نقد فیلم آباجان- اختصاصی هنرلند از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر

آباجان،مادربزرگی برای تمام آدمها

یادداشتی بر فیلم آباجان

خلاصه فیلم آباجان:

در دهه شصت در شهر زنجان خانواده ای،هم جنگ را تجربه می کنند و هم کشمکشهای درون خانواده را که به یک جنگ داخلی و درونی تبدیل می شودو……..

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

شناسنامه  فیلم:

نویسنده،تهیه کننده و کارگردان:هاتف علیمردانی/مدیر فیلمبرداری:حسین جعفریان/جلوه های ویژه:محمد لطف علی/بازیگران:فاطمه معتمد آریا،سعید آقا خانی،حمید رضا آذرنگ،شبنم مقدمی،فریبا متخصص و…..

نقدفیلم آباجان:

هاتف علیمردانی یکی از فیلمسازانی است که تقریبا در سالهای اخیر با یک فیلم بلند سینمایی در جشنواره حضور داشته است.(کوچه بی نام) توقع ها را از او بالا برد تا آنجا که (هفت ماهگی) او در جشنواره سال گذشته نگاهها را به خود جلب نکرد. فیلم آباجان قصه جنگ را در یک خانواده زنجانی روایت می کند.خرده داستانها ،کشمکشها و کنشهای افراد دیگری را به قصه اصلی پیوند میزند، که موجب باز شدن گره هایی از زندگی شخصیتهای قصه می شود و از چهره های مختلف نقاب بر می دارد.
استفاده از لهجه ترکی یکی از ویژگی های فیلم علی مردانی است. بازیگران فیلم گرچه با زبانی بین فارسی و ترکی صحبت می کنند اما نیاز به زیر نویس و ترجمه ندارند. زیرا می شود معنای کلمه ها را از طریق القای حسهایشان درک کرد.
(مثلا در صحنه ای که آباجان پسرش را در بین اسرای عراقی در تلویزیون می بیند. یک بازی حسی را به نمایش می گذارد. در این صحنه او با زبان ترکی حرف می زند و حسش معنای کلمات را القا می کند.)
دیالوگهای فیلم آبا جان تمیز و شسته رفته نوشته شده اند.شخصیت آباجان و بیشتر شخصیتهای قصه پردازش خوبی دارند.صحنه پردازی،جلوه های ویژه میدانی و بصری بدون اغراق و ساده است.کسانی که دهه شصت و دوران جنگ را تجربه کرده اند به راحتی با این فیلم همذات پنداری می کنند. بازیگران در آباجان حرف اول را میزنند چه در انتخابشان و چه در بازی هایی که ارائه می دهند.
فاطمه معتمد آریا که یکی از بازیگران درجه یک سینمای ایران است در این فیلم توانسته نقشش را بسیار عالی و درخشان ایفا کند.او البته در فیلمی مثل گیلانه با لهجه شمالی حرف میزند و اینبار لهجه ترکی را چنان با نقش آمیخته که باور پذیری شخصیت آباجان بسیار راحت می شود.بازی درخشان گاه با درون ریزی حس و گاهی با برون ریزی احساسها بسیار تحسین بر انگیز است .
حمید رضا آذرنگ ،شبنم مقدمی و سعید آقا خانی هم نقشهایی متفاوت را به نمایش می گذارند.
در موازات قصه اصلی عشق دختر و پسری جوان، روایت می شود که خوب از آب در نیامده است.با پیرایش این نکته شاید بتوان گفت آباجان یکی از فیلمهای تحسین بر انگیز و ارزشمند کارنامه هاتف علی مردانی است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

67 + = 74