مردی که زیاد می دانست ، شوق پرواز داشت | زنده یاد«یدالله صمدی»

یدالله صمدی امروز در خاک آرام گرفت

اختصاصی«سرزمین هنر»-گروه سینما | زنده یاد«یدالله صمدی» کارگردان خوش آوازه ی کشورمان امروز جمعه ششم مهرماه یکهزار و سیصد و نود وهفت در قطعه ی هنرمندان  بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

او دو روز قبل پس از گذراندن یک دوره سخت بیماری کبدی در جریان معالجه به دلیل حمله ی قلبی دارفانی را وداع گفت و صبح امروز از مقابل خانه ی شماره ۱ سینما در میان حزن و اندوه خانواده و دوستان ، همکاران و علاقمندان سینما تا خانه ی ابدیش تشییع شد.

در مراسم امروز جمع زیادی از هنرمندانی شرکت داشتند که سالهای سال در سینما و تلویزیون با وی همکاری داشتند. از «فاطمه معتمد آریا» تا «بهروز شعیبی».

رییس کانون مرکزی کارگردانان سینمای ایران، «محسن امیریوسفی» ،«سیروس الوند»،«هنگامه قاضیانی» و «منوچهر شهسواری» از جمله سخنرانان این مراسم بودند که در کنار سایر هنرمندان سینما و تلویزیون  از «یدالله صمدی» سخن گفتند.

اجرای موسیقی آذری توسط عاشیقها
اجرای موسیقی آذری توسط عاشیقها

«امیریوسفی» به دو بعد از ابعاد فعالیتهای صمدی اشاره کرد و خلق آثار تأثیرگذاری مانند اتوبوس و مردی که زیاد می دانست را به همراه مدیریت خوب او درکانون کارگردانان و خانه ی سینمای ایران دو ویژگی برجسته ی این کارگردان سینما دانست.

«سیروس الوند» سال ۹۷ را سال غریب و شومی برای سینمای ایران برشمرد و از درگذشتگان این سال به خصوص استاد انتظامی و ضیاء الدین دری و حسین عارفی نیز یاد کرد و خاطراتی از تجربه های فیلمسازیش در سالهای دور سخن گفت.

هنگامه قاضیانی و فاطمه معتمد آریا در مراسم تشییع مرحوم یدالله صمدی
هنگامه قاضیانی و فاطمه معتمد آریا در مراسم تشییع زنده یاد«یدالله صمدی»

هنگامه قاضیانی دیگر سخنران این مراسم بود که یدالله صمدی را واجد ۹۹ خصلت انسانی دانست که پژوهشگران، محققان و فلاسفه دربراه خصلتهای نیکوی انسانی از آن یاد کرده اند. او گفت:

زنده یاد«یدالله صمدی» سعادت مرگ را انتخاب کرد ولی تا ابد با معجزه خنده، آپارتمان شماره ۱۳ و مرور زندگی شهید بابایی در دل مردم جای خواهد داشت. او در پایان با اشاره با مشکلات اقتصادی و اجتماعی این روزهای ایران، از همه درخواست کرد تا به توصیه یدالله صمدی عمل کند و اتحاد را از دست ندهند.

بنفشه صمدی
بنفشه صمدی

«بنفشه صمدی» دختر زنده یاد یدالله صمدی نیز در سخنانی در جمع تشییع کنندگان پدرش ، سخنان احساس برانگیزی بیان کرد و از خانواده ی مرحوم «ضیاء الدین دری» نیز که به طور همزمان در شیراز در مراحل درمانی درکنارشان بودند به نیکی یاد کرد.

تشییع مرحوم یدالله صمدی
تشییع زنده یاد«یدالله صمدی»

اما این مراسم دو بخش ویژه داشت، بخش اول حضور تعدادی از عاشیقهای آذربایجان بودند که با نواختن قطعات زیبایی از موسیقی محلی خود این فیلمساز فرزند آذربایجان را بدرقه کردند و اما بخش دوم اجرای موسیقی عزا به وسیله یگان موسیقی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که کارگردان سریال شوق پرواز را در خیابانهای تهران مشایعت کردند.

پیام اینستاگرامی شهاب حسینی
پیام اینستاگرامی شهاب حسینی

سریال شوق پرواز یکی از بهترین آثار این کارگردان در تلویزیون به شمار می رود که به زندگی شهید بابایی اشاره داشت. سید شهاب حسینی بازیگر این سریال نیز در پیامی در اینستاگرام خود از زنده یاد«یدالله صمدی» به نیکی یاد کرد و نوشت:

یاد باد آن روزگاری که درکنار یکدیگر شوق پرواز را تجربه کردیم و بالاخره شوق پرواز شما را به دل آسمان کشید …

«سرزمین هنر» این ضایعه ی دردناک را به بازماندگان و جامعه هنری کشور تسلیت می گوید.

*عکسهای مراسم تشییع از خبرگزاریهای مختلف انتخاب شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 1 = 1