نقد فیلم وحشی |نمایش واقعی از بازی های ساده لوحانه ی کودکانه تا طبیعت بی رحم

داستان بازی معصومانه دو کودک تا جدال نفس گیر آنها با طبیعت

فیلم وحشی یک نمایش واقعی از بازی های ساده لوحانه ی کودکانه تا طبیعت بی رحم

شناسنامه فیلم وحشی |نام فیلم: وحشی (Fauve) | کارگردان: Jeremy comte | محصول: ۲۰۱۸ کانادا (به زبان فرانسوی) | ژانر: درام | مدت فیلم:۱۶ دقیقه و ۲۴ ثانیه| نامزد اسکار و جشنواره پالم اسپرینگ،ساندس و تورنت

نقد فیلم وحشی

ابتدا به معنای کلمه ی فوو( Fauve) می پردازیم:این واژه فرانسوی به معنای “دد” یا “جانور وحشی” است. فوو که به معنی جانور وحشی و درنده است از آن رو به سبکی در نقاشی اطلاق شده که منتقدی به نام “لویی ووسل” به هنگام دیدار از نمایشگاه سالانه پاییزی پاریس به سال ۱۹۰۵م به تندیسی به سبک تندیسهای “دوناتللو” (هنرمند مجسمه ساز مشهور در دوره رنسانس) برخورد که در میان تابلوهای نقاشی با رنگهای درخشان و با ضربات قلم خشن، تند و بی ظرافت قرار گرفته بود.

او با دیدن این تندبس چنین عنوان کرد: ” دوناتللو در میان جانوران درنده (فووها) ماتیس به عنوان رهبر این گروه اعلام کرد:

«فوویسم، یوغ ستمگری مکتب تجزیه کاری را شکست» او پیوسته بر این باور بود که «هنر باید پویا باشد، نه ایستا» ماتیس بیشتر از هر چیزی به دنبال نحوه بیان بود، و اذعان می کرد که «نمی توانم بین احساسی که برای زندگی دارم و نحوه بیان آن تمایزی قائل شوم» . ماتیس و دوستانش از هرگونه سه بعدی نمایی دوری کرده و اذعان داشتند که شکل های طبیعی باید از یک نظم معنوی تصویر پیروی کنند. نور باید به واسطه رنگ بیان شده و گستره تصویر باید با قطعات رنگی صریح مفصل بندی شود؛ زیرا به مدد رنگ های صریح و خالص است که می توان به حداکثر بیان دست یافت.

از ویژگیهای بارز و برجسته فووها بهره گیری جسورانه از رنگهای درخشان، خالص، تند و پر کنتراست در کنار یکدیگر است. آنها این رنگهای تند را با ضربات قلم خشن و پر تحرکشان محکم و قدرتمند به کار می بردند .در آثار بعضی از این هنرمندان توجه به ارزشهای تزیین گرایانه نقوش و استفاده از خطوط کناره نمای قوی و پرکنتراست دیده می شود.

برداشت کارگردان از فوو

جرمی کارگردان فیلم وحشی می گوید: فوو الهام بخش برخی کابوس های کودکی من در شهری است که در آن بزرگ شده ام،جایی که احساسات و مناظر واضحی را از آن به یاد دارم و مجذوب آن هستم.

فیلم با تاریکی مطلق آغاز می شود همراه با صدای حشرات و بعد روشنایی و نمایی کج  از یک واگن متروکه قطار که گویی کسی برای نجات به در می کوبد.صدای پسر بچه ای که توسط دوستش در واگن زندانی شده و از او می خواهد تا در را باز کند و خنده های دوستش که به او می گوید چند چند شدیم؟

در همان ابتدای فیلم بیننده وارد بازی دو کودک می شود و شخصیت خودش را در شخصیت های فیلم وحشی پیدا می کند. دو پسر بچه بهترین سوژه برای اجرایی ارگانیک و بداهه نوازی که به من مخاطب کمک می کنند تا دیالوگ ها طبیعی تر و واقع بینانه تر شوند.یک بازی عجیب که هرکس زودتر امتیاز ۶ را کسب کند برنده است و احساسات بیننده را سخت درگیر خود می کند.

در زبان فرانسه وقتی بچه ها در حال شوخی هستند حالت تهاجمی و بدوی دارند که به آن نیز فوو می گویند.از ۵۰ پسر بچه برای ساختن این فیلم تست گرفته می شود،اما این دو پسر کاریزمای طبیعی و شفاف داشتند و همچنین شخصیت آنها این فیلم را به سطح مطمعن و اصیل تری می رساند.

بازی دو بچه

کاملاً مشخص است که این دو پسر (Felix Grenier and Alexander Perreault ) تجربه بازی در بیرون از منزل را دارند و رفتار آنها منعکس کننده ی آموزه های والدین آنها است و ما می توانیم تصور کنیم که این دو پسر چگونه رشد می کنند و در سنین جوانی می توانند با چه آسیب هایی روبرو شوند. در عصر ما سلامت روان قابل دسترسی تر و درک پذیر تر است اما همه از دوران کودکی شروع می شود و باید از دوران کودکی به آن رسیدگی شود.

بازی هنوز ادامه دارد و هر کدام به دنبال امتیاز برای برنده شدن هستند و هر کاری می کنند تا زود تر به امتیاز۶  برسند. و من بیننده را با خود از بازی به بازی دیگر می کشند برای مثال: بازی عجیب آغاز فیلم وحشی که دو پسر بچه چشم در چشم هم می دوزند و شکلک در می آورند که هرکس اول بخندد باخته و پسر نارنچی پوش می بازد و بازی ۲-۲ مساوی می شود.

نکته: توجه کنید در این سکانس فیلم قاب بسته شده دور صورت پسرها، قابی است مستحکم با خطوط دورگیری شده مشکی که اطراف آن با رنگ زرد محصور شده نشان از المان های مکتب فوویسم در نقاشی دارد.

پنج روز فیلم برداری در اطراف یک معدن قدیمی در اطراف مونترال با قطار های متروکه که محل خوبی برای بازی بکر کودکانه است.قبل از فیلم برداری به دو پسر اجازه کاوش در اطراف داده شد تا آنها هم برای بازی پیشنهادهایی داشته باشند.

 

 

بازی همچنان ادامه دارد

بازی همچنان ادامه دارد، هر کدام برای جلو افتادن نقش بازی می کند تا جایی که ممکن است هم دیگر را گول بزنند و به هم دروغ بگویند و حتی اگر راست هم بگویند طرف مقابل برای اینکه امتیاز از دست ندهد حرف دیگری را باور نمی کند مثل سکانسی که یکی از پسر بچه ها یک روباه می بیند و هرچه به دوستش می گوید برگرد نگاه کن و او باور نمی کند.

بازی چند دقیقه ای متوقف می شود در حال حرکت دیالوگ هایی میان هر دو رد و بدل می شود ولی حرف هم را باور نمی کنند.

نکته: با اینکه بازی باید فقط یک برنده داشته باشد ، بیننده شاهد رفتارهای مهربان دوکودک نسبت به یکدیگر هم است برای مثال: گرفتن دست برای بلند شدن یا کمک کردن به هم برای عبور از سیم خاردار.

فیلم وحشی
فیلم کوتاه وحشی

در سکانس های مختلف فیلم وحشی شاهد قاب مستحکم همراه با بازی نور و کنتراست شدیدی هستیم که همگی از ویژگی های مکتب فوویسم می باشند.همچنین ورود ناگهانی و وحشیانه ی یک کامیون زرد رنگ به بازی کودکانه ی آنها و فرار و اضطرابی که در دو پسر ایجاد می شود ، آنها را به طبیعتی بکر و بی رحم می کشد و آنها را در خود محو می کند.

بازی هنوز ادامه دارد و پسر بچه نارنجی پوش ادعا می کند چون زودتر رسیده و از دست کامیون خلاص شده ۵-۳ جلو است، و فقط یک امتیاز می خواهد تا برنده شود. دوستش تا زانو در باتلاق سیمانی فرو می رود و از او کمک می خواهد ولی او باور نمی کند و می گوید که تو فقط می خوای به من برسی و الکی برای کمک به او دست دراز کرده و جا می زند تا باز بازی را ببرد.

باتلاق

بازی ۳- ۶ می شود و او خوشحال از بردن به روش خود شادی می کند، دوستش تیلور به سختی خودش را نجات می دهد و او را به وسط سیمان ها  حل می دهد پسر نارنجی پوش تا کمر وارد باتلاق می شود و هرچه کمک  می خواهد دوستش ابتدا گول حقیقت او را نمی خورد و بعد هرچه می خواد به او کمک کند نمی تواند.

بازی معصومانه دو کودک در حال تغییر است، و از کنترل آنها خارج می شود. باتلاق سیمان قدرت طبیعتی است که آنها در آن گرفتار شده اند.و دوربینی که روی سه پایه تثبیت شده تا من بیننده عمق این فاجعه را بهتر درک کنم.انسانی که خود را برتر از همه چیز می داند حالا خود در طبیعت غیر قابل کنترلی گیر می کند که پیروزی اش به قیمت نابودی اش در برابر طبیعت است.

همه هدف فیلم وحشی برای تقویت چشم انداز ذهن مخاطب و نشان دادن یک نمایش واقعی از بازی های ساده لوحانه ی کودکانه تا طبیعت بی رحم آن را به یک فیلم کوتاه موفق و بالیاقت تبدیل می کند که ارزش دیدن دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 5 =