معرفی کتاب در هنرلند | تونل | اثر ارنستو ساباتو

معرفی کتاب «تونل» اثر ارنستو ساباتو

امیر عربلو

رمان آرژانتینی ِ کم حجم «تونل» ، پس از انتشار، در مدت زمان کوتاهی به قریب سی زبان دنیا ترجمه شد و آوازه اش نه تنها در کشور خود، بلکه در اکثر دنیا پیچید.
کتابی که آلبر کامو، نویسنده ی الجزایری/فرانسوی پس از خواندن آن گفت :

«تلخی و تندی، شور و حرارت آن را می ستایم».

این رمان که داستان آن بر پایه ی عشق نقاشی به نام خوآن پابلو کاستل به دختری به نام ماریا ایریبارنه است، باعث شد تا نام نویسنده ی آن در کنار نام بزرگانی چون «خورخه بورخس» و «خولیو کورتاثار»از همین سرزمین قرار گیرد.

تونل

 رمان «تونل» یکی از حیرت انگیز ترین خطوط شروع را دارد :

“من «پابلو کاستل» هستم. نقاشی که ماریا را کشت. تصور می کنم جریان دادرسی را همه به یاد می آورند و توضیح اضافه درباره خودم ضرورتی ندارد.”

این رمان را می توان تفکری نشئت گرفته از فلسفه ی قرن بیستمی اگزیستانسیالیسم تلقی کرد. این مکتب فلسفی بر پایه ی ارکانی چون اختیار و دلهره انسان در زمین بنا شده است و از آنجا که بشر را صاحب اختیار عمل در هر شرایطی می داند، معتقد است که زشت خویی و نیک سرشتی جنس آدمی در وجود او نهادینه است، اما اینکه هر انسانی کدام را انتخاب می کند و به سمت و سوی کدام می رود، بر عهده ی خود اوست.

این نگاه بدبینانه که انسان ظلم و ستم و شقاوت و بدی را می تواند مرتکب شود که حتی از درنده خو ترین وحوش بر نمی آید، در کتاب تونل توصیف شده است.

ارنستو ساباتو

 

ماریا دختر مرموزی ست که بر حسب اتفاق با پابلو آشنا می شود. پابلو خیلی زود به او دل می بندد و احساس می کند که فریفته ی او شده است. به دنبال دختر راه می افتد و سعی می کند که نشانی از او بیابد تا بتواند عشقی که در وجودش شعله ور شده است را به کمال برساند. پس از چندی، متوجه می شود که ماریا رفتاری بسیار عجیب دارد و حتی یک بار ماریا به ناگه شهر و دیار خویش را ترک می گوید. پابلو که اکنون جنون زده است، سعی می کند تا نشانی از وی بیابد که این آمد شد باعث اتفاقات گیرایی در کتاب می شود.

نثر ساباتو و البته ترجمه ی خوب مصطفی مفیدی که آن را ارائه کرده است، منقطع است. با جملات زیبا و قابل تأمل که خواننده ی کتاب آن را دوست خواهد داشت.
این کتاب را نشر نیلوفر در ۱۷۰ صفحه منتشر کرده است.

به قلم:  امیر عربلو ،فوق لیسانس فلسفه هنر ، نویسنده کتاب یادداشت های یک دیوانه و نویسنده مجله ادبی هنری سبو

امیر عربلو
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

91 − = 90