کازو ایشی گورو برنده جایزه نوبل ۲۰۱۷ در ادبیات | یادداشتی از قاسم آهنین جان

کازو ایشی گورو*  را نمی شناسم

قاسم آهنین جان

کازو ایشی گورو برنده جایزه نوبل ۲۰۱۷ در ادبیات شد. آکادمی نوبل روز پنجشنبه ۵ اکتبر مصادف با ۱۳ مهر ۱۳۹۶ «کازو ایشی گورو» را به عنوان برگزیده نوبل ادبیات معرفی کرد.آنچه می خوانید یادداشتی از قاسم  آهنین جان نویسنده کشورمان است درباره این انتخاب

 

«گورو» را نمی شناسم.نمی شناسم چون کاری ازاونخوانده ام. نخوانده ام چون هاله ای نداشته ،چون معرفی نشده. امادچاردریغ نشدم که ای وای «گورو» نوبل برده و من اورانخوانده ام.

چر!ا؟

چون هیچ اعتمادی به نوبل ندارم!

کافی است به انتخابهای نوبل برگردم به بیست یابیشتر از بیست سال اخیر، تنها انتخاب به حق این دورانِ نوبل «اوکتاویوپاز» بوده و دیگرهیچ. نوبل نمی خواهد بپذیرد جفای برخویش کرده وقتی ندیده بورخس را،خوان رولفورا، و ندیده شاملو را؛ احمدمحمود را، و امروز خود را به خواب زده به کوری زده و نمی بیند یا تظاهر به ندیدن استاد مُسلم ادبیات محمود دولت آبادی می کند. نوبل اعتبارش را ازنامهایی چون ویلیام فاکنرگرفت و از رابیندرانات تاگور، وت اس الیوت. و می دانم به مذاق خیلی ها خوش نخواهد آمد که بگویم سالیان درازی ست که نوبل درمنظرم هیچ قُرب ومنزلتی نداردبه خاطرنگاه سطحی اش. والبته وقطعابرای کنجکاوی هم که شده ازگوروخواهم خواند.امانظرم درباب نوبل بعیداست که تغییرکند.

نوبل یک بازی است

نوبل یک بازی است. بازی نازل و بچه گانه. و اوج این بازی سال پیش بود و جایزه ی نوبل به باب دیلن، و البته بگویم که سالیان دورودرازی است که باب دیلن خواننده ی مورد علاقه ی من است. اما او هرگز محق نبود برای دریافت نوبل ادبی. و اگر چه در اینجاخیلی هایقه جِر دادند به تایید و شادمانی برای اینکه مثلاً به روز باشند و از قافله عقب نمانند مثلا،که بگذریم….

جایزه نوبل
جایزه نوبل

_________________________________________________________________________________________________________________________

*«کازو ایشی گورو» نویسندهٔ انگلیسی ژاپنی‌تبار است که خانواده‌اش وقتی پنج‌ساله بود به انگلستان مهاجرت کردند. ایشی‌گورو مدرک کارشناسی خود را در زبان انگلیسی و فلسفه از دانشگاه کنت در سال ۱۹۷۸ و مدرک کارشناسی ارشدش را در رشته نویسندگی خلاقانه در سال ۱۹۸۰ از دانشگاه انگلیای شرقی دریافت کرده است. او در سال ۱۹۸۶ برای کتاب هنرمندی از جهان شناور برندهٔ جایزهٔ وایت‌برِد و در سال ۱۹۸۹ برای کتاب بازماندهٔ روز برندهٔ جایزهٔ بوکر شد. از بین آثار او کتاب‌های وقتی یتیم بودیم و هرگز رهایم مکن نیز به فهرست نهایی جایزهٔ بوکر راه یافتند. در سال ۲۰۰۸، مجله تایمز او را در رده ۳۲ در بین ۵۰ نویسنده برتر انگلیسی از سال ۱۹۴۵ قرار داده است.

افتخاراتی نظیر نشان شوالیه ادب و هنر فرانسه در سال ۱۹۹۸ به وی اعطا شد و مجله تایمز در سال ۲۰۰۵ کتاب هرگز رهایم مکن را جزو لیست ۱۰۰ رمان برتر انگلیسی زبان از سال ۱۹۲۳ به بعد قرارداد.

kazuo ishiguro,Nobel

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 2 = 8