وقتشه فکری به حال ستاره مربعها بکنیم

گفتگو با ابوالفضل صفری تهیه کننده ی برنامه وقتشه

هفته ی گذشته در خبرها شنیدیم که برنامه «وقتشه» تا اطلاع ثانوی تعطیل شده و زمان دیگری برای پخش مجدد آن درنظر گرفته نشده است.برای اطلاع از جزییات این خبر گفتگویی داشته ایم با ابوالفضل صفری تهیه کننده ی این برنامه که می خوانید.

آقای صفری خبرگزاری های مختلف خبرهایی درباره تعطیلی برنامه «وقتشه» منتشر کرده اند این در حالی است که شما باهمین خبرگزاریها مصاحبه کرده بودید و گفته بودید برنامه وقتشه بعد از ماه صفر دوباره روی آنتن می رود. آیا خبر تعطیلی وقتشه صحت دارد؟

بله   این خبر صحت دارد.متأسفانه ما نتوانستیم برای برنامه اسپانسر یا حامی مالی مناسب پیدا کنیم و به همین دلیل سازمان هم که وضع مالی مناسبی ندارد نمی تواند تولید برنامه را ادامه داد.

 یعنی شما نتوانسته اید یک اسپانسر برای برنامه پیدا کنید؟

نه واقعا نتوانستیم .گویا در برنامه سازی های امروز تلویزیون یا باید در قالب ستاره مربعها حضور داشته باشید یا اینکه برنامه در اولویت نیست؛ ستاره مربعها در اولویت است.برنامه وقتشه حاصل یک کار محتوایی گروهی ۴۰،۵۰ نفره بوده که برای کاهش آسیبهای اجتماعی تحقیق کردند و تحقیقها را تبدیل کرده اند به برنامه و امروز اگر ما به هر دلیل نتوانیم با یک ستاره مربعی کنار بیایم معنیش این است که برنامه نباید ساخته شود.

دوستان اداری مالی و  واحد بازرگانی صداوسیما می گویند که اسپانسری غیر از این ستاره مربعها وجود ندارد چرا که وضعیت اقتصاد مملکت معلومه. بنابراین اتفاقی که دارد می افتد این است که برنامه سازی تلویزیونی به طور کلی دارد فدای این قرعه کشی های و شرط بندی ها می شود.

این یک آسیب جدی است و از این جهت باید این پرونده را باز کرد. در شبکه ای مثل شبکه ی نسیم که این ستاره مربعها به صورت پرحجمی حضور دارند یک برنامه ای آمده بود داشت یک حرفهایی می زد و یک کارهایی می کرد، اما امروز از اولویت خارج می شود.

این به معنی تعطیلی کامل برنامه هست؟

نه این موضوع قطعاً به معنی تعطیلی کامل برنامه نیست اما واقعیت این هست که از اولویت شبکه خارج شده است. نکته اش اینجاست که برای این برنامه زحمت زیادی کشیده شده و یک گروهی به صورت استندبای در کنار برنامه حاضر شده بودندتا بعد از ماه صفر برنامه دوباره روی آنتن برود اما الان به این نتیجه رسیدند که نمی شود این برنامه ساخته شود و فعلاً نمی خواهیم این برنامه کار شود و مسأله ی ما همین جاست که آیا تلویزیون باید همه را فداکند که آیا به ستاره مربعی می رسیم یا نمی رسیم؟ قطعاً یک سری مسائل مدیریتی و حاکمیتی وجود دارد که نمی تواند دستمایه ی اسپانسری از جنس ارزش افزوده شود با توجه به شرایط ادامه تولید امکان پذیر نیست.

این مسأله چه آسیبی را به همراه دارد؟

این موضوع به دو نقطه آسیب جدی وارد می کند یکی به تلویزیون دیگری به مخاطبان. یعنی مخاطبان ما که دنبال یک محتوای سالمی هستند که به درد خانواده ها می خورد کجا باید بروند دنبالش؟ این مسأله ای است که رسانه هایی مانند سایت شما باید به دنبالش بروند.

شبکه ی نسیم ، شبکه ی پرمخاطبی هست ونشان داده که مدیران آن توجه خوبی به نظر مخاطبان و برنامه های شاخصشان دارند، آیا این شبکه به جز اسپانسر راه دیگری را برای حل این مشکل در نظر نگرفته است؟

شبکه به ما گفته باید ۵۰ درصد برآورد این برنامه را کاهش دهیم این در حالی است که بقیه ی برنامه های شبکه افزایش برآورد داشته اند. این برنامه در سال ۱۳۹۵ برآورد شده و ما با برآورد دوسال پیش داریم برنامه را می سازیم اما باز هم می گویند باید ۵۰ درصد کاهش برآورد داشته باشیم و این به من به عنوان تهیه کننده برمی خورد چون این برنامه یکی از ارزانترین برنامه های شبکه ی نسیم بوده با این وجود باز هم به ما می گویند باید ۵۰ درصد کاهش قیمت بدهیم.

این در حالی است که هزینه های برنامه سازی در برخی از موارد ثابت است یعنی چه شما دور همی بسازید چه در خیابان یک گزارش بخواهید بگیرید باید از عواملتان پذیرایی کنید و این هزینه ها مشخصه و در همه ی برنامه ها ثابته حالا وقتی می گویند ما این هزینه ها را باید ۵۰ درصد کاهش بدهیم معنی دیگری جز تعطیل شدن برنامه ندارد.

هدف اصلی ساخت این برنامه چی بود؟

هدف اصلی این برنامه کاهش آسیبهای اجتماعی بود که مهمترین این آسیبها در حال حاضر کاهش آمار ازدواج و افزایش آمار طلاق در جامعه است. ما در این برنامه این مسأله را آسیب شناسی کرده ایم و روی راهکارهای آنها کار کرده ایم . به طور مثال مسأله سازش بین زوجین که مورد تأکید حضرت امام بود را ما در برنامه به صورت هدفمند کار کردیم.

نقل می کنند دو نفر رفتند خدمت امام خمینی برای عقد و بعد از اینکه امام خطبه را خواندند زن و شوهر از امام خواستند که آنها را نصیحتی کنند و امام گفتند بروید با هم بسازید. این معنی سازش یا به طور ساده تر سنگ زیرین آسیاب است که ما به اینها  در «وقتشه» به طور کامل پرداختیم و خیلی علمی این مسأله را که منشأ اختلافها در زندگی از همین ناسازگاری بین روابط زن و شوهر ، پدر و فرزند و فرزندان و والدین شروع می شود آمدیم همه ی اینها را باز کردیم . حالا با این همه کاری که شده و اهداف بالادستی نظام در زمینه ی خانواده را مطرح کرده ایم ؛ اگر تلویزیون نخواهد روی این مسائل کار کند روی چه چیزی باید کار کند؟

صداوسیما درباره برنامه های خانواده و آسیبهای اجتماعی برنامه های زیادی ساخته، وقتشه چه تفاوتی با بقیه ی برنامه ها داشته؟

تفاوت برنامه وقتشه در فرم اجرای برنامه است. میزان صمیمیت و حیا و ادبی که در این برنامه به عنوان یک شاکله ی اصلی درآمده است نسبت به برنامه های دیگر چشمگیر است.امروز که همه چیز شده است استنداپ کمدی و سخره گرفتن مسائل خانوادگی و اجتماعی، ما آمدیم با حفظ حیا و ادب در برنامه این موضوع را روی صحنه بردیم.

ابوالفضل صفری

 

از طرف دیگر ما در این برنامه به فرمایش رهبری درباره ی جوان گرایی توجه خاصی کرده ایم. متوسط سن عوامل این برنامه زیر ۳۰ سال است که واقعاً بی سابقه است.مسن ترین آدم این گروه من بودم با ۳۸ سال سن!

تفاوت دیگر برنامه داشتن یک تیم تحقیقی قوی حدود ۴۰ نفره بود از آقای دکتر الستی که پست دکترای ارتباطات و جامعه شناسی رسانه هستند بگیرید تا یک گروه ۲۰ نفره که درگیر تولید محتوای این برنامه بودند و اگر ما جایی هزینه کرده ایم در همین تولید محتوا بوده است چون نمی خواستیم یک عده ای را جمع کنیم جلوی دوربین فقط دست بزنند و بگویند به به و بروند.

یکی از مسائلی که باعث گران شدن برنامه های تلویزیونی می شود به کارگیری بازیگران سینما به جای مجری در برنامه هاست. شما هم در برنامه از یک بازیگر سینما استفاده می کنید . شاید با استفاده از مجریان دیگر تلویزیونی  منظور شبکه از کاهش قیمت برنامه حاصل شود و مشکل ساخت برنامه هم حل شود.

این موضوع شاید درباره برخی از برنامه های دیگر درست باشد اما درباره «وقتشه» درست نیست. دستمزدی که به آقای «کامران تفتی» داده می شود در حد متعارف سایر مجریان تلویزیون بود و اصلاً برنامه ای مثل برنامه ی وقتشه که بنای آن درباره الگوی زندگی هست خودش نمی تواند مروج اسراف و تجمل و ایجاد هزینه باشد این واقعیت برنامه ما بود که هزینه ای که به آقای تفتی داده شده است هزینه ای درحد متعارف مجریان معمولی تلویزیون بوده و بیشتر هم نبوده البته من منکر پرداخت غیرمتعارف در تلویزیون نیستم ولی در مورد ایشان اصلاً این طور نبوده است. ایشان واقعاً همکاری خوبی با ماداشتند آن هم با آن حجم کار سنگینی که ما در تولید این برنامه داشتیم که واقعاً بی سابقه بوده است. پخش ۶ برنامه در هفته با آن تعدد آیتمها و با آن کار دقیق کارشناسی واقعاً بی سابقه بود.

نکته ی دیگری هست که مایل باشید اضافه کنید؟

خیر فقط تشکر می کنم از وبسایت شما که به این موضوع و برنامه های محتوایی رسانه ملی اهمیت نشان می دهید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

48 + = 52