گردش مالی فقط در پنجاه سینما

“مسچی” گفت: پنجاه سینمای اول فروش در لیست چیزی معادل ۹۴% فروش کل سینما را شامل شده اند. اگر ما تعداد کل سینما های کشور ۲۶۰ عدد ، که  شامل ۴۰۴ سالن می شود را در نظر بگیریم ، چیزی در حدود ۲۰۰ سینما نقشی در اقتصاد سینما ندارند ! و گردش مالی تنها در ۵۰ سینما اتفاق می افتد !

نهمین نشست پژوهشی مدرسه ملی سینما درباره مخاطب و آمار فروش در سینمای ایران در دوم شهریور برگزار شد . در این برنامه محمد مهدی داوودی ، پژوهشی نموداری از وضع فعلی درآمد سینماها و  تماشاگران در طی سالهای بعد از انقلاب و همچنین قیمت بلیت نشان دادند. در ادامه “مجید مسچی” مدیر عامل موسسه سینماشهر که بیش از یک دهه در این سمت قرار دارد به تشریح عوامل دخیل در آمار فروش و رابطه آن با تماشاگر پرداخت. آمار ارائه شده در دنیا و ایران و اختلاف فاحش آن بسیار قابل تامل است. سینمایی که در خارج از مرزها و در جشنواره های معتبر بسیار شناخته شده ، در داخل از وضع خوبی برخوردار نیست. سپس وی این آمار را در گرو پانزده شاخص برشمردند که بعضی از شاخصهای مهم آن را نام برده و آمار کشورها و ایران را ذکر کردند که در تمام موارد ارقام سینمای ایران خیلی پایین تر از کشورهای توسعه یافته در صنعت سینما بود. البته مسچی ۱۳۹۵ را سالی خوب و رو به رشد دانسته و امید داشتند تا پایان سال آمار  فروش و مخاطب به رقم خوبی برسد.

در ادامه این نشست کلیپی از اظهار نظر برخی از تهیه کنندگان سینما پخش شد. که اکثر آنان علت این رشد فروش در چند ماهه آغازین سال  ۹۵ را ، تبلیغات ماهواره ای دانسته و خواستار ادامه آن شدند.

مدیر مؤسسه سینماشهر برخی شاخصهای مهم فروش و مخاطب را نام برده که در اینجا بطور خلاصه بیان می شود:

*تعداد بیننده: بالاترین تعداد بیننده مربوط به هندوستان است با رقم دو میلیارد و صد میلیون نفر در سال است که این رقم در ایران در سال ۹۴ به سیزده میلیون نفر رسید و پیش بینی می شود این رقم در تا پایان سال ۹۵ به بیست پنج تا سی میلیون نفر برسد.

*فروش: این رقم در آمریکا در سال به یازده میلیارد دلار رسیده است و ایران در سال ۹۴ به بیست میلیون دلار رسید و پیش بینی آن در سال ۹۵ رقم شصت میلیون دلار است.

*”تعداد دفعاتی” که شهروندان هر کشور به سینما مراجعه می کنند و این عدد نسبت مستقیمی با درآمد سرانه دارد. یعنی هرچه شهروندان درآمد بیشتری داشته باشند ، سینما رفتن آنها بیشتر می شود. این آمار در نیوزیلند ۵/۸ بار در سال و در آمریکا ۷/۳ بار در سال است. در ایران این رقم در سال ۹۴ به ۲/۰ درصد رسید یعنی هر ایرانی پنج سال یکبار به سینما می رود.امسال شاید این به ۴/۰ یا ۵/۰ درصد برسد که به گفته مسچی رشد خیلی خوبی است.

*سهم درآمد سینما برای هر شهروند: یعنی هر شهروند بطور متوسط چقدر برای سینما خرج می کند. این نسبت در آمریکا سی و دو دلار است و ایران در سال ۹۴ به ۳/۰ درصد دلار بود. که در ۹۵ امکان دارد به ۸/۰ درصد دلار برسد.

*متوسط قیمت بلیت:که در آمریکا ۵/۸ دلار و در هند ۸/۰ است . واین رقم در ایران به ۷/۱ دلار می رسد.

*ضریب اشغال یا راندمان سینما: یعنی هر صندلی بطور متوسط چند تا بلیت در سال می تواند بفروشد. که این آمار در آلمان ۱۴۸ بلیت برای هر صندلی است. و در ایران در سال ۹۴ معادل ۱۵۹ بلیت برای هر صندلی است. که پیش بینی آن برای سال ۹۵ تقریبا برابر ۳۵۰ صندلی برای هر بلیت می شود.

مثلا در سال ۹۴ برای سینما آزادی تهران ۹۵۹ بلیت و سینما هویزه مشهد ۸۳۶ بلیت برای هر صندلی بود.این اعداد مشخص می کند یک سینما از نظر وضع اقتصادی با یک سینمای دیگر چه تفاوتی دارد و این عدد تعداد فروخته شده بلیت برای هر صندلی به گفته “مسچی” خیلی مهم است.

*”تعداد سینما به مفهوم کلی” بلکه آنچه که مهم تر است تعدادسالن است و عمدتا تعداد پرده محاسبه می شود. در آمریکای شمالی این تعداد به ۴۳۰۰۰ می رسد. در ایران کل تعداد سالنهایی که داریم ۴۰۴ سالن است.

در این شاخص ، کشور چین آمار خیلی جالب و رو به رشدی دارد. بطوری که در هر بیست و چهار ساعت یک سالن سینما ساخته می شود و پیش بینی می شود که در سال ۲۰۱۷ آمار فروش فیلم در چین به ۱۳ میلیارد دلار برسد.

*”به ازای هر چند نفر در کشور یک سالن سینما وجود دارد”. در آمریکا به ازای هر ۸۲۰۰ نفر یک سالن سینما وجود دارد. و این رقم در ایران به ازای هر ۱۸۵۰۰۰ نفر یک سالن وجود دارد.

*”به ازای هر صد کیلومتر مربع چند سالن سینما وجود دارد”.

*”متوسط تعداد هر صندلی در هر سینما” که این عدد برای سیاست گزاری و سرمایه گزاری ساخت سینما مهم است این عدد در دنیا حدود ۲۵۰صندلی برای هر سالن است. در دنیا سالنها کوچک می شوند ولی تعداد سالنها در حال افزایش است. یعنی به جای ساخت سالنهای بزرگ ، سیاست ساخت سالنهای کوچکتر و صندلیهای کمتر را در پیش گرفته اند. که در ایران این رقم به ۳۴۰ صندلی بطور متوسط می رسد که به نظر سالنهای ما بزرگ است.

*”درصد سالنهای تک سالن و چند سالن” که این آمار اخیرا خیلی مهم شده است . در واقع هر کشور چند سینمای تک سالن و یا چند سالن دارد. این آمار نشان می دهد هر چه سالنهای یک سینما بیشتر باشد آن سینما ها نوسازتر هستند. در هند ۹۰درصد سینماها تک سالن هستند که نشانه قدیمی بودن سینماها را می دهد.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

*”درصد نمایش فیلمهای ملی به فیلمهای خارجی” یا هالیوودی است . در اسپانیا به ۱۹ درصد سالنها در اختیار فیلمهای ملی یا ساخت خودشان است. و هرچه این درصد بالاتر باشد نشان دهنده این است که مردم فیلمهای ملی خودشان را بیشتر می پسندند. البته این امار در ایران با اغماض ۱۰۰ درصد است!

بگفته “مسچی” اینها شاخصهای هستند که ما می توانیم سینمای خود را با آن بسنجیم. و در انتها آماری از فروش فیلمها به تفکیک سینماها ارائه دادند که بسیار قابل توجه است که ببینیم گردش مالی سینما چگونه است.

رتبه اول فروش چهار ماهه سال ۹۵ در اختیار پردیس کوروش تهران با متوسط فروش دو میلیارد و ششصد میلیون تومان در ماه است. که ۱۱ سالن و۲۵۲۰ صندلی دارد.

دوم: پردیس آزادی تهران با متوسط فروش یک ونیم میلیارد تومان در ماه

سوم: پردیس ملت تهران با متوسط فروش ماهانه ۹۳۲ میلیون تومان در ماه

چهارم: پردیس هویزه مشهد با هشت سالن و ۹۳۱ میلیون تومان فروش در ماه

پنجم: پردیس زندگی با ۶۷۶ میلیون تومان فروش در ماه

ششم:سینما فرهنگ با ۵۳۰میلیون تومان فروش در ماه

هفتم: ساویز کرج با ۴۸۵ میلیون تومان فروش در ماه

هشتم: اریکه ایرانیان با ۴۵۳ میلیون تومان  فروش در ماه

نهم: چهار سو با ۴۴۷ میلیون تومان فروش در ماه که جز سینماهای است که رشد خیلی سریعی داشته است.

دهم: ماندانا با ۴۴۴ میلیون تومان فروش در ماه

یازدهم: ایران با ۳۹۹ میلیون تومان فروش در ماه

دوازدهم: قدس اصفهان با ۳۵۹ میلیون تومان فروش در ماه

نکته قابل تامل این است که اولین سینمای تک سالن در این لیست سینما آفریقای مشهد در رتبه هفدهم قرار دارد. و نشان از موفق بودن سینماهای چند سالن در فروش و مخاطب دارد.

او در ادامه تشریح کرد: ۵۰% فروش کل سینما در سال  ۱۳۹۴ فقط مربوط به سینماهای کوروش ، آزادی ، زندگی ، ملت و فرهنگ بوده است و پنجاه سینمای اول فروش در لیست چیزی معادل ۹۴% فروش کل سینما را شامل شده اند. اگر ما تعداد کل سینما های کشور که ۲۶۰ عدد ، که  شامل ۴۰۴ سالن می شود را در نظر بگیریم ، چیزی در حدود ۲۰۰ سینما نقشی در اقتصاد سینما ندارند ! و گردش مالی تنها در ۵۰ سینما اتفاق می افتد !

در پایان علیرضا داودنژاد و کیومرث پوراحمد به آمار ارایه شده توجه کرده و نظرات خود را بیان کردند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 33 = 41