یک جنوبی تمام عیار:ناصر تقوایی کیست؟

 سینماتک خانه هنرمندان در اقدام جالبی  از سوم مرداد  با مرور فیلم های ناصر تقوایی  از این فیلمساز برجسته تجلیل می کند.این برنامه که با«گزیده ی فیلم های پیش از انقلاب »  شروع و به ترتیب  با «ناخداخورشید » ، «گزیده ی آثار مستند »،«ای ایران» و«کاغذ بی خط »ادامه می یابد، در روز آخر با اکران فیلم کوتاه «کشتی یونانی و رهایی » به پایان می رسد.

ناصر تقوائی که این روزها متأثر از درگذشت عباس کیارستمی است حال وهوای غریبی دارد .درشب آغاز مراسم ویژه سینما تک در خانه هنرمندان آنگونه که خودش گفته است از روزی که کیارستمی از دنیا رفته است او از خانه بیرون نیامده وانگار در خلأ زندگی می کرده است. با این وصف به نظر می رسد،این اقدام سینما تک خانه هنرمندان بسیار به موقع انجام پذیرفته است چرا که درگذشت غم انگیز کیارستمی می تواند در روحیه بسیاری از سینماگران وهنرمندان همعصر او نوعی غم وافسردگی را به وجود آورد و از این منظر برگزاری اینگونه مراسم در این اوقات می تواند جو اندوهناک موجود را بشکند و دوباره حس پویش را در این جمع احیاکند. کارگردانی همچون تقوائی که به قول خودش عاشق ادبیات است نمی تواند از کنار سینمای شاعرانه کیارستمی به سادگی عبور نماید .

متولد بیستم تیر ۱۳۲۰ یک جنوبی تمام عیار است این تنها به دلیل نام آبادان در جلوی محل تولدش در شناسنامه اش نیست بلکه شناسنامه هنریش به خوبی تعلقش به خطه جنوب را به رخ می کشد. «اربعین» و «بادجن» نشانه های روشنی از تعلق خاطرش به جنوب است. او اگر رمان یک نویسنده آمریکائی را هم بخواند، آن را ایرانی جنوبی می بیند همانطور که داشتن ونداشتن همینگوی را به ناخدا خورشید مبدل می کند.ناخدائی کاملا جنوبی با بازی درخشان یک بازیگر مشهدی بیش از آنکه مدیون استعداد ذاتی بازیگر توانمندی چون داریوش ارجمند باشد حاصل هوشیاری کارگردانی چون ناصر تقوائی در انتخاب دقیق تمام عوامل فیلم درخشانی است که بوی دریا از آن به مشام می رسد.

تقوائی یک فیلمساز تمام عیار است، مستند سازی که ۶فیلم سینمائی داستانی ساخته است و سریالی که جزء بهترین سریالهای تلویزیونی ایران در تاریخ این رسانه به شمار می رود ،هرچند نسل امروز کمتر با نام آن آشا باشند. سریال دائی جان ناپلئون براساس رمانی به همین نام نوشته طنزپرداز معاصر ایرج پزشک زاد.

او اگر دائی جان ناپلئون را هم نمی ساخت آن قدر مشهور بود که امروز از آن تجلیل به عمل آید اما ساخت این سریال نشان داد که بزرگان آن روز سینما و تئاتر کشور در جوان جنوبی آن روز هیبت سینماگر بزرگ امروز را می دیدند و اینکونه بود که نامهای بزرگ آن روز همچون پرویز فنی زاده و محمد علی کشاورز و غلامحسین نقشینه به خوبی دربرابر دوربینی که او کارگردانی می کرد به بازی پرداختند.

تسلط او بر تعزیه وساخت مستندهایی همچون تمرین آخر ،تعزیه حر دلاور به او شناختی متفاوت از تعزیه داده است آنگونه که تعزیه را  غم نامه نمی داند و می گوید :

به جزء تعزیه حضرت اباعبدالحسین (ع) ما انواع دیگر تعزیه نیز داریم مانند تعزیه مختار، تعزیه سلیمان و بلقیس که این دو حتی به دلیل اغراق زیاد در صحنه های خود به کمدی نزدیک می شوند. کمدی ترین تعزیه، تعزیه ی مختار است. در متون جدید اغراق زیادی شده است و تعزیه مختار با هزینه زیاد به مجموعه ی مختارنامه تبدیل شده است.

نامزد نخل طلایی جشنواره فیلم کن برای فیلم قصه های کیش،نامزد پلنگ طلایی جشنواره فیلم کارنو برای فیلم ناخدا خورشید و برنده پلنگ برنزی جشنواره فیلم کارنو برای همین فیلم نشان از جایگاه این فیلمساز ایرانی در میان فیلمسازان معتبر جهانی است.

حضور او در جامعه فرهنگ و هنر  ایرانی در ۷۵ سالگی زندگیش مبارک و میمون باد.


فیلم شناسی تقوائی در یک نگاه/ منبع

فیلم[ویرایش]

فیلم‌شناسی
سال نام فیلم کارگردان تدوینگر فیلمنامه‌نویس توضیحات
چای تلخ Yes نیمه تمام
زنگی و رومی Yes نیمه تمام
۱۳۸۰ کاغذ بی‌خط Yes عباس گنجوی Yes
۱۳۷۷ کشتی یونانی Yes بخشی از قصه‌های کیش
۱۳۶۸ ای‌ایران Yes عباس گنجوی Yes
۱۳۶۵ ناخدا خورشید Yes Yes Yes ۱۳۶۵ – برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از پنجمین جشنواره فیلم فجرداریوش ارجمند
۱۳۶۵ – برندهٔ لوح زرین بهترین بازیگر نقش دوم مرد از پنجمین جشنواره فیلم فجرسعید پورصمیمی
۱۳۶۵ – نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد از پنجمین جشنواره فیلم فجرفتحعلی اویسی
۱۳۶۵ – نامزد سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از پنجمین جشنواره فیلم فجر – ناصر تقوایی
۱۳۶۵ – نامزد سیمرغ بلورین بهترین فیلم از پنجمین جشنواره فیلم فجر – محمدعلی سلطان‌زاده، هارون یشایائی
۱۳۶۵ – نامزد سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری از پنجمین جشنواره فیلم فجرمهرداد فخیمی
۱۳۶۵ – نامزد سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن از پنجمین جشنواره فیلم فجرفریدون ناصری
۱۹۸۸ – برندهٔ یوزپلنگ برنزی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو – ناصر تقوایی
۱۳۵۲ نفرین Yes عباس گنجوی Yes
۱۳۵۰ صادق کُرده Yes عباس گنجوی Yes
۱۳۴۹ آرامش در حضور دیگران Yes عباس گنجوی ناصر تقوایی با غلامحسین ساعدی

فیلم مستند[ویرایش]

فیلم کوتاه

  • رهایی (۱۳۵۰) آرمان بحرینی (خط)

فیلم نامه

  • انسان کامل
  • کبریت بی خطر
  • چای تلخ
  • کوچک جنگلی

داستان

  • تابستان همانسال (هشت داستان پیوسته)

جوایز[ویرایش]

 

 

 

از مهمترین جوایز تقوایی

 

حواشی تقوایی

به گزارش آفتاب نیوز
«مرضیه وفامهر» مستندساز و بازیگر سینمای ایران متولد  (١٣۵٢) همسر تقوایی در ٣١/تیر/١٣٩٠  به دلیل بازی در فیلم «تهران من، حراج» بازداشت شد.

تقوایی گفت:« همسر من به خاطر بازی در فیلمی که مجوز داشته بازداشت شده .»

این کارگردان سینما تاکید می‌کند: «من پیش آقای شمقدری هم رفته‌ام. ایشان در ابتدا تصور می‌کرد که فیلم مجوز ندارد، اما بعد مجوز آن پیدا شد که متعلق به سال ۱۳۸۷ است .»

به گزارش فرارو،تقوایی همچنین انتقاد شدیدی به«مختارنامه»  در سال ١٣٩٠ داشته است:

اودر نشست در اصفهان ،با اشاره به انواع تعزیه گفت: .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 30 = 39