چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو ، همسو با نیازهای برنامه سازی رادیو

گفتگو با نورالدین جعفری دبیر چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو

گفتگو با نورالدین جعفری دبیر چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو | محمد زندکریمخانی

سالهاست که جشنواره‌های رنگارنگ و متفاوتی با اهداف، هزینه‌ها و پیام‌های مختلف در کشور برگزار می‌شود. جشنواره‌هایی که در بسیاری موارد حتی عاری از کمترین بازده و ثمره بودند و هستند و گویا هدف غایی آنها، برگزار صرف یک همایش و نمایش بوده است.
شعار سال یعنی « رونق تولید » به مثابه سرمشقی برای تمام بخش‌های خصوصی و دولتی کشور است که برنامه‌های خود را به گونه ای تعریف کنند که منجر به رونق تولید و توسعه پایدار ملی شود.
جشنواره بین المللی رادیو از جمله جشنواره‌هایی است که دارای بیشترین بازده و بهره برداری علمی‌و عملیاتی در حوزه رسانه بوده است. جشنواره ای که دوم اردیبهشت به میزبانی تهران برگزار خواهد شد و برنامه سازان ایرانی و خارجی بهترین تولیدات رادیویی خویش را به منصه داوری می‌گذارند. به این بهانه فرصتی شد تا با آقای نورالدین جعفری، دبیر جشنواره به ترتیب ذیل گفت و گو کنیم.

*به عنوان نخستین سوال اینکه چرا جشنواره رادیو به صورت بین المللی برگزار می‌شود؟

جشنواره‌های رادیو در دوره‌های نخست به صورت ملی برگزار می‌شد اما چون برنامه سازان رادیو همواره علاقمند بودند و هستند که در رقابت‌های حرفه ای تر و در عین حال دوستانه ای حضور داشته باشند، طبیعتاً تمایلی به رقابت با برنامه‌ها و برنامه سازان خارجی احساس شد.

از این جهت در جشنواره امسال حضور برنامه سازان معاونت صدا، شبکه‌های استانی و همینطور برنامه سازانی از سایر کشورها بسیار قابل توجه است.

*آنچه در روزهای پایانی جشنواره‌ها مطرح می‌شود، بیشتر به بخش‌های داوری معطوف است، شما به عنوان دبیر چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو از داوری جشنواره بگویید.

در چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو، داوران در دو بخش داخلی و بین الملل از میان برنامه سازان برجسته، توانمند و پیشکسوت رادیو انتخاب شدند. در بخش بین الملل با همکاری اتحادیه رادیو تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه(ABU ) از کارشناسان باتجربه رسانه به عنوان داوران خارجی استفاده شده است تا رقابت‌ها دقیق تر باشد و برنامه‌های برجسته انتخاب شوند.

همچنین تعدادی از مهمانان جشنواره از داوران بخش بین الملل هستند که در مجموع از 12 کشور، ما در جشنواره بین المللی امسال، مهمان خواهیم داشت.

*آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره در چه بخش‌هایی با یکدیگر رقابت می‌کنند؟


باتوجه به ساز و کاری که در چهاردهمین جشنواره بین اللملی رادیو ایجاد شده است در بخش داخلی، برنامه‌های روتین شبکه‌های سراسری صدا با هم رقابت دارند. همچنین در بخش برنامه‌های آزاد این فرصت ایجاد شده که خلاقیت و ایده‌های جدید برنامه سازان در یک فضای رقابتی ارائه شود. آثار بخش بین الملل هم با قالب‌های مستند، مستند نمایشی، نمایش کوتاه، مینی منچر و تعدادی دیگر مورد بررسی داوران قرار گرفتند.

رادیو
رادیو
شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

*در این جشنواره شاهد فعالیت بخشی با عنوان بخش مردمی‌هستیم آیا این بخش را می‌توان یک بدعت و نوآوری برای جشنواره رادیو دانست؟


بله درست است. بخش مردمی‌از جمله تفاوت‌هایی است که جشنواره چهاردهم با جشنواره‌های گذشته دارد. از آنجایی که مخاطبان همواره مورد توجه برنامه سازان و مدیران رسانه هستند و نظراتشان در برنامه سازی باید مورد توجه قرار گیرد، حضور مخاطب بی تردید به رادیو شأن و اعتبار می‌بخشد. لذا در جشنواره امسال بخش مردمی‌پیش بینی شد.

بخصوص برای مخاطبانی که در فضای رقابت جشنواره به برنامه سازی و تولید محتوا هم توجه دارند و با استقبالی که از بخش مردمی‌در جشنواره داشتیم بالغ بر 600 اثر علاقمندان به رادیو در بخش مردمی‌دریافت شد که در مراسم اختتامیه از آثار منتخب تقدیر به عمل خواهد آمد.
به علاوه، چاپ چکیده و اصل مقالات علمی‌در بخش اجلاس جهانی صدا، ارائه برنامه‌های منتخب جشنواره در قالب لوح فشرده به برنامه سازان و همچنین رونمایی از چهار عنوان کتاب با موضوع رادیو از برنامه‌های مورد توجه جشنواره چهاردهم است.

*آیا فضای مجازی هم جای پایی در چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو دارد؟


همین طور است. استفاده از ظرفیت و مزیت‌های فضای مجازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و استفاده مناسب از این امکان به ارائه محتوای رادیو به مخاطبان کمک خواهد کرد. از این رو در جشنواره چهاردهم رادیو به فضای مجازی توجه جدی شد. لذا بخش فضای مجازی به عنوان یکی از بخش‌های رقابت جشنواره میان برنامه سازان و شبکه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.
در بخش فضای مجازی سه حوزه رقابتی پیش بینی شده است. نخست، حوزه ی محتوای صدا محور که در این بخش ویدئوهای تولید شده در شبکه‌ها با فرمت فتوکلیپ و یا دیگر ساختارهای ویدئویی صدا محور که بدون تکنیک‌های تولید تلویزیونی ساخته شده باشند با هم به رقابت پرداختند.


در بخش دوم رقابت برنامه‌ها که در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته به عنوان بخش تعاملی در فراخوان جشنواره اعلام شده است. در این بخش برنامه‌هایی که در فضای مجازی دارای صفحه، کانال و وبسایت هستند مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

در این رقابت، برترین‌ها انتخاب می‌شوند. در بخش سوم، رقابت شبکه‌هایی است در بخش فضای مجازی و حوزه ی تعاملی فعال هستند. میزان، نحوه و کیفیت حضور شبکه‌های سراسری در فضای مجازی مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت و برترین‌ها در اختتامیه جشنواره مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

*در پایان اینکه آیا نتایج چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو را می‌توان همسو با نیازهای برنامه سازی رادیو تصور کرد؟


بله کاملاً همینطور است و تلاش شده تا ضرورت و نیازهای حوزه برنامه سازی و همچنین حوزه نظری رادیو در جشنواره بین المللی و اجلاس جهانی رادیو پیش بینی و تعریف شود. لازم به توضیح است اینکه هر جشنواره ای ساز و کار خود را دارد و بالطبع چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو با هدفی مشخص اجرا شده است.

لذا به جهت تفاوت‌هایی که هرکدام از جشنواره‌ها در هدف گذاری دارند، امکان اینکه در همه ابعاد یکسان اجرا شوند و به عنوان الگو مشخص شوند، وجود ندارد. طبیعتاً علمی‌بودن یک جشنواره و توجه به همه ضرورت‌ها و نیازهای آن بخش، می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. همچنان که در جشنواره رادیو این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. محمد زندکریمخانی می گوید

    ممنون از مدیریت سایت وزین و فرهنگی هنرلند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.