همگناه در سوءاستفاده، همرفیق در افزایش هزینه

همگناه در سوءاستفاده، همرفیق در افزایش هزینه | سیدمهدی موسوی‌تبار | تلویزیون | سرزمین هنر

درحالی که رسانه‌های رسمی و مسئولان دولتی و غیردولتی از مردم خواستند و همچنان می‌خواهند از خانه بیرون نیایند و خودشان را با دیدن و شنیدن برنامه‌های جذاب یا خواندن کتاب سرگرم کنند، اما در هفته گذشته خبر افزایش تعرفه دو پلتفرم داخلی فیلیمو و نماوا تعجب‌آور بود.

این دو پلتفرم، با وجود اختلافات ظاهری اما چندی‌پیش طی یک حرکت کاملا هماهنگ، هزینه اشتراک خود را بیش از دوبرابر افزایش دادند و به‌عبارت دیگر، از ۲۵هزار تومان برای یک‌ماه به ۵۹ هزار تومان برای همین بازه زمانی افزایش دادند که با احتساب مالیات پرداختی، به رقم ۶۴هزار و ۳۱۰تومان می‌رسیم!

فراموش نکرده‌ایم بیش از یک‌سال است در جهت رشد این دو سایت که در سال‌های گذشته با هدف حمایت بیشتر از تولید و دست‌اندرکاران داخلی و مخاطب ایرانی فعالیت خود را آغاز کردند، تقریبا تمامی سایت‌های دانلود فیلم فیلتر شد. قوه‌قضائیه و نیروهای نظارتی دیگر در این مساله ورود جدی کرده و میدان را برای حضور و فعالیت پلتفرم داخلی آماده کردند.

همگناه با نماوا و فیلیمو

 

حالا و با میدانی که به‌صورت انحصاری به این دو سایت پخش فیلم و سریال داده شده، شاهد به راه افتادن انحصاری دیگر در شبکه رسانه‌ای آنلاین هستیم. وب‌سایت‌های نماوا و فیلیمو بدون رعایت حق کپی‌رایت آثار خارجی این محصولات را دوبله کرده و حتی با دست‌بردن به محتوای اصلی در داخل پلتفرم خود به اشتراک می‌گذارند و حالا قصد دارند برای فعالیت تماما غیرقانونی خود مبلغ بسیار بالایی را ماهانه از کاربران دریافت کنند.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

این اتفاق درحالی افتاده که صداوسیما نیز با ساختن سریال‌هایی مانند «دادِستان» و «روزهای ابدی» عملا قافیه را به شبکه نمایش خانگی باخته و مخاطبش را دودستی تقدیم رسانه‌های دیگر کرده است. ازسوی دیگر اقبال فوق‌العاده مردم در سال کرونایی به شبکه نمایش خانگی باعث شده مدیران این رسانه‌ها، به‌جای همراهی و درک شرایط جامعه و مردم به فکر دریافتی بیشتر از آنها باشند.

غلامرضا موسوی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه گفته می‌شود یکی از دلایلی که اینها به این میزان، راحت افزایش تعرفه می‌دهند، انحصاری است که دارند، اینچنین می‌گوید: «سینما اگر بخواهد بلیت خود را گران کند وزات ارشاد اجازه نمی‌دهد، باید با اجازه وزارت ارشاد باشد با اینکه هم هزینه سالن و همه‌چیز گران شده است ولی ظاهرا کسی نیست که به وضعیت پلتفرم‌ها رسیدگی کند. ساترا خود را در یک زمینه مسئول می‌بیند. اینکه ساترا نظارت محتوایی دارد و نظارت مدیریتی ندارد به‌درد نمی‌خورد.»

بازی برد و باخت

این اتفاقات درحالی رخ می‌دهد که رسانه فراگیر و بزرگی مانند تلویزیون، انگار دست از ساختن سریال‌های فاخر و جذاب کشیده و به بهانه افزایش هزینه‌ها، میدان را به نفع شبکه نمایش خانگی خالی کرده است. صداوسیما بازی ۶ هیچ برده را به وی‌اودی‌ها باخته است و تغییر نتیجه از طریق قانون هم چندان جذاب و اخلاقی نیست و هرچند دیر اما وقتش رسیده که تصمیم مقتدرانه و بهتری بگیرد و از سپردن سریال‌ها به دوستان ظاهرا همفکر و همراه دست بردارد و کیفیت اثر را بر موارد دیگر ترجیح دهد.

قطعا یکی از دلایل قدرت‌نمایی و انحصارگرایی پلتفرم‌های داخلی، ضعف و انفعال تلویزیون در سال‌های اخیر بوده و تجربه نشان داده که یک سریال خوب به مراتب بیشتر از یک شبکه متوسط، اثر داشته و مخاطب جذب کرده است. شاید شبکه نمایش خانگی به خودش حق بدهد که اوقات فراغت و سرگرمی مردم را در حضور خواب‌آلوده صداوسیما به گروگان بگیرد و بابت تولیداتش که از وظایف اصلی‌اش است طلب پول بیشتری کند.

منبع: فرهیختگان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × یک =