا و سیما یا رسانه ملی ایران چیست؟

هیچ نظری ندارم!

 اگر یک روز شرایط بهتری در خارج از ایران به وجود بیاید آیا حاضر هستید کشور را ترک نمائید؟

شرایط برای زندگی یا کار؟

کار یا زندگی فرق نمی کند.

برای زندگی شاید ولی برای کار فکر نمی کنم هیچ هنرمندی خارج از میهنش دلش آرام باشد، شاید بسیار موفق و در اوج باشد ولی گمان نمی کنم حال دلش خوب باشد، الویت من شادیست پس باید حال دلم خوب باشد، ترجیح می دهم در میهن خودم کار کنم، مگر اینکه مسئله پیش بینی نشده ای رخ دهد.

چه مشکلاتی در حوزه گویندگی و مجری گری است؟

مشکل؟؟؟برای خانمها یا آقایان؟

فرق نمی کند.

همه اش مشکل است، نمی شود یک برنامه را آن طور که درست و شیرین است تمام کرد، همه اش دخالت است، همه اش مثل ریاضی جدول بندی شده است. برای خانمها هم که خب دیگر چه حاجت به بیان است شاید همین است که این روزها برخی جذب شبکه های مجازی شده اند، امیدوارم تدبیری اندیشیده شود چرا که حیف است و باید از رسانه ی بزرگ ملی به شکل مفیدتری استفاده کرد.

در پایان برای ما بفرمائید که هدف غائی شما چیست؟

ممکن است این سوال شما اندکی آرمانی و اجتماعی و فراتر از یک منِ نوعی باشد ولی به واقع روح آرام، ذهن روشن، قلب صادق یک منِ انسان (انسان به معنای واقعی) را رقم می زند و منِ انسان یک خانواده ی سالم و یک خانواده سالم یک جامعه ی آزاد و با فرهنگ را، هدف غایی من انسان بودن است.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 79 = 83