نقد فیلمهای جشنواره سی وچهارم فجر:«دلبری»

“دلبری” نگاهی نو در حوزه فیلمهای اجتماعی*

 

خلاصه داستان:

«طوبی» مادر خانواده ،فرزندانش را برای رفتن به جشن عروسی خواهرزاده‌اش آماده می کند وآنها را به دست برادرش میسپارد که به مراسم ببرد وخودش تنها نزد همسر جانباز قطع نخاعیش «میثم» می ماند که آخرین لحظات زندگیش را می گذراند .

 

شناسنامه فیلم :

«دلبری»
نویسنده و کارگردان : سید جلال دهقانی اشکذری
تهیه کننده : سید مجمود رضوی

بازیگران: هنگامه قاضیانی، آتیلا پسیانی، عباس غزالی، محمدرضا شیرخانلو، مهسا هاشمی، مهدی عطاران بازیگران «دلبری» هستند.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

سایر عوامل :

مدیر تولید: مرتضی متولی، مدیر فیلمبرداری، فرشاد بشیرزاده، طراح صحنه و لباس: آبتین برقی، صدابردار صحنه: طاهر پیشوایی، طراح گریم: سعید ملکان، تدوین: حمیدرضا قربانی، صداگذاری و میکس: سید علیرضا علویان، موسیقی: فرید سعادتمند، مدیر تدارکات: محمد اسماعیل کلبی آبادی، عکاس: محمد حسن ناحی، دستیار اول کارگردان و بزنامه ریز: بابک نبی زاده

نقدفیلم:

«دلبری» ساخته «سید جلال دهقانی اشکذری» ،  پیش ازاین  ” خانه ای کنار ابرها ” ، فیلم تحسین شده توسط منتقدین را در کارنامه خود دارد .
جلال دهقانی برای فیلم ” خانه ای در میان ابرها ” که در ژانر دفاع مقدس بوده ، دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه ی نگاه نو و فانوس بخش داستانی بلند جشنواره عمار را ازآن خود کرده است .
دهقانی این بار نیز به موضوع دفاع مقدس پرداخته است و نماینده ی آن در جشنواره است.
” دلبری ” بیشتر از آن که از سینما ی عامه پسند بهره ببرد و بتواند مخاطب عام را همراه خود کند و از اصل سرگرمی بودن سینما پیروی کند ، بیشتر فیلمی تجربی و آوانگارد است که در فضایی سرد و آرام به درام می رسد .
روایت همسر جانبازی است که دلانه ها و کشمکش ها و حالات روحی همسر ، درام را شکل می دهد .
نور های سرد و طراحی لباس آبی رنگ طوبی و صحنه در خدمت فضایی است که کارگردان قصد ترسیم آن را داشت .
سید جلال دهقانی در انتخاب بازیگر نیز موفق بوده و تنها دلیلی که مخاطب با توجه به خاص و تجربی بودن فیلم میتواند آن را تحمل کند بازی خوب هنگامه قاضیانی است .

۱۹۲۳۰۲۸
جلال دهقانی به خلاف اغلب آثاری که موضوع دفاع مقدس را در فضای جبهه وپشت خاکریزها دنبال می کنند ، موضوع را درون شهر و در فضای خانواده پرداخته است .
قابل تامل اینکه کارگردان فیلمش را یک ملودرام اجتماعی می خواند ؛ این در حالیست که غالب آثاری که در اجتماعی ساخته می شوند ، به ندرت قابل تمییز در موضوع هستند . موضوعاتی از قبیل خیانت و امثالش ، که هر سال بخش قابل توجهی از جشنواره را به خود اختصاص می دهند . با این ادعا که ژانر اجتماعی همین است و باید که طرح مساله کرد . فارغ از این سوال که مگر مساله خیانت و امثال آن چه مقدار شیوع دارد که چنین حجمی از فیلمها را به خود اختصاص می دهد؟! فیلمساز ما بایستی توجه داشته باشد که اثر در سینماهای همه ی شهر ها به روی پرده می رود و آیا مساله ی مذکور در همه ی این شهر های دیگر نیز مبتلا به است و دغدغه ی مردم آن ؟!
” دلبری ” با موضوع دفاع مقدس نگاهی نو در حوزه فیلمهای اجتماعی است ، که باید حضورش را غنیمت شمرد.


*این نقد از جمله نقدهای ارسالی خوانندگان «هنرلند»است که به قلم جناب آقای «علی صبوری» نوشته وبرای ما ارسال شده است. ضمن تشکر از ایشان از سایر علاقمندان نیز جهت ارسال نقدهایشان از فیلمهای جشنواره به وبسایت «هنرلند» دعوت می شود.

لازم به ذکراست به احترام این کاربر ارجمند ،سایت هنرلند انتشار نقد نویسنگان اصلی خود، براین فیلم را به زمان اکران عمومی آن موکول خواهد کرد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

24 − 15 =