معرفی کتاب هفته: “سرود کریسمس” اثر ” چارلز دیکنز”

چارلز دیکنز یکی از نویسندگانی ست که قدرتمند ترین ساختار داستان را دارد. “سرود کریسمس” داستانی ست به ظاهر برای نوجوانان ولی معنای عمیق آن برای تمام سنین مناسب است.

شخصیت اصلی داستان “اسکروچ” نام دارد. پیرمردی بسیار خسیس و سنگدل که کارگاهی دارد و در آن کار می کند. او به کارگرش بسیار سخت می گیرد و حتی او را در روز تعطیل وادار به کار می کند و رحم و مروتی ندارد. داستان اصلی از جایی شروع می شود که وی با روح دوستش مارلی و سه روح کریسمس مواجه می شود . همانطور که اشاره شد داستان برای نوجوانان است و به هیچ وجه ترسناک نیست. سه روحی که با او مواجه می شوند نکات عمیقی را به پیرمرد می گویند و با او همراه می شوند و مناظر مختلفی را به وی نشان می دهند. به نوعی چشم وی بر حقایقی که خودخواسته و یا ناخواسته بسته شده بود باز می شود.

این داستان در کریسمس سال ۱۸۴۳ زمانی که دیکنز نویسنده نامی شده بود به چاپ رسید. دیکنز قریب به ۱۷۰ سال قبل این داستان را نوشت که جنبه ی آموزشی بسیار بالایی مخصوصا برای سنین پایینتر دارد. واضح است که افراد آن زمان نیز دارای خصوصیت های بسیار مانند خساست و بی رحم بودن داشتند که مورد نکوهش دیگران بود. دیکنز با بهره گیری از عناصر داستانی جذاب به شخصیت پیرمرد تلنگری را وارد کرده است و وی در انتهای داستان به فردی بدل می شود که دست و دلباز است و مردم دوستش دارند که این خود نیز جای بسی تآمل دارد.

بسیار افرادی هستند که همچنان رذائل را با خودارند و حتی برای نسل های بعدی به یادگار می گذارند اما آیا بهتر نیست که تلنگری به آنان وارد شود ؟ حتی شده با خواندن همین کتب عبرت آموز. و چه سنی برای به خاطر سپردن این نیکی ها بهتر از سنین رشد است ؟ خود دیکنز نیز با بچه ها بسیار مهربان بود و برای کودکان داستان می خواند و معتقد بود که این کار به رشد و پرورش هرچه بهتر آنها و در نهایت ساختن جامعه ای بهتر منجر می شود.

دیکنز نه تنها در داستان سرایی جزو نویسندگان درجه یک محسوب می شود بلکه داستان های وی سراسر عبرت آموزند و نام و آوازه ی این بزرگ مرد انگلیسی هنوز هم در همه جای جهان پیچیده است و کتب وی امروزه هم جزء کتب پرفروش جهان به حساب می آیند.

سرود کریسمس توسط ناشران مختلفی از جمله مرکز و افق در قطع های رقعی و جیبی با تیراژ بالا به چاپ رسیده و در بازار موجود است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

25 − = 22