پاسخ های چند پهلو به سوال های یک پهلو!

نگاهی به اولین نشست رسانه ای رییس جدید سازمان سینمایی

حسین انتظامی پا جای پای اسلاف خود گذاشت | نشست رسانه ای رییس تازه مسند گرفته سازمان  سینمایی با  حضور برخی از خبرنگاران از پیش تعیین  شده برگزار شد.برخی که  دلی  پاک و ذهنی ساده  دارند، فکر می کردند  در اولین  نشست  رسانه ای  حسین انتظامی  قرار است  اتفاق  تازه ای  بیفتد، اما استخوان خرد  کرده های عرصه  سینما و رسانه  مطمئن  بودند  اتفاق  خاصی  رقم  نخواهد خورد  که  نخورد.

بازی کردن با کلمات:

آنچه  بیش از همه در این  تجمع  به  چشم  می آمد و به  گوش می رسید، بازی کردن رییس با  کلمات  بود.

این مهم  نشان دهنده این موضوع  بود که این  نشست کاملا مهندسی  شده  بود و حسین انتظامی  برای  حضور در آن با  کمک  مشاوران  ریز و درشت  خود بسیار تمرین کرده بود، اما کافی نبود!

سوالات ساده خبرنگاران:

خبرنکاران نشست رسانه ایی سازمان سینمایی

سوالات  خبرنگاران  بسیار ساده و یک پهلو بود، اما پاسخ های رییس سازمان  سینمایی، مبهم و چند پهلو.

وی حتی برای سوالات معمولی نیز جواب روشن در آستین نداشت  که رو کند.حسین انتظامی  جواب بیشتر سوالات را به آیین نامه ها و دستورالعمل های نوشته  نشده  یا  باطل شده  حواله می کرد! خبرنگار به نشست آمده  پاسخ  روشن برای سوالات  بشنود تا  آن را منعکس  کند، نه اینکه  وعده سر خرمن بگیرد!

غیر شفاف بودن رئیس سازمان سینمایی:

رییس  سازمان  سینمایی در این نشست  نیز دوباره شعار شفافیت را فریاد  کرد، اما خودش همچنان غیر شفاف صحبت  کرده و می کند.شفاف سازی یعنی اینکه وقتی خبرنگاران درباره مسئله ای پرسش می کنند، شما موظف هستید  پاسخی روشن  به آنان  بدهید.معنی شفاف سازی  فقط  انتشار چند ورق کاغذ پاره غیر قابل استناد  نیست! بسیار فراتر از این حرف هاست.

درباره همین ارقام و اسامی منتشر شده  توسط  سازمان سینمایی، سوالات زیادی مطرح شد، اما همچنان بی جواب مانده اند.

مجهول بودن اصحاب خرد:

حسین انتظامی در این نشست درباره  ادغام  جشنواره  فیلم  فجر با جشنواره جهانی فجر ، باز جواب روشنی نداد و پای اصحاب خرد را پیش کشید! این اصحاب خرد کیستند که هم  دبیر جشنواره جهانی فجر از خرد آنان می گوید و هم شما؟

اگر صاحب خرد بودند که هرگز حکم  به  دوپاره کردن جشنواره معظم  فیلم  فجر نمی دادند! اگر اصحاب خرد شما با اصحاب خرد آنان یکی باشد، وای به حال جشنواره فیلم فجر و بدا به حال سینمای ایران!چرا هیچ کس نامی از این اصحاب خرد نمی برد؟

آقای انتظامی، شما شفاف سازی کنید و نام این افراد  را برای یک بار هم که شده  بر زبان آورده  یا بر قلم جاری کنید!

چون اصحاب خردی که ما در بین  سینماگران، استادان و منتقدان سینما می شناسیم  با اصحاب خرد شما و دوستان حال و گذشته تان  بسیار متفاوت است.رییس محترم سازمان سینمایی، شما به  سوال  خبرنگاری  که درباره  برنامه سازمان  سینمایی برای  کسب  سهم جهانی از اکران برای سینمای ایران پرسیده بود هم  پاسخ درستی  ندادید.

چرا نگفتید وقتی در سینمای ایران فیلم های  قوی  خارجی را  نمایش نمی دهید، چگونه  انتظار دارید آنها  فیلم های ضعیف ایرانی را نمایش دهند؟!

متوقف شدن رحمان ۱۴۰۰:

درباره  فیلم «رحمان ۱۴۰۰» و پایین کشیدن غیر قانونی آن  از روی  پرده  سینماها  نیز همان پاسخ  غیر قبولی را دادید  که همکاران شما دادند که هیچ  عقل سلیمی آن را نپذیرفته و نمی پذیرد!

مشاوره یا  خودکامگی؟:

جناب انتظامی، شما گفتید که  از روسای  سابق سازمان  سینمایی مشاوره  می گیرید، این خیلی  خوب و پسندیده است، اما وقتی هیچ  کدام از آنان کار خاصی برای سینمای ایران انجام  نداده اند، چه مشاوره  درستی می توانند به شما بدهند؟

اگر دانش این کار را داشتند  که در زمان  ریاست خودشان انجام می دادند! آنچه از حرف ها و رفتار شما مستفاد  می شود، این است که برخی از آنان  به  شما مشاوره نمی دهند، بلکه خواسته های خود را دیکته می کنند.

اگر غیر از این بود، شما راه دیگری را در پیش می گرفتید، نه اینکه  پا جای پای اسلاف کارنابلد خویش بگذارید!

از دست دادن سیاستمداری:

با  تمام  نقدهایی  که به عملکردتان در زمان  معاونت مطبوعاتی  ارشاد داشتم  و دارم، اما همیشه شما را فردی زرنگ  و سیاستمدار می دانستم، ولی گویا با  نشستن بر کرسی  ریاست  سازمان  سینمایی، زرنگی و سیاستمداری خود را از دست داده اید!

چه کسانی این نامه ها را می نویسند؟

بارها  سوال های  خبرنگاران  را به آیین نامه ها  و دستورالعمل ها  حواله  دادید، حال بگویید این آیین نامه ها  را چه کسانی  می نویسند و تنظیم می کنند؟همان هایی که  دستورالعمل  خنده دار نظام  درجه‌بندی سنی  فیلم‌ها را نوشتند و تنظیم کردند؟با این افراد کارنابلد و تکراری  و آیین نامه های غیر کاربردی می خواهید سینمای مرده  ایران را احیا کنید؟

چرا پیش از اعلام  دستورالعمل  نظام درجه‌بندی سنی  فیلم‌ها، آن را با منتقدان و سینما گران دلسوز و کاربلد مطرح  نکرده و از آنان  مشورت  نگرفتید؟

وقتی منتقدان، اساس این دستورالعمل را زیر سوال برده و با منطق، غیر کاربردی بودن آن را ثابت کردند، شما تازه فهمیدید همکاران تان چه دسته گلی به آب  داده اند و مشاوران تان  چه مشورت غلطی!اگر به کار و نظر منتقدان دلسوز اعتقاد دارید، چرا پیش از آنکه  کار اشتباهی  صورت بگیرد  از آنان مشورت نمی خواهید؟ آیا تا کنون با آنان نشست گذاشته اید؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

48 + = 53