مهمان نوروزی هنرلند:سیامک احمدی – قسمت اول گفتگو

امروز پنجم فروردین ۱۳۹۶ گفتگوی ما با سومین مهمان نوروزی هنرلند تقدیمتان می شود. آقای سیامک احمدی از جمله هنرمندانی هستند که نمیشود ایشان را به راحتی معرفی کرد . و البته باز از جمله کسانی هستند که به دلیل فعالیت ایشان در حوزه خبرنگاری و مصاحبه ، تهیه گزارش از ایشان کار چندان ساده ای نیست. سیامک احمدی در حوزه های نویسندگی مینیمالیست ، تألیف کتاب برای کودک و نوجوان ،تدریس داستان نویسی، بازیگری تاتر و سینما ، نویسندگی فیلمنامه، تهیه کنندگی و کارگردانی ، صداپیشگی ، نقد آثار ادبی ، خبرنگاری و روزنامه نگاری، فعالیتهای چشمگیری داشته اند . در گفتگو با ایشان ، به فعالیت های وی در حوزه ادبیات می پردازیم و گفتگو در زمینه سینما را به قسمت بعد موکول میکنیم. در ادبیات آنچه بیش از همه از آقای سیامک احمدی به چشم می آید ، نوشته های مینیمال و داستان های کوتاه کوتاه ایشان است . هر چند نقدهای ایشان هم بسیار دقیق و فنی و بدون جانبداری و به دور از هر گونه حاشیه ای است.

هنرلند آقای سیامک احمدی، لطفاً کمی در مورد هنر مینیمال و داستان مینیمال برای ما توضیح دهید. به چه سبکی از هنر و یا نگارش ، مینیمال گفته میشود؟

ساده‌گرایی یا ساده‌پسندی یا مینیمالیسم (به انگلیسی: Minimalism) یک جنبش ، مکتب هنری است که اساس آثار و بیان خود را بر پایه سادگی بیان و روش‌های ساده گذاشته‌است که در عین سادگی مفاهیم عمیقی را منتقل می کند.

آنچه که در تاریخچه هنر مینیمال گفته شده، مینیمال از مهمترین جنبش های هنری پس از جنگ جهانی دوم به شمار می آید که  تأثیر بسیار زیادی در سرتاسر دنیا بر فعالیت های طراحان، معماران، موسیقی دانان، نقاشان، نویسندگان و … گذارد.

مینیمالیسم پا را فراتر از هنر هم گذاشته و حتی فلسفه را نیز تحت الشعاع خود قرار داده است. مینیمالیسم در فلسفه معتقد است که معدود نیازهای انسانی برای زندگی کافی است و افرادی که پیرو اینگونه تفکر هستند در سادگی زندگی می کنند و ساده تر از دیگران می توانند خود را خوشبخت احساس کنند. رهبران این سبک از فلسفه همواره پیروان خود را تشویق می کنند تا از چیزهایی که به آنها بسیار علاقه دارند صرف نظر کنند و یاد بگیرند که در سادگی و نبود مادیات زندگی کنند.

در اینجا باید گفت که در این سبک هنری، المان های سازنده اثر تا حد ممکن به سمت المان های پایه ای سمت و سو یافته اند.

امروزه شما در طراحی انواع لوازم منزل نیز تأثیر این هنر را به خوبی مشاهده می کنید. این سبک از طراحی لوازم منزل بر خلاف سبک های قدیمی تر، ساده ترین شکل ممکن را دارا هستند و جالب اینجاست که بسیاری از مردم از داشتن آنها لذت می برند. در عالم نقاشی هم یک اثر نقاشی مینیمال عموماً از اشکال ساده هندسی تشکیل شده است که در آن تعداد بسیار محدودی رنگ مشاهده می شود.

تاثیر جریان مینیمال بر هنر ادبیات نیز بسیار جذاب است. نویسنده این سبک هنری با پرهیز از بکار بردن قیود و دیگر اطلاعات غیر ضروری، علاوه بر اینکه داستان خود را ساده و کوتاه تر می نویسد، به خواننده نیز این اجازه را می دهد که در بسیاری از موارد خود قسمت هایی از داستان را با دیدگاه شخصی تصور یا درک کند، او را مجبور می کند که در قسمت هایی از داستان تصمیم بگیرد و مسیری را برای ادامه انتخاب کند.

مینیمالیسم در ادبیات، سبک یا رویکردی ادبی است که بر پایه فشردگی و تراکم و ایجاز بیش از حد محتوای اثر نمود پیدا می کند. مینیمالیست‌ها در فشردگی و ایجاز تا آنجا پیش می‌روند که فقط عناصر ضروری اثر، آن هم در کمترین و کوتاه‌ترین شکل، باقی بماند. به همین دلیل کم حجمی از مشخص‌ترین ویژگی‌های این آثار است. مینیمالیسم ادبیات داستانی را «داستانِ کوتاهِ کوتاه» خوانده‌اند که زیر مجموعه هنر مینیمال محسوب می شود.

مهمترین نکته در مینیمال نویسی، پیام و هدف است، باید مشخص کرد که چه پیام و هدفی را به خواننده باید منتقل کرد یا می خواهیم منتقل کنیم، گام بعدی قدرت پردازش پیام است. این مرحله، یک مرحله نامرئی است زیرا در متنی که نوشته می شود و توسط خواننده، خوانده می شود، دیده  نمی شود. این پردازش در ذهن نویسنده صورت می گیرد.

گفتگو با سیامک احمدی ادامه دارد…

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

90 − = 82