نقدی بر فیلم کوتاه کودکان ابری

نقدی بر فیلم کوتاه کودکان ابری | محبوبه کیایی | سرزمین هنر | تلویزیون

داستان کوتاه دو کودک، که نداشته هایشان را باهم تقسیم می کنند

شناسنامه فیلم:
نام فیلم:کودکان ابری
کارگردان: رضا فهیمی
محصول:۱۳۹۳ ایران
مدت فیلم:۱۸ دقیقه و ۴ ثانیه
بهترین فیلم کوتاه آسیا در دومین جشنواره فیلم توکیو
این فیلم برای اولین بار در ایران در سال ۲۰۱۶ به آکادمی اسکار معرفی شد.

داستان فیلم کودکان ابری در روستای کوچکی در اطراف رفسنجان می گذرد که جهان کلی فیلم را تشکیل می دهد. بردن فیلم در دل روستایی کوچک و هویت سازی و شخصیت سازی دو کاراکتر اصلی یعنی دو پسر بچه ساده روستایی با لهجه های شیرینشان کاملا حساب شده و دقیق می باشد.
در همان ابتدای فیلم بیننده وارد بازی دو کودک می شود و شخصیت خودش را در شخصیت های فیلم پیدا می کند. دو پسر بچه بهترین سوژه برای اجرایی ارگانیک که به مخاطب کمک می کنند تا دیالوگ ها طبیعی تر و واقع بینانه تر و همچنین شیرین تر دیده شوند.
این دو پسر بچه روستایی قصد دارند روستایشان را بین یکدیگر تقسیم کنند و رقابت این تقسیم تاجایی ادامه پیدا می کند که کار به کلاغ ها و مدرسه و هرچه در پیرامون آنهاست می رسد.

در کمال ناباوری در جدیت تقسیم بندی این نداشته ها که هیچ وقت قرار نیست دستشان به آنها برسد کتک هم می خورند.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

سادگی در کودکان ابری

سادگی کودکانه و لهجه شیرینشان حتی درخت انار وسط حیاط مدرسه، به جذابیت فیلم می افزاید و تعادلی در فرم و محتوای فیلم کودکان ابری ایجاد می کند.

همه ی هدف فیلم برای تقویت چشم انداز ذهن مخاطب و نشان دادن یک نمایش واقعی از بازی های ساده لوحانه ی کودکانه آن را به یک فیلم کوتاه موفق و بالیاقت تبدیل می کند که ارزش دیدن دارد.
فیلم حاوی پیام های مختلفی همچون عشق، تنفر، دوستی، لجبازی، قهر و آشتی و سادگی کودکانه است که تمام فیلم را با منطق کودکانه جلو می برد و از شخصیت های آن، آدم هایی می سازد که در ذهن و قلب و مخاطب می نشینند.

درست مثل برخی آدم ها که تاریخ مصرف ندارند و همیشه در قلب انسان باقی می مانند.
فیلم کوتاه کودکان ابری با اقتباس وفادارانه از کتاب باغ اناری نوشته ی محمد شریفی نعمت آبادی، پیوند چشمگیری میان سینما و ادبیات ایجاد می کند .

نکته درخشان تر فیلم قطعه موسیقی ارزشمند کجایی اثر کیهان کلهر است که از این فیلم کوتاه یک فیلم ساده ولی جذاب می سازد تا به دل مخاطب بنشیند.
کودکان فقط دنیا را از زاویه دید خود درک می‌کنند، دنیایشان سر شار از خلاقیت و تصویرسازی است چنانچه این خلاقیت را می توان در نوع تقسیم بندی دنیای پیرامون این دو کودک در فیلم کودکان ابری مشاهده کرد .

البته زندگی در روستا و تاثیر پذیری از طبیعت بر خلاقیت هوشمندانه این تقسیم بندی می افزاید و مخاطب بزرگسال را وادار می کند تا به تماشای این دنیای زیبای کودکانه و لذت بخش بنشیند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 84 = 86