کازان کجاست و رابطه فرهنگی آن با ایران چگونه است؟

مروری بر روابط میان فرهنگی ایرانیان و تاتارها

کازان تا ساعتی دیگر میزبان بازی دو تیم ملی فوتبال ایران و اسپانیا خواهدبود. نکته ی جالب توجه تعلقات فرهنگی میان ایرانیان و اهالی این شهر روسیه است.متنی که خواهید خواند از «اکبرمیرزاحسینی» است که در شبکه های اجتماعی منتشر و توسط ما بازنشر داده می شود.

مقصد بعدی تیم فوتبال ایران برای بازی مقابل اسپانیا، شهر تاریخی کازان در کنار رودخانه عظیم ولگا و کاما هست.

شهری که زمانی هم استانداران ایرانی حاکم آن بودند و زمانی وزیر صاحب نام ایرانی صاحب کتاب سیاست نامه، به استاندار ایرانی آن شهر دستور داد که حقوق اقلیت های غیر مسلمان آن شهر را رعایت و به آبادانی آن همت کند.

به دوستانی که به عنوان تماشاگر به کازان سفر می کنند، توصیه کنید که از موزه تاریخی کازان را بازدید کنند و اولین چاپ کتاب گلستان سعدی علیه الرحمه را که به سال هزار و نه صد و هفده در کازان چاپ شده به همراه بسیاری از آثار با ارزش دیگر بینند.

در زبان تاتاری که شاخه ای از زبان ترکی دسته بندی شده است، بیش از سه هزار کلمه فارسی وجود دارد. به تماشگران ایرانی توصیه کنید در اطراف کازان به دیدن روستای عرقچین بروند، آنجا ایلدار مسلمان خوش فکر تاتار معبدی با الهام از اشعار حافظ شیرازی ساخته که جنگ هفتاد و دو ملت را تمام کند.

کازان
کازان-تاتارستان

 

این بنا هم مسجد هست، هم کلیسا، هم کنیسه یهود هم برای بوداییان، هم هندیان، خلاصه برای تمام ادیان با سمبل عبادتگاه آنها، اما زیر یک سقف. این بنا را ایلدار به تمام انسان وقف کرده است.

تاتارها مردمی ثروتمند و با فرهنگ و شمالی ترین مسلمانان روی زمین هستند. تفکرات اصلاح طلبانه و برداشت های مترقیانه از اسلام ، در اوایل قرن بیستم از طرف علمای مسلمان همین شهر در جهان اسلام مطرح شد و بعد ها تا استانبول و تبریز و تهران و قاهره و دمشق آن روزها راه پیدا کرد.

این شهر به‌دلیل حضور سردار آزمون در تیم روبین کازان و هزاران دانشجوی ایرانی مقیم کازان و کنسولگری ایران در آن شهر ، اصلاً با ایرانیان بیگانه نیست.

جالب این است که اسم رئیس جمهور این منطقه هم رستم است. صنایع هواپیمای جنگنده و مسافربری، هلی کوپتر سازی، صنایع اتومبیل و بزرگترین تولید کننده کامیون و اتوبوس دنیا، پتروشیمی، بزرگترین توربین ها و کمپرسورها دنیا، کشتی سازی، بزرگترین منطقه آزاد اروپا در همین جمهوری واقع شده است.این شهر از طریق ولگا به شهرهای ساحلی ما انزلی، آستارا و امیرآباد متصل هست.

اکبر میرزاحسینی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

60 + = 65