بهزاد شیشه گران : هنر تنها تریبون هنرمند

بهزاد شیشه گران نقاش و گرافیست، متولد ۱۴ / دی /۱۳۳۱ نخستین  نمایشگاه « هنر اچ آی وی/ایدز » میهمان ویژه ی «پردیس ملت» بود.بهزاد شیشه گران  اثرش را که تابلویی  بدون عنوان، آکریلیک و روی بوم بود، در این نمایشگاه ،به نمایش درآورد.شیشه گران که از جمله هنرمندانی ست که معتقد است هنرمند، به مسایل  اجتماعی و سیاسی متعهد است، و هنر، تنها تریبون هنرمند است.

minilogo  هدف شما از حضور در این  نمایشگاه چه بوده است؟

من معتقدم حمایت از این قشر از جامعه و بیماران «اچ آی وی» باید مورد توجه اهالی هنر قرار گیرد و هنر و هنرمند وظیفه دارند با حمایت از این نوع  بیماران کمی از درد و رنجشان بکاهند و هنر هنرمند در هر زمینه، اگر بتواند توجه  افکار عمومی را حتی یک ذره سمت معضلات اجتماعی جلب کند زیباست.

minilogo به نظرشما  برگزاری این نوع نمایشگاه ها  میتواند از درد و رنج بیماران بکاهد؟

به نظر من اهالی هنر و رسانه با انجام کارهایی که مورد علاقه ی مخاطبان هنر است و تناسب بین آثار هنری و ایدز در کارهای نقاشی، گرافیک، مجسمه سازی و یا هر عرصه ی دیگر میتوانند در جهت حمایت مالی و معنوی، برای این نوع بیماران  قدم بردارند.

minilogoآیا برگزاری  این گونه نمایشگاه ها که آثار موضوعی در آن بیشتر ملموس است تاثیر بیشتری نخواهد داشت؟

بله . برگزاری این گونه نمایشگاه ها میتواند در آگاه سازی و توجیه فرهنگی اقشار جامعه مفید باشد اما ما سعی کردیم با کارهایی که بیشتر مورد علاقه ی مخاطبان است را عرضه کنیم تا با فروش آنها سهمی از حمایت مالی آنان داشته باشیم.

minilogo آیا شما اثری را به طور خاص برای ارائه در نمایشگاه در نظر داشتید؟

این امر مستلزم این بود که از یک سال یا نه ماه قبل به همه ی هنرمندان اطلاع رسانی می شد تا  آثار موضوعی متناسب با این نمایشگاه کار شود.

minilogo اگر ممکن است درباره تابلوئی  که در این نمایشگاه عرضه کرده اید توضیح دهید.

تابلوی من یک تابلوی تجریدی و انتزاعی است و متاثر از چیزهایی که در اطراف ما به صورت عکس و فرش وجود دارد و رنگ هایی که در گبه ها و میناتورها و آثار بصری خودمان به صورت المان های یک ایرانی که با آن زندگی کردیم ، اما با یک نگاه تازه و معاصرتر.

minilogo تاثیر هنرمندان در این گونه حمایت ها چگونه میتواند باشد؟

اگر هنرمندان بتوانند از نظر اقتصادی حمایت کنند، این اتفاق خوبی است چون جامعه ی هنری یک جامعه ی مرجع در افکار عمو می است، چه در گذشته و چه در آینده بنابراین هنرمندان با عرضه ی هنرشان هم از نظر مرجع بودن و هم از نظر اقتصادی بسیار تاثیر گذارند.

minilogo نقش رسانه ها را در این عرصه چه طور می بینید؟

رسانه و هنرمند با ارتباط  هماهنگ و متناسب با موضوعات می توانند در عرصه های اجتماعی، فرهنگی و…تاثیرات خود را بگذارند؛ البته به شرط آنکه در ارتباط با موضوع کار شود می تواند تاثیرگذار باشد .البته توجه به این نکته ضروری است که نباید رسانه ها این موضوع را پنهان یا انکار نکنند بلکه باید بگوییم این یک بیماری است.

minilogo در پایان آیا این اقدام را قدمی نو می دانید؟

بله این اقدام ، اقدام خوبی است و باید مورد توجه قرار گیرد و اهالی هنر باید به طور مشخص به این معضل فکر کنند و در آثار هنری آن را وارد و آن را به نمایش درآورند.

بهزاد شیشه گران در گفتگو با هنرلند
                                   بهزاد شیشه گران در گفتگو با خبرنگار هنرلند

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

96 − = 87