هفت؛خوب،بد،زشت و راه اصلاح آن | تأملی بر برنامه هفت

هفت ؛ خوب،بد،زشت و راه اصلاح آن !

جبارآذین

این نکته رابرای آن ها که نمی دانند در آغاز بگویم که آقایان جیرانی، گبرلو و فراستی از دوستان قدیم و محترم من هستند، ولی در نگاهم به برنامه هفت ،عملکرد آن ها و هفت ، معیار بوده است نه مناسبات دوستانه ما!

خوب،بد و زشت،در سه دوره، آرایشگر سیمای پرچین و چروک مشاطه گری به نام «هفت» در تلویزیون بودند و آن رابرای اجرای حرکات موزون و ناموزون سینمایی درقاب کوچک تزیین می کردند. آن ها برای نجات دهکده هفت دلاور از چنگ راهزنان بهم نرسیده بودند، آنچه ایشان را به هم وبه هفت رسانده بود، طلاهای مردم دهکده بود،نه مردم دهکده!گرچه معرکه گیری های هر سه نفز ، برای خود مشتری هایی هم داشت، ولی سرانجام قلابی و بی خاصیت بودن و بی ادبی های آن، مشتری هایش را پراکند و هفت به هشت هم نرسید چه رسد به نود!

فریدون جیرانی
فریدون جیرانی

افشای پلاستیک بودن وزنه پهلوان پنبه آن و مار معرکه آن ها و کف زن هایی که درمیان مشتری ها پنهان کره بودند و زد و بندهای پشت بساط معرکه و رجزخوانی های کوچه وبازاری آن،کار هفت سازان را به بن بست رساند.اینان که به قصد کیسه نه خدمت، معرکه هفت را راه انداخته بودند،در سه دوره معرکه گیری خود، مصداق خوب ، بد و زشت بودند. البته خوب بودن نه به معنای درست کلمه که در مقایسه با دو رقیب دیگر، چرا که هر سه،با اندکی تفاوت ظاهری در ریخت و شعار، با کمی فاصله و اختلاف، درجا و مسیرانحرافی، معرکه داشتند.

بهروز افخمی
بهروز افخمی

به عبارت روشن، برنامه هفت جیرانی باتمام زد و بند های آن سینمایی تر، هفت گبرلو با تمام کجروی های آن سیاسی تر و هفت افخمی با همه بد دهنی ها و بی ادبی های آن زشت تر از بقیه بودند.گرچه مجریان هفت،چهره های اصلی کم نامی، بدنامی و زشت نامی آن بودند، ولی آن ها تنها مهره های اصلی ناموفقی و بی اعتباری آن و تخریب سینما ازتریبون برنامه هفت در سیما نبودند،گروهی که درپشت صحنه، کار آن ها و هفت را دیکته می کردند، دراین بلایا نقش تعیین کننده داشتند.

محمود گبرلو
محمود گبرلو

اکنون مدتی است با آنکه کرکره هفت که این آخری ها هیچ ربطی به سینما نداشت و چاله میدان فحاشی شده بود،پایین کشیده شده،زمزمه راه اندازی مجدد آن به گوش می رسد،که بخش عمده این خبر پراکنی ها توسط عوامل برنامه هفت شبکه ۳ سیما جهت بازار گرمی منتشر می شود .

برخلاف نظر این و آن، مسأله مهم برنامه هفت برای اصلاح و مناسب شدن، فقط تعویض و گزینش یک مجری دانا، با فرهنگ و کاربلد سینمایی و تلویزیونی نیست؛ که تغییر گروه سازنده از جمعی سوداگر و کار نابلد به گروهی حرفه ای ،سینماشناس و متعهد،بدون باندبازی و آقا زاده نوازی، مسأله اصلی آن است. وگرنه با تغییر مجری هیچ اتفاقی درهفت نمی افتد و همان خواهد شد که بود، بنابراین چون خانه از پای بست ویران است، باید برای آن فکری اساسی کرد و طرحی دیگر انداخت و بیش از این مردم را با بازی های خوب و بد و زشت گول نزد و به راستی به سینمای بیمار کشور برای بهبود و اصلاح آن کمک کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 56 = 58