معرفی کتاب “دیوانه ای در شهر” از ژرژ سیمنون

معرفی کتاب “دیوانه ای در شهر” از ژرژ سیمنون
نوید فرخی

کتاب دیوانه ای در شهر ، از کتب اولیه ماجراهای کمیسر مگره(۱۹۳۲) اثر ژرژ سیمنون پلیسی نویس مشهور بلژیکی است. این اثر، معمایی برای افرادی که می خواهند در فرصتی کوتاه مثل یک آخر هفته، رمانی جذاب را مطالعه کنند، مناسب است. کتاب به شدت توصیفی است با اینحال اصلا خسته کننده نیست، و معمای مطرح شده به طور قانع کننده ای حل می شود. هنر سیمنون در آفرینش چنین اتمسفر و کاراکترسازی وسیع بی نقصی تنها در ۱۷۰ صفحه قابل توجه است.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

چیزی که در مورد مگره در کلیت داستان ها (به غیر از این داستان) دوست داشتنی و متفاوت است این است که به نظر می رسد او تنها کاری که بلد است این است که به کافه ها برود و نوشیدنی سفارش دهد و در عین حال معما را حل می کند! اما در این کتاب ماجرا جور دیگری رقم می خورد؛ در فصل اول مگره در تعقیب یک مظنون در قطار از ناحیه شانه زخمی می شود و سپس / طبق معمول خود را درگیر معمایی می کند که هیچ کس دیگری علاقه به حل آن ندارد! در این داستان بیشتر با خانم مگره آشنا شویم. در داستان، خانم مگره برای اولین بار به جای کاراگاه اصلی وارد عمل می شود(در عوض اینکه فقط غذا بپزد) و همه تهدید ها و خطرات را به جان می خرد. او شخصا پا در محل وقوع جرم می گذارد.

کاراگاه مگره، مخلوق سیمنون بسیار تیزهوش ظاهر می شود و یا داده های کم، برجی از استنتاج را می سازد! در بین طرفداران سیمنون از این کتاب عموما (در کنار یکی دو اثر دیگر) به عنوان جذاب ترین رمان از سری مگره نام برده می شود. اگر تا بحال هیچ رمانی از سیمنون و به طور اخص از مگره نخوانده اید، شاید در ابتدا با خود بگویید اوه باز هم یک کاراگاه ترشرو و جامعه گریز دیگر؛ اما مطمئنا با خواندن فصل اول چنان درگیر کتاب می شوید که جای شگفتی نیست اگر تخت گاز کتاب را تا انتها مطالعه کنید! تقریبا همه شهر در مقابل مگره می ایستند اما او در نقطه اوج همه چیز را روشن می کند! کتاب دیوانه ای در شهر اثر ژرژ سیمنون، ترجمه رامین آذربهرام. توسط نشر مروارید منتشر شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. مینا می گوید

    ممنونم جالب بود ، حتما میخونم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + 2 =