پسران بزکشی ، روایت کودکان برباد رفته ی افغان

سرزمین هنر؛فیلم کوتاه پسران بزکشی ، روایت کودکان برباد رفته ی افغان

پسران بزکشی ؛ فیلمی کوتاه از کودکان برباد رفته ی افغان| محبوبه کیایی | سرزمین هنر | سینما

شناسنامه فیلم:

نام فیلم: پسران بزکشی

کارگردان: سام فرنیچ آمریکاییSam French

محصول:  ۲۰۱۳ افغانستان و آمریکا

مدت فیلم:۲۹ دقیقه و ۵۵ ثانیه

نامزد جایزه اسکار فیلم کوتاه و برنده ۳ جایزه دیگر از جشنواره های بین المللی

 

فیلم کوتاه پسران بزکشی داستان دو پسر بچه در خیابان های کابل است، یکی در کارگاه آهنگری پدرش کار می کند(فوائد)، و دیگری یک کودک اسپند دود کن و بچه کار خیابانی با نام (احمد).

داستان فیلم با یک کلوزآپ عکس گونه  و کنتراست عالی از چهره ی سیاه فوائد در آهنگری پدرش آغاز شده و با موسیقی زیبای فیلم همراه می شود.

بحران فرسایشی

جنگ تاثیرات متفاوت جسمی و روحی در کودکان و بزرگسالان دارد . بحران جنگ موجب بروز بحران های مختلف از جمله بحران  اجتماعی می شود، که بیشترین آسیب را به کودکان و زنان می زند. کارل مارکس؛ وقتی صحبت از تضادهای درونی نظام های سرمایه داری می کند، می گوید: این نظام بر پایه جنگ ، خشونت و نزاع بنا شده است، ممکن است نظام سرمایه داری نسبت به فئودالیته یا ارباب و رعیتی نظام پیشرو باشد، اما نباید از نظام سرمایه داری انتظار صلح و محبت داشت. نظام سرمایه داری برای آنکه بتواند سرمایه خود را به صورت تصاعدی افزایش دهد نیاز به جنگ دارد. در نظام سرمایه داری جنگ یک اتفاق نادر نیست بلکه یک قاعده است.

جنگ در افغانستان روان مردم را چنان متاثر ساخته که هیچ امیدی به آینده ندارند و آرزوهای کودکان افغان بر باد رفته و باعث از هم گسیختگی رفتاری و بروز رفتارهای هیجانی و تحریک پذیری و اجتناب از تفکر شده است.

داستان پسران بز کشی، روایت درام دو کودک برباد رفته ی افغان است که زندگی شان از جنگ متاثر شده است. سرنوشتی که فقر، سیاست اجتماع یا خانواده برای آنان رقم زده است.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

نکته: چهره متفاوت غیر از جنگ از افغانستان به جهانیان نشان داده می شود اما آنچه نشان می دهد متاثر از جنگ است.

بزکشی ، نمایش قساوت بشر

پسران بزکشی به سادگی نشان می دهد که قساوت بشر تمامی ندارد، احمد پسر بچه اسپند دود کن خیابانی آرزو دارد چاپ انداز (سوار کار بازی بزکشی) شود، اما فوائد به همان کارکردن در کارگاه آهنگری پدرش قانع است. یکی از از زیبا ترین سکانس های این فیلم گپ زدن هر دو پسر درباره ی آرزوهایشان در ویرانه های قصر دارالامان کابل است.

بازی بزکشی؛ نوعی ورزش ملی در افغانستان است که در آن تعدادی از سوارکاران اسب به رقابت می پردازند، که نیاز به قدرت و مهارت بالایی دارد. ذات بازی، خشن و هماهنگ با جنگ های افغانستان است.

 

نکته: لانگ شات های زیبا از نمای جنگ زده ی افغانستان با کوه ها و ابرهای حیرت انگیز در کابل ، که در جهان پرآوازه شد.

 

یکی از این لانگ شات های زیبا  سکانسی است که احمد با شهامت از ویرانه های قصر دارالامان بالا می رود و فریاد می زند نام من احمد است، فرزند عبدالله . من می خواهم یک چاپ انداز شوم.

احمد در تلاش برای رسیدن به آرزوهایش و چاپ انداز شدن ، اما فوائد می خواهد به سوی سرنوشت خود همان کارگاه آهنگری کوچک پدر برود.

افغان ، خاک فغان

بنا به گزارش یونیسف افغانستان بدترین کشور برای به دنیا آمدن است، افغانستان خشونتی ۴۰ ساله را تجربه می کند و نسل کودک و نوجوان کشور با بحران نا امیدی روبه رو هستند. جنگ اصلی ترین دلیل آشفتگی اجتماعی و اقتصادی است و ما دو نوع کودک قربانی جنگ داریم، یکی کودکانی که درگیر جنگ بوده و دیگری کودکانی که از تلویزیون شاهد این جنایات هستند.

افغانستان سونامی کودکان بی سرنوشت است، نیمی از کودکان افغانستان به آموزش دسترسی ندارند و از مکتب رفتن و درس خواندن محرومند درحالیکه آموزش و تحصیل اولین و مهم ترین مسئله ی زندگی یک کودک است.  جنگ های مداوم و گسترده در بیشتر نقاط افغانستان، انتحار و انفجار و کشتارهای دسته جمعی، روزبه روز باعث افزایش کودکان یتیم، معیوب و بی سرپرست می شوند. از طرف دیگر امکانات موردنیاز معیشتی برای این کودکان یتیم و بی سرپرست وجود ندارد، بنابراین بخش بزرگی از کودکان یتیم و بی سرپرست، بی سرنوشت ، خانه به دوش و سرگردان اند و درجاهای مختلف مورد بهره کشی قرار می گیرند و معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار کودکان وسرمایه های اصلی این سرزمین خواهد بود.

چقدر مقبول هستی

احمد پسرک افغانی که در رویای چاپ انداز شدنش یک اسب زیبا را پیدا می کند با لهجه زیبای افغان خود به اسب می گوید چقدر مقبول هستی، و سوار بر اسب شده و به دنبال آرزوی محال خود می رود و تکان دهنده ترین سکانس فیلم اتفاق می افتد تا مخاطب با تلخی داستان همدرد و همراه شود.

داستان پسران بزکشی  فقط داستان کودکان افغانستان نیست بلکه می تواند داستان زندگی کودکان یمن، پاکستان، ایران، هند و بسیاری از کشور های جنگ زده ی دیگر باشد که زندگی شان از جنگ متاثر شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + 1 =