گفتگو با هانی نجم به مناسبت نمایشگاه گروهی سلف پرتره

درتاریخ جمعه ٢٧ مهر١٣٩٧ نمایشگاه سلف پرتره با کیوریتوری «هانی نجم» در تهران برگزارشد و به مدت ده روز ادامه داشت به این بهانه گفتگویی با این هنرمند انجام شده است که تقدیم می شود به علاقمندان هنرهای تجسمی

هدف از برگزاری این‌ نمایشگاه چیست؟

هانی نجم :هدف اصلی نشان دادن این است که هنرمندان با سلف-پرتره چه چیزی را آشکار می کنند.. ما وقتی در یک موزه یا گالری راه می رویم، آثار هنری خاصیوجوددارند که از آنهاعبور می کنیم و برخی دیگر همواره ما را به خود جلب می کنند. سلف-پرتره ها قطعاً در دسته دوم قرار می گیرند. ما همیشهاز اینکهچگونه هنرمندان خود را توصیف می کنند و شخصیت وجودی خود را به نمایش می گذارند، شگفت زده می شویم.
از رنسانس ایتالیا تا پست مدرن و دوران معاصر، سلف-پرتره ها فراتر از تکنیک و سبک در هر جنبش بزرگ دیده می شوند. خودنگاری یا سلف-پرتره تمرین مناسبی برای هنرمندان است، زیرا مدل شخص هنرمند است که همیشه در دسترس است و به صورت رایگان کار می کند. کشیدن سلف-پرتره در ابتدای امر ساده بنظر می رسد اما از لحاظ تاریخی، هنرمندان از سلف-پرتره برای معرفی خود و نشان دادن توانایی خلق یک تصویر از شخصیت خود یاتجربه زیسته آنها است.

در سلف-پرتره، هنرمند خود را به طور مستقیم در پیش زمینه نقاشی قرار می دهد. در بسیاری از سلف-پرتره ها، علایق هنرمند و یا موقعیت اجتماعیهنرمند نیز به تصویر کشیده شده است. اما هنگامی که فراتر از محدوده تمرین ساده قرار می گیرد، یک سلف-پرتره می تواند خصوصیات منحصر بفردیرا در خود جای دهد.
بدیهی است که سلف-پرتره یک خروجی نمایشگر است که می تواند یک هنرمند را به سوی مسیرهای مختلفی هدایت کند. اما یک پرتره

موفقیت آمیز،مانند هر بخش هنری دیگر، با یک ایده معنی دار و صادقانه از هنرمند آغاز می شود. سلف-پرتره نشان دادن یک چهره نیست بلکه تصویری واقع بینانهاز یک چهره در ابعاد مختلف وجودیست. بیشتر هنرمندان باید بدون محدودیت طراحی و تصور کنند، و نقاط خلاقیت خود را تقویت کنند.

نمایشگاه گروهی
نمایشگاه گروهی

چه هنرمندانی دراین‌نمایشگاه شرکت کرده اند؟

هانی نجم : پیشتر هم گفته ام در برگزاری نمایشگاهها بدنبال آثار خلاقانه و کمتر دیده شده هستم. این نمایشگاه نیز با هدف معرفی هنرمندان جوان ومستعدی که کمتر کارشان دیده شده و خلاقانه است، شکل گرفته است. بیشتر آثار خلاقانه و کمتر دیده شده ای که تاکنون فرصت حضور در گالریها و نمایشگاههارا پیدا نکرده اند با این تفاوت که دراین نمایشگاه میزبان افتخار حضور یکی از اساتید گرافیک و هنرجدید آقای پیمان بانی شرکا نیز هستیمکه از ایشان دعوت کردیم تا با یک اثر ویدیو آرت شرکت داشته باشند.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

 نحوه انتخاب آثار چگونه بوده است؟

تعدادی از آثار گذشته آنها انتخاب شده چون بیشتر هنرمندان سلف-پرتره را قبلاً کار کرده اند و تعدادی هم آثار جدیدی با این موضوع کار کرده اند.

 آیا شما با اینکه آرتیست کیوریتور هم باشد موافق هستید ؟

من با این کار موافق نیستم به این علت که اگر هنرمند بخواهد اثر خودش را در نمایشگاه بگذارد با نوعی دوگانگی مواجه می شود و از طرفی شایدنتواند انتخاب خوبی نسبت به آثار خودش داشته باشد از این جهت من در بیشتر نمایشگاههایی که گردآوری کردم اثری از خودم نگذاشتم و ترجیح میدهم در نمایشگاه هایی شرکت کنم که خودم نقشی درانتخاب آثار ندارم از جهت دیگر کار کیوریتوری به نوعی نزدیک به واسطه گری است که با روحیاتهنرمند سازگار نیست و من بیشتر خودم را هنرمند می دانم تا کیوریتور و به نظرمن یک کیوریتور باید مثل یک کارگردان که نسبت به تمام جزییات فیلماشراف کامل دارد نسبت به کارخود آگاهی داشته باشد و از ۶ماه قبل برای تمام آنها برنامه ریزی کرده باشد.

هانی نجم
هانی نجم

تعداد آثار در هربخش به چه صورت بوده است و چیدمان نمایشگاه به چه صورت است؟

یک اثر ویدیو آرت دوعدد مجسمه و بقیه آثار نقاشی است که سعی کردم چیدمان متفاوتی را ارائه کنم . چیدمان معمولا در گالری های خارج از ایرانتوسط شخص خاصی که فقط مسؤل چیدمان است انجام می شود ولی درایران به این صورت انجام نمی شود و به نظر من هرکسی مجبور استکارهای دیگری نیز انجام دهد.

*تصاویر هانی نجم از اینترنت انتخاب شده است

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 1 = 3