پیرنیاکان: مردم دلتنگ مرغ سحر و ربنای شجریان هستند

همزمان با هشتاد سالگی استاد محمدرضا شجریان

هنرلند | در آستانه سالروز ۸۰ سالگی خسرو آواز ایران، محمد رضا شجریان، برآن شدیم تا گفتگویی با استاد داریوش پیرنیاکان ،  آهنگ ساز ، چهره آشنا و ماندگار موسیقی ایران و یار دیرین جناب شجریان داشته باشیم تا جرعه ای از وصف شخصیت والای ایشان نوش کنیم. با ما همراه شوید.

 

+ جناب پیرنیاکان ، شما چه توصیفی از شخصیت حضرت استاد شجریان دارید؟

–  در ابتدا سالروز تولد این اسطوره موسیقی و خسرو آواز ایران را تبریک می گویم. افتخار داشتم و دارم که ۴۴ سال عمر خویش را با ایشان نشست و برخاست کردم و در تمام این مدت ایشان را از نظر شخصیتی یک انسان ممتاز، عالی و یک فرد به تمام معنا قابل احترام یافتم. در تمام دنیا اگر انسانی با هر تخصص از دنیا بمیرد افرادی هستند که جای او را حتی بهتر از خود او بگیرند اما به ضرس قاطع عرض می کنم که محمدرضا شجریان ثانی ندارد.

من در جایی گفته بودم که تا ۲۰۰ سال دیگر مانند شجریان نخواهد آمد و استاد شفیعی کدکنی بالاتر از سخن تاکید کرد «من در موسیقی صاحب نظر نیستم ولی همین قدر میتوانم بگویم که ۵۰۰ سال دیگر هم شجریان به وجود نخواهد آمد.»

استاد محمدرضا شجریان و استاد داریوش پیرنیاکان
استاد محمدرضا شجریان و استاد داریوش پیرنیاکان

شجریان، قله ی دماوند موسیقی

خیلی افراد تنگ نظر برای این سخن به من ایراد گرفتند و می گیرند. در پاسخ آنها می گویم که قله های زیادی در هنر و علم و امور دیگر وجود دارد، من تکامل را انکار نمی کنیم، ولی هیچ قله ای به ارتفاع شجریان نخواهد رسید. مانند حافظ، در طول تاریخ خیلی شاعر قدر و بزرگی آمدند و رفتند ولی حافظ فقط یکی است. سعدی خود یک قله ادبیات است، مولانا، فردوسی، هر کدام این بزرگان تک هستند. شجریان هم تک است و خواهد ماند. در یک کلام، شجریان واقعا دماوند موسیقی ایران است و آدم نمی تواند به سادگی از کنار این عظمت عبور کند.

 

+ آیا به راستی قدر این گوهر را دانسته ایم یا گوهرشناسان خوبی نیستیم؟

– من این موضوع را به چند بخش تقسیم می کنم؛ یک بخش، مردم هستند. آنها دقیقا قدر و ارج ایشان را می دانند. همان چیزی که من گفتم؛ “دماوند”، آنها هم قبول دارند. بخش دوم، برخی از مسئولین و مدیران هستند که واقعا در حق شجریان جفا کردند، این مرد سزاوار  این برخورد نبود که ۱۲ سال اجازه ندهند برای مردم خویش بخواند. یکی از علل بیماری شجریان همین باشد. شجریان عاشق است، همیشه می گوید من خاک پای ملت ایران هستم. وقتی نتوانست هنر خودش را برای این مردم ارائه دهد، قطعا بیماری اش تشدید می شود.

بخش سوم، رسانه ملی است. در حق استاد شجریان جفا کرد. هم در حق مردم، هم حق هنر موسیقی و هم در حق آن هنرمند والامقام جفا شد. همه اینها دست به دست هم دادند تا شجریان را از مردم و مردم را از شجریان محروم کنند. چرا نباید رسانه ی ملی صدای شجریان را، کسی که حتی گفت: «ربنای من مال مردم است و پخش کنید.» را پخش نکند؟ چرا اینقدر تنگ نظری؟ این افکار کوچیک و نازل چه دردی را دوا می کند؟ به این می گویند انحصارگرایی، باید برچیده شود و باید همه آزاد باشند که حرفشان را بزنند. اگر منطقی بود، گوش کنند و اگر نبود هم قانع اش کنند.نه این که حذف اش کنند.

صوت تکرار نشدنی ربنای استاد شجریان 

 

جناب پیر نیاکان، سخن پایانی این گفتگو چه خواهد بود؟ 

به عنوان کسی که در موسیقی این مملکت استخوان خُرد کرده ام، می گویم موسیقی ای که از رادیو و تلویزیون پخش می شود، تیشه به ریشه ی هنر موسیقی می زند. آیا نباید حرف من و امثال من را بشنوند؟ پس حرف چه کسی را باید بشنوند؟

این یک تخصص است. وقتی به مردم با عبارت خس و خاشاک توهین کردند، آقای شجریان گفت: «منم صدای همین خس و خاشاکم.»، خب، شما باید بدتون بیاید؟ شما باید ناراحت بشید؟ شما که مدام می گوید ما مردمی هستیم! در حق شجریان اجحاف کردند و با هیچ چیزی هم جبران نمی شود. استاد الان ۸۰ سال دارد، چگونه می توان جبران کرد؟

– این که برخی رسانه ها می گویند شجریان در کما بوده، همه دروغ است. من هر لحظه که استاد راهی بیمارستان می شدند با دکتر ایشان در ارتباط بوده ام. مشکلی که داشتند از ریه ایشان بود که آن هم به دلیل سن بالا و تحرک کم گاهی بحرانی می شد و نیاز به بستری داشتند. در حال حاضر در سلامت هستند و به خانه برگشته و تحت مراقبت و در حالت پایداری به سر می برند.

تصویری از استاد شجریان در بستر بیماری
تصویری از استاد شجریان در بستر بیماری

 

+سرزمین هنر نیز خدا را از این بابت شاکر  بوده و امیدوار است تن این استاد عالی قدر به ناز طبیبان نیازمند نباشد.

ان شاء الله

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. محمد زند می گوید

    تولد استاد محمدرضا شجران مبارک باد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

57 + = 60