نادر برهانی مرند | نگران استقلال دبیر جشنواره نباشید

گزارش اختصاصی سرزمین هنر از نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره تئاتر فجر | به روایت محمدحسن حسینی

 

نشست خبری سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر سه شنبه ۹ مردادماه ۱۳۹۷ با حضور «نادر برهانی مرند» دبیر این دوره از جشنواره، «سعید اسدی»، «اتابک نادری»،«عباس غفاری» وسایر دست اندرکاران این جشنواره در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

«نادر برهانی مرند» دبیر سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ابتدای سخنانش را با این عنوان که من خود از اصحاب رسانه هستم، آغاز کرد و گفت: اساساً اهل گفت و گو و مشورت هستم و حالا که فراخوان تنظیم شده فکر میکنم با اهالی رسانه می توانیم به تبادل نظر بنشینیم وی اشاره کرد در مقام یک هنرمند علاقه ای به این مقوله ندارم اما به عنوان دبیر دوست دارم این اتفاق رقم بخورد.

برهانی مرند از تئاتر تا رادیو و از صحنه تا جشنواره

«برهانی مرند» راست می گوید، اهالی رسانه و هنرمندان واقعی بیشتر روایتگر رویدادها یا پدیدآورنده ی اثر هنری اند و ترجیح می دهند از زبان هنر سخن بگویند تا در جایگاه مسؤل یا تبلیغات. با این حال او که سابقه ی روشنی در تئاتر و رادیو دارد، این بار در کسوت «دبیر سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر »برنامه های خود در تجربه ی جدیدش را با خبرنگاران درمیان گذاشت.

دبیر جشنواره گفت: در همین راستا ٣ نشست رسانه ای تعریف شده و حتی از عباس غفاری روابط عمومی جشنواره خواسته ام که ساعاتی را برای گفت و گوی رسانه ها اختصاص دهد. فراخوان حاصل ٢ ماه زحمت بی تعارف ما است و به سر فصل های اصلی اشاره می کنم.

برهانی مرند معتقد است فراخوان امسال تغییری نسبت به گذشته نداشته و در واقع ادامه منطقی فراخوان سال های قبل است.

جشنواره تئاتر فجر بعد از دهه فجر

وی درباره تغییر زمان برگزاری سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به بعد از دهه ی فجر گفت:

چون از ۱۰ تا ۲۰بهمن ایام فاطمیه می باشد یا باید جشنواره را در دی ماه برگزار می کردیم که زمان مناسبی نبود، و یا از یکم تا ۱۲ بهمن که همزمان با جشنواره فیلم فجر می شد. در نهایت تصمیم بر آن شد که بعد از ۲۲ بهمن و همزمان با جشنواره موسیقی باشد که از نظر ما بهترین زمان است.

شرایط خاص تئاتر ما و با خصوصی شدن و ورود جوانان به تئاتر باعث شد نگاه ما هم تغییر کند و‌ رویکرد ما هم رقابتی شده است و اغلب اهالی تئاتر علاقه مند شرکت د رویداد های رقابتی هستند.

برهانی مرند افزود: یکی دیگر ازآسیب شناسی های ما این بود که بتوانیم به همه صنوف اهمیت بدهیم و جشنواره سی و‌هفتم برای همه صنوف برگزار شود و به این نتیجه رسیدیم که اگر در شرایط آرمانی انتخاب اثار پیش می رویم باید به دو موضوع توجه کنیم که انتخابگر خوب و سپس برگزار کننده خوبی باشیم.

 جشنواره ی فجر، یک جشن است

برهانی مرند گفت: جشنواره های فجر ما فراموش کرده اند که یک جشن هستند به همین منظور ما امسال مهمترین کارمان پیوست های تشریفاتی دانستیم نه تجملاتی(با تأکید)و البته کار سخت و هزینه بری است اما اکر ۲۰ درصد هم موفق شده باشیم بسیار خوب است.همچنین توجه به استان از موارد خاص ما در این دوره از جشنواره بود.این حق داوران و هنرمندان است که در جشنواره ای شرکت کنند که سرشار از آبرو و‌احترام باشد.

محمد حسن حسینی- سرزمین هنر(honarland.ir)
محمد حسن حسینی- سرزمین هنر(honarland.ir)

تئاتر و چهل سالگی انقلاب

برهانی مرند در ادامه به سوالات خبرنگاران و اهالی رسانه پاسخ داد. او در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و‌تأثیر آن در جشنواره و بخش های این دوره بیان کرد:

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

امسال با چهلمین سالگرد انقلاب رو به رو‌هستیم و به جشنوارگی این دوره اضافه شود و ما در انتخاب هایمان دقت می کنیم که آثار در وهله اول صددرصد کیفی باشند و کیفیت، خلاقیت، انظباط در آثار مورد توجه قرار گیرد و در عین حال روح چهل سالگی انقلاب در جشنواره و تمام آثار جریان داشته باشد.

گرانی نرخ ارز و مسأله بخش بین الملل

بودجه این دوره نیز همانند سال قبل است اما قرار است در بخش بین الملل از ارز دولتی استفاده کنیم که مطمئنم دوستان ما را حمایت خواهند کرد و مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.
برهانی اضافه کرد: با وجود مشکلات اقتصادی سعی میکنیم در برنامه ریزی هایمان به این مشکلات توجه داشته باشیم که هم بخش کیفی و هم بخش اقتصادی را در نظر
بگیریم.

سعید اسدی مدیر بخش بین الملل

در ادامه سعید اسدی مدیر بخش بین الملل سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در این باره بیان کرد:

بودجه و فرصت محدود ما همیشه کار را برایمان دشوار کرده است. در این دوره تعامل تئاتر ایرانی با تئاتر ملل از جمله برنامه های ما است که البته حضور نمایش های خارجی در بخش های دیگر نیز وجود دارد.

وی افزود: در سال های اخیر بخش بین الملل متمرکز بر حضور کارهای خارجی بوده اما حضور مهمانان خارجی مثل دبیران فستیوال های دیگر نیز بسیار مهم است و این فرصت را برای معرفی آثار و هنرمندان‌ایرانی فراهم می کند. در کنار حضور مهمانان خارجی و دعوت از هنرمندانی که شان جشنواره را بالا ببرند، ملاقات مهمانان با هنرمندان و فراهم شدن شرایطی برای معرفی بین المللی آثار ایرانی از دیگر برنامه های ما است. در حال حاضر ۸۴ اثر از مسیر فراخوان و ۴۰ اثر از طریق مذاکره به دست ما رسیده که در حال بررسی هستند.

پوستر و باقی قضایا

برهانی مرند در بخش دیگری از این نشست درباره زیاد بودن آثار در بخش های مختلف جشنواره گفت:

من ترسم این بود که به ما ایراد بگیرند که امسال چرا انقدر فراخوان تُنُک است اما تلاشمان بر همین مساله بوده که جشنواره نسبت به سال های قبل شسته رفته تر باشد

وی در پاسخ به اینکه انتقاداتی که نسبت به برگزاری بخش مسابقه پوستر و عکس در دوره های گذشته وجود داشت، گفت: یکی از مواردی که درباره تنک کردن جشنواره مدنظرم بود مربوط به همین بخش ها است. ما از زیر بار برگزاری این بخش ها شانه خالی نکردیم اما چون اولویتمان این بخش ها نیست کمتر مورد توجه قرار دارند. من ترجیح می دهم به پیشواز جشنواره ای برویم که میزان جایزه هایش در حد یک جشنواره بین المللی باشد. ما امسال بخشی را حذف نکردیم اما خیلی از مواردی را که در اولویتمان نبود تنک تر کردیم. این برنامه ریزی ها با مشورت مدیران این بخش ها انجام شده است و آنها از اینکه اختتامیه شان نزدیک به اختتامیه اصلی برگزار شود، استقبال کردند.

نادر برهانی مرند و عباس غقاری
نادر برهانی مرند و عباس غقاری

استقلال دبیر سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

استقلال دبیر جشنواره یکی از مهمترین دغدغه هایی است که همیشه در هر جشنواره ای مطرح است. «برهانی مرند» دبیر سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر استقلال دبیر هنری جشنواره و آیین نامه جشنواره تئاتر فجر متذکر شد:

باید به کسانی که نگران استقلال من به عنوان دبیر جشنواره هستند بگویم که وقتی شهرام کرمی این مسأله را با من در میان گذاشت من از همان ابتدا بر استقلالم به عنوان دبیر جشنواره تاکید داشتم. تا به حال هم کرمی برادرانه پای کار ایستاده است و نه مخالفتی با من داشته نه مساله ای را به من تحمیل کرده است. من به یکپارچگی سیستم بسیار اعتقاد دارم و معتقدم یکی از رکن های این یکپارچگی هماهنگی با مدیر بالادستی است. ما داریم برادرانه و همدلانه و با اخوت کارمان را پیش می بریم.

برهانی گفت: من نه تنها موافق آیین نامه هستم بلکه به آن معتقدم چون وقتش بود که چنین رویداد بزرگی آیین نامه و چارچوب مشخصی داشته باشد. این آیین نامه کمی شتابزده نوشته شده است اما قرار است با همراهی شهرام کرمی و تیمی از افراد یک بازنگری روی آن صورت گیرد تا برای سال آینده به شکلی مطلوب تحویل دبیر آینده شود.

دبیر سی و‌ هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در پایان گفت: به هنرمندان این حق داده شده که خودشان انتخاب کنند در کدام بخش حضور داشته باشند.

محمد حسن حسینی، روابط عمومی هنرلند

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

58 + = 61