گرامی داشت ِ مردِ اردیبهشت

امروز اول اردی بهشت ماه مصادف با روز گرامی داشت سعدی شیرازی است.

سالهاست که روز اول اردی بهشت در تقویم رسمی کشور به نام روز سعدی نام گذاری شده است. دراین روز برنامه های مختلفی در سراسر کشور و حتی در کشورهای دیگر در گرامیداشت شاعر شیرین سخن  سعدی  شیرازی برگزار می گردد. در وجه تسمیه این روز گفته می شود اول اردیبهشت ماه روزی است که سعدی کتاب بوستان خود را به پایان رسانده است. اینکه چنین اتفاقی دراین روز افتاده یانه چندان مهم نیست مهم آن است که اولین روز از دومین ماه سال به نام کسی نامگذاری شده است که بوستان و گلستانش باغهای همیشه زیبا و رنگارنگ گلهای ادبیات ایران زمین به حساب می آید. برخی معتقدند ظهور شخصیتی ادبی همچون سعدی قرنها پس از درگذشت فردوسی بزرگترین واقعه ای است که به اعتلای زبان فارسی انجامید و خون تازه ای در شریان ادبیات فارسی دمید.

ابو محمد مشرف الدین مصلح ابن عبدالله ابن مشرف مشهور به شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی در سال ۶۰۶ هجری قمری در شیراز دیده به جهان گشود . سفرهای سعدی که برای کسب و تجربه صورت گرفته است در تحول شخصیتی او و پختگی آثارش بسیار مؤثر است. تحصیل وی در نظامیه بغداد که مهمترین مرکز علمی جهان اسلام در آن روزگار به حساب می آمد از او حکیمی دانا و خطیبی توانا ساخته بود که در مناطق مختلف شام  و حجاز به عنوان خطیبی توانا شناخته می شد. سعدی پس از بازگشت به شیراز  در سال ۶۹۰ ه.ق در همان شهر دیده از جهان فروبست و در باغی که اکنون «سعدیه» خوانده می شود به خاک سپرده شد.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

اهمیت آثار سعدی به جز درستی زبان و تسلطش به عروض و قافیه و بیان نکات اخلاقی در مضامین ادبی در این نکته نهفته است که زبان امروز مردم فارسی زبان شباهت شگفتی آوری به زبان سعدی دارد و آنچه او در بوستان و گلستان گفته است،بخشی از زندگی روزمره مردم ما و یا ضرب المثلهائی است که طی قرنها بر زبان ایرانیان ساری و جاری است. تقارن نامگذاری این روز با اردیبهشت زیبا که ماه بی نظیری در طبیعت شیراز پیوند مبارکی است که باید قدر دانسته شود؛ هرچند که در بوستان و گلستان او همیشه بهار است. که او خود سروده است:

به چه کار آیدت ز گل طبقی          از گلستان من ببر ورقی

گل همین پنج روز و شش باشد     وین گلستان همیشه خوش باشد

سعدی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

62 − = 53