پول و امکانات داریم و دنبال سوژه میگردیم

فرید فرخنده کیش گفت: «اگر کسی برای کمک وجود دارد، حداقل به خود من بگویید.الان پول و امکانات داریم و دنبال سوژه می گردیم.»

به گزارش خبرنگار هنرلند در تاریخ چهارم آبان نشستی درباره اهمیت و جایگاه فیلم کوتاه در سینمای ایران برگزار شد. در این نشست دو تن از کارگردانان موفق این حوزه نیما عباس پور و امیر شهاب رضویان به ایراد نظرات خود پرداختند.

در این نشست فرید فرخنده کیش(رئیس انجمن سینمای جوان ایران)ضمن دفاع از عملکرد خود در این سمت و با بیان سیاست های انجمن ، به تشریح آن پرداخت و گفت:

 «هشت سال نامطلوب را در کشور داشتیم که به هر تقدیر سینما از آن استثنا نبود . ولی چون سینمای جوان به دلیل اینکه ریشه بنیادی دارد ، تخریبش کار بسیار مشکلی است و روند رو به حرکتی دارد که علیرغم از بین رفتن اسناد و مشکلات دیگر ،رو به جلو حرکت می کند. ظرفیت سالن های سینما ظرف سه سال گذشته به ۵/۱ برابر رسیده و استفاده از سالن های سیار باعث رشد تماشاگران شده است. ظرف سال گذشته این امکان را برای نخبه ها فراهم کردیم که سینمای کشور با این افراد آشنا شوند.»

فرخنده کیش درباره حمایتهای تلویزیون از فیلم کوتاه بیان کرد:«در دنیا مصرف کنندگان اصلی فیلم کوتاه تلویزیون ها و حامیان آنها شهرداریها هستند. ولی در کشور ما تلویزیون خودش را موظف به حمایت از آن نمی بیند.»

رییس انجمن سینمای جوان ایران درباره حمایت دولت و ورود بخش خصوصی اظهار داشت:

« ما توی دنیا چیزی به نام سینمای کوتاه که گردش اقتصادی مناسب داشته باشد ، نداریم. دولت حامی سینما آنجایی موفق است که هر جا بخش خصوصی ورود می کند ،آرام آرام خودش را کنار بکشد و این فضای تنفسی را برای بخش خصوصی مهیا کند و خودش نقش مشاور را داشته باشد . البته طبیعتا نمی توان یکباره میدان را خالی کرد چون فضا ، فضای ناامنی می شود. هر جا که آموزشگاه های موفق که سابقه مشخص و روشن دارند ، ورود می کنند ما خودمان را به عنوان متولی دولتی به آرامی کنار بکشیم.آمار آموزشگاه ها را نگاه کنید شاید در پنج یا شش شهر ایران میتوان این اتفاق بیوفتد.بقیه چه کار کنند؟

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

در بخش هایی  از این کشور  این امکانات وجود ندارد.ولی  فردی از درون این آموزشگاه ها در شهر رفسنجان این امکان را پیدا کرد که خودش را به سینمای جهان معرفی کند.مشابه این را زیاد داریم. مثلا شخصی مانند آقای اصغر فرهادی اگر بخواهد امروز در سینمای ایران مطرح شود ، این امکان در خمینی شهر(زادگاه اصغر فرهادی)وجود دارد.»

وی با اشاره به ورود جوانان فیلمساز به دنیای سینمایی حرفه ای عنوان کرد:

«یکی از نقاط قوت و هدف برای سینمای کوتاه بچه های هستند که تجربه اندوزی میکنند تا روزگاری بتوانند فیلم بلندشان را بسازند زیرا در آنجا(سینمای بلند) آدمهای حرفه ای تر معرفی می شوند. هر سال برای انتخاب فیلمهای اول و نماینده آنها که بتواند در بخش اصلی فجر باشد همیشه دنبال یه سری امتیاز دادن ها بودند که امسال به سختی توانستند فیلمهای اول را کنار بگذارند و عملا فیلم اولی ها توانستند خودشان را تعریف کنند.

همین آقای سعید روستایی (ابد و یک روز اولین فیلم این کارگردان است) یکی از بهترین فیلمسازهای است که می تواند سینمای ایران را متحول کند و فردی صاحب قلم است و سینما را می فهمد.اینها آدمهایی هستند که اگر به آنها امکان داده شود از خیلی اسمهایی که میشناسیم پیشرفت بیشتری خواهند داشت.»

ایشان در پایان به روشهای حمایتی در انجمن پرداختند و خاطر نشان کردند:

« در حال حاضر سه روش برای حمایت از فیلم کوتاه داریم.یکی روش معمولی است که از طریق ارایه فیلمنامه و غیره است ، که سرمایه گزاری می کنیم.دوم حمایت از فیلمهای موفق پس از تولید است. و سوم پرداخت یا حمایت های فرهنگی است که بعنوان «فاند FUND »تعریف می شود. که یک پول بلاعوض میدهیم تا بتواند فیلمش را تولید کند.

ما امسال مهیا تر از سالهای گذشته هستیم. از ابتدای امسال هر کسی به انجمن سینمای جوان مراجعه کرده از ما «جمله ما نداریم»،«ما نمی توانیم»،«بودجه نداریم»نشنیده است.اگر کسی برای کمک وجود دارد، حداقل به خود من بگویید.الان پول و امکانات داریم و دنبال سوژه می گردیم و البته شیوه انتخاب پروژه ها سنگین است و تا یک و نیم سال طول می کشد.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 75 = 85