متری شیش و نیم، پدیده ای اجتماعی یا سرگرمی‌مدرن

جزئیات ناتورالیستی جامعه ی ایران

نقد و بررسی فیلم متری شیش و نیم | به کارگردانی و نویسندگی : سعید روستایی | محصول:1397 ایران | مدت فیلم:131 دقیقه | ژانر: اجتماعی |برنده سیمرغ بلورین بهترین تدوین در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر ( بهرام دهقانی )|برنده سیمرغ بلورین بهترین صدا برداری در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر ( ایرج شهرزادی )| برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم در نگاه تماشاگران در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر (سیدجمال ساداتیان ) | برنده تندیس حافظ بهترین بازیگر مرد در نوزدهمین دوره جشن حافظ (پیمان معادی) | برنده تندیس حافظ بهترین فیلم برداری درنوزدهمین دوره جشن حافظ ( هومن بهمنش ) | برنده جشنواره بین الملی فیلم ونیز در بخش افق‌ها 2019

متری شیش و نیم با یک تعقیب پیاده آغاز می‌شود، و پایان این تعقیب پایانی تلخ و غیر منتظره برای مخاطب دارد. و پرده از واقعیت ناتورالیستی بر می‌دارد که مانند دمل چرکینی زیر پوست شهر خوابیده است. متری شیش و نیم فیلمی‌در موقعیت حساس روز‌های سخت اعتیاد است که مواد مخدر گریبان همه را گرفته و بی پرده ، صریح و جسورانه به جزئیات ناتورالیستی جامعه می‌پردازد.

فیلمی‌با دگردیسی‌های فراوان میان قهرمان و ضد قهرمان ،5 ماه فیلم برداری سخت در کنار هفتصد الی هشتصد معتاد واقعی،با سکانس‌هایی از زندگی خرده فروش‌ها که جهنمی‌کوچک روی زمین دارند تا پنت‌هاوس ساقیان مواد مخدر با دلی ناخوش ،که حکم پدر خوانده ای را دارند با آرمان شهری برای حمایت از خانواده خود.

سعید روستایی کارگردان و نویسنده ی این فیلم،کند ترین حد بین خیر و شری را برای شناساندن به مخاطب فراهم می‌کند که بارها از خود می‌پرسی که آیا فقر باعث اعتیاد است؟ یا اعتیاد باعث فقر.

 

فیلم متری شیش و نیم دارای دیالوگ نویسی هوشمندانه و ریتم بالانسی است که با فیلم برداری قوی هومن بهمنش؛ پرتنش می‌شود و بر نقطه ی قوت فیلم می‌افزاید و لانگ شات‌هایی که مخاطب را تا پایان فیلم با خود می‌کشاند.سکانس‌هایی که مخاطب گاهی دوست دارد گاد فادر معتادین یعنی همان ناصر خاکزاد(نوید محمد زاده)، به خاطر ثروتی که دارد بارها و بارها از دست پلیس فرار کند و   صحنه‌های پر حسرت و غافلگیر کننده ای که تعادلی مثبت و منفی ایجاد می‌کند.

پلیس مواد مخدری با نام صمد(پیمان معادی)،همه ی تلاشش را می‌کند تا عدالت را درمورد یکی از ساقیان مواد مخدر اجرا کند ولی در سکانس آخر فیلم می‌بینیم همین پلیس اسکناس پنج هزار تومنی به شیشه پاکن معتادی می‌دهد و انگار به رغم تمام تلاش‌هایش،اعتیاد را که واقعیت تلخ جامعه است ؛ پذیرفته است.فیلم در 131 دقیقه سرگرمی‌مدرنی را فراهم می‌کند که پدیده ای ناشناخته نیست اما جزئیات بی پرده ی آن از زندگی معتادین و فرزندانشان همراه با موسقی تیتراژ پایانی (پیمان یزدانیان) مخاطب را از دیدن این فیلم راضی نگه می‌دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.